مهدی سبحانی:

بیماران مبتلا به سرطان به شکل سنتی در ایران درمان می‌شوند

۱۳۹۵/۰۸/۱۹ - ۱۰:۲۵:۴۷
کد خبر: ۴۸۰۴۱۰
بیماران مبتلا به سرطان به شکل سنتی در ایران درمان می‌شوند
متخصص کلینیکال انکولوژى خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه تغییرات ایجاد شده تنها در حوزه سخت افزاری بوده و روش درمانی به هیچ عنوان تغییر نکرده است و در ایران روش‌ درمان غیر جراحی بیماران مبتلا به سرطان به روش سنتی انجام می‌شود.

به گزارش گروه خبر «خبرگزاری برنا»، «مهدی سبحانی» عضو انجمن رادیوتراپی انکولوژی ایران  با بیان اینکه سرطان یک بیماری جدی است که درمان آن نیاز به برنامه‌های منسجم دارد، گفت: درمان سرطان به دو دسته روش‌های جراحی و غیرجراحی تقسیم می‌شود که پزشکان ما در حوزه جراحی بسیار موفق هستند اما در حوزه روش‌های غیرجراحی هنوز به روش سنتی عمل می‌شود.

او افزود: حدود 30 سال گذشته خدمات رادیوتراپی و شیمی درمانی به صورت جداگانه به بیماران مبتلا به سرطان ارائه می‌شد اما سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که تنها دو نوع سرطان از جمله سرطان خون و لنفوم با انجام شیمی درمانی قابل درمان خواهد بود و شیمی درمانی به تنهایى برای درمان تومورهای بدخیم تاثیری ندارد به همین دلیل کشورهای پیشرفته رویکرد درمانی خود را تغییر دادند و بر حسب نیاز بیمار رادیوتراپی و شیمی درمان را به صورت تلفیقی به بیماران ارائه کردند.

او با بیان اینکه تداوم این روش سنتی در ایران صحیح نیست، خاطر نشان کرد: سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که در آینده  70 درصد مرگ و میر ناشی از سرطان در دنیا  مربوط به کشورهای کمتر توسعه یافته خواهد بود.

عضو انجمن رادیوتراپی آنکولوژی ایران در اولین کنگره بین المللی کلینیکال انکولوژی و یازدهمین کنگره سالانه  با بیان اینکه بیماران مبتلا به سرطان به شکل سنتی در ایران درمان می‌شوند، عنوان کرد: حدود 30 سال گذشته خدمات رادیوتراپی و شیمی درمانی به صورت جداگانه به بیماران مبتلا به سرطان ارائه می‌شد اما سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که تنها دو نوع سرطان از جمله سرطان خون و لنفوم با انجام شیمی درمانی قابل درمان خواهد بود وشیمی درمانی برای درمان تومورهای بدخیم تاثیری ندارد به همین دلیل کشورهای پیشرفته رویکرد درمانی خود را تغییر دادند و بر حسب نیاز بیمار رادیوتراپی و شیمی درمان را به صورت تلفیقی به بیماران ارائه کردند.

او تصریح کرد: میزان بقای 5 ساله بیماران مبتلا به سرطان در دنیا 66 درصد است یعنی از هر 3 بیمار 2 نفر بهبود می‌یابد و این در حالی است که این آمار در ایران حدود 30 تا 35 درصد است یعنی از هر سه بیمار تنها یک بیمار با عوارض بالا درمان می‌شود.

سبحانی با تاکید براینکه سرطان بیماری قابل درمان است، گفت: متاسفانه حاکم بودن روش‌های سنتی موجب شده سرطان به یک بیماری لاعلاج و غیر قابل درمان تبدیل شود به گونه‌ای که آمارها نشان می‌دهد سالانه 90 هزار نفر در کشور به سرطان مبتلا می‌شوند که 60 هزار از آنها جان خود را از دست می‌دهند.

این متخصص کلینیکال انکولوژی در بخش با بیان اینکه باید نگاه مدیران ارشد حوزه درمان نسبت به فعالیت متخصصان کلینیکال انکولوژی تغییر پیدا کند، خاطرنشان کرد: تلفیق رادیوتراپی وشیمی درمانی برای درمان بیماران مبتلا به سرطان می‌تواند از مرگ و میر بیماران بکاهد.

نظر شما