استقبال سرمایه گذاران خصوصی برای مرمت و نگهداری آثار تاریخی

۱۳۹۵/۰۸/۲۴ - ۱۰:۰۰:۴۰
کد خبر: ۴۸۰۷۵۰
استقبال سرمایه گذاران خصوصی برای مرمت و نگهداری آثار تاریخی
وقتی ظرفیت بناهای تاریخی به سرمایه گذاران داخلی و خارجی معرفی می شوند با توجه به مبالغ پایین برای سرمایه گذاری و توجیه بالای اقتصادی با استقبال مواجه شدند.

به گزارش خبرگزاری برنا، مدیرعامل و رییس هیأت مدیره صندوق احیاء و بهره برداری از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی سازمان میراث فرهنگی به برنا گفت: در حوزه احیاء و بهره برداری از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی در سراسر کشور ما در یک سال گذشته که این مسئولیت را پذیرفته ایم تلاش را برای تشکیل این صندوق گذاشته ایم که شامل 4 نفر از اعضای کابینه هستند که در این فضای کسب و کار موفق شدیم هزار درصد رشد جذب سرمایه گذاری داشته باشیم. علت اصلی آن هم این است که توانستیم این صندوق را به بسیاری از فرهیختگان و برندهای اقتصادی و بازار سرمایه شناخت کافی از صندوق احیاء برای ظرفیت های بناهای تاریخ ندارند.
محمدرضا پوینده افزود: وقتی این ظرفیت ها به سرمایه گذاران داخلی و خارجی معرفی شوند چون مبالغ سرمایه گذاری مبالغی پایین است و از توجیه اقتصادی بالایی برخوردار است، بسیار برای سرمایه گذاری استقبال می شود. علت اصلی آن هم این بود که ما توانستیم این صندوق را به برندهای اقتصادی و بازار سرمایه همچون بورس و... معرفی کنیم.
وی افزود: با توجه به سلایق و علایق گردشگران مردم ایران و به ویژه گردشگران خارجی که از اروپا و شرق آسیا به ایران می آیند بسیار مایلند که در یک بنای تاریخی اقامت داشته باشند و مایل به اقامت در هتل ها نیستند و به فضاهای سنتی و غذاهای سنتی بیشتر تمایل دارند.
این موضوع توجیه اقتصادی پروژه های اقتصادی و فرهنگی را بالا می برد و با استفاده از ظرفیت رسانه و معرفی پروژه ها، سرمایه گذاران استقبال می کنند و در مسیرهایی همچون جاده ابریشم، جاده حضرت رضا، جاده ولایت و... برای بناهای تاریخی سرمایه گذاری می کنند.
پوینده افزود: این سرمایه گذاری براساس مطالعات تاریخی و برنامه ریزی برای بناهای تاریخی انجام می شود که گاه چند صد سال به حال خود رها شده اند. این بناها از سوی سرمایه گذاران مرمت و بعد از طریق خود آنها برای طولانی مدت مثل 20 یا 30 سال حفاظت می شوند.
مدیرعامل صندوق احیاء و بهره برداری از بناها و اماکن تاریخی سازمان میراث فرهنگی در ادامه برای حفاظت از بناهای تاریخی که مالکیت خصوصی دارند توضیح داد: اگر بنای تاریخی مالکیت خصوصی داشته باشد، با اطلاع رسانی و آگاهی دادن به آنها بسیاری از این مالکان خصوصی به خصوص در شهرهایی که مقصد گردشگری هستند مثل اصفهان، شیراز، یزد، تبریز و... درخواست سرمایه گذاری برای این بناها را کرده اند. قصد ما مدیریت عرصه تقاضا و عرضه است یعنی کسی که بنای تاریخی را دارد ولی توان سرمایه گذاری، بازاریابی و بهره برداری از آن را ندارد را یاری می کنیم تا بتوانند از این بناها بهره برداری کنند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا راهکاری برای به کارگیری فارغ التحصیلان رشته مرمت و بازسازی آثار تاریخی در نظر گرفته شده تصریح کرد: متاسفانه اکنون در همه رشته های دانشگاهی مشکل بیکاری وجود دارد، یعنی خیلی از فارغ التحصیلان ما فضای اشتغال مناسبی ندارند اما اگر تعداد بناهایی که واگذار به بخش خصوصی می کنیم زیاد باشد به التبع شرکت های مشاوره و معماری می توانند فضای مناسبی را برای فارغ التحصیلان رشته معماری و مرمت فراهم کنند. بناهای تاریخی که به بهره برداری می رسد برای نمونه کاروان سرای لاک در گیلان به بهره برداری رسید و در همان ماه اول 48 نفر آنجا مشغول به کار شدند.
وی افزود: به هر حال همه بخش صنعت و معدن و همچنین میراث فرهنگی و گردشگری که با ورود یک گردشگر خارجی خود 3 فرصت شغلی را ایجاد می کند تحت تاثیر این حرت قرار خواهد گرفت.
ما نیز در صندوق در این مدت موفقیت های داشتیم که به جذب سرمایه گذار و مرمت بسیاری از آثار و بناهای تاریخی منجر شده است.
پوینده اولویت کاری صندوق احیاء و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی سازمان میراث فرهنگی را واگذاری بناهای تاریخی عنوان کرد و گفت: اکنون با سازمان میراث فرهنگی تفاهمی داریم برای گرفتن اطلاعات جزئی بناهای تاریخی که بسته اقتصادی برای آن تهیه می کنیم و مسیر لازم طی می شود برای واگذاری به بخش خصوصی.
مدیر صندوق احیاء و بهره برداری از اماکن تاریخی سازمان میراث فرهنگی در پایان به پیشگیری از فروپاشی بناهای تاریخی تاکید کرد و گفت: تا زمانی که بحث بناهای تاریخی اقتصادی نشود و بازده اقتصادی نداشته باشد سرمایه گذار خصوصی برای آن سرمایه گذاری نخواهد کرد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز