معاون بررسی‌های راهبردی امور زنان ریاست جمهوری:

طرح جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در ۱۵ استان اجرا می‌شود

۱۳۹۵/۰۸/۲۳ - ۰۹:۱۸:۴۲
کد خبر: ۴۸۱۸۰۷
طرح جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در ۱۵ استان اجرا می‌شود
معاون بررسی‌های راهبردی معاونت امور زنان ریاست جمهوری با بیان اینکه بانک اطلاعاتی از زنان سرپرست خانوار باید جمع آوری شود، گفت: بر اساس مجموع اطلاعاتی که به‌دست آمده طرح جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در ۱۵ استان اجرا می‌شود.

به گزارش خبرگزاری برنا، سوسن باستانی عصر گذشته (22 آبان) در همایش توانمندسازی زنان با رویکرد اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: در تبیین نقش و جایگاه زنان در اقتصاد مقاومتی ضمن تأکید بر وجه فرهنگی باید از تقبل نقش زنان غافل نشویم.

وی افزود: بخش‌های مورد توجه در فرآیند گفتمان‌سازی شامل بخش مدیریتی جامعه، نخبگان و بدنه اصلی جامعه است.

معاون بررسی‌های راهبردی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با بیان اینکه با وجود تعدد مراجع تصمیم‌گیری در حوزه زنان سلیقه‌های متفاوتی  وجود دارد، بیان کرد: این امر باعث می‌شود در بخش مدیریتی جامعه در فرآیند گفتمان انجام شود.

باستانی با اشاره به فعالیت‌های معاونت در زمینه اقتصاد مقاومتی و بحث زنان سرپرست خانوار تصریح کرد: وجوه نقش آفرینی زنان در اقتصاد مقاومتی در دو وجه فرهنگی و اقتصادی است.

وی افزود: در این راستا وجه فرهنگی از مهم‌ترین عرصه‌های نقش آفرینی زنان در عرصه اقتصاد مقاومتی است و تأثیر بر نقش تربیتی و خانوادگی دارد.

معاون بررسی‌های راهبردی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری یادآورشد: وجه دوم نقش آفرینی زنان در اقتصاد مقاومتی وجه اقتصادی است که این وجه افزایش سهم زنان از شاخص‌های کلان اقتصادی است.

باستانی اظهارکرد: در این راستا تفاهم‌نامه سه جانبه همکاری مشترک معاونت امور زنان و خانواده و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و معاونت علمی و فناوری با اهداف استفاده کامل و کارآمد از تمام منابع، امکانات و ظرفیت‌های آموزشی اجرا شده است.

وی افزود: همچنین تفاهم‌نامه همکاری مشترک معاونت امور زنان و خانواده و سازمان حفظ محیط زیست و تعاون کار و رفاه اجتماعی و همچنین تفاهم‌نامه همکاری مشترک معاونت امور زنان و خانواده و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اهداف عدالت گستری و توزیع عادلانه فرصت‌ها و فراهم‌سازی زمینه‌های لازم جهت تقویت و ایجاد فرصت‌های شغلی و تمهیدات لازم برای حمایت از تولید انجام شده است.

معاون بررسی‌های راهبردی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با بیان اینکه صندوق کارآفرینی امید به زنان سرپرست خانوار در زمینه اشتغال وام اعطا می‌کند، گفت: در این همایش‌ها زنان سرپرست خانوار و دختران فارغ‌التحصیل در مناطق محروم در اولویت کاری معاونت امور زنان و خانواده هستند.

باستانی با اشاره به اهداف طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانوار بیان کرد: شناسایی ظرفیت‌های مغفول مانده، بهبود حمایت و ارتقای زنان در معیشت خانواده از جمله اهداف این طرح است.

وی با زبان اینکه هدف هم‌افزایی بین دستگاه‌ها است، افزود: دستگاه‌های حمایتی متفاوتی داریم بنابراین باید داشته‌های خود را جمع کنیم و دستگاه‌ها به صورت هماهنگ با یکدیگر در این راستا عمل کنند.

معاون بررسی‌های راهبردی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: شهرداری، بهزیستی و کمیته امداد کشور هر سه یک بانک اطلاعاتی از زنان سرپرست خانوار جمع‌آوری کنند و توانمندی‌ها و شرایط آنها مشخص شود تا براساس نیازمندی‌های آنها برنامه‌ریزی شود، زیرا برخی باید تحت حمایت قرار بگیرند و برخی نیز می‌توانند کارهای توانمندسازی را انجام دهند.

باستانی با اشاره به اینکه 80 درصد زنان سرپرست خانوار در زاهدان زیر 60 سال هستند، گفت: بر اساس مجموع اطلاعاتی که به دست آمده طرح جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار امسال ارائه شده است.

وی خاطرنشان کرد: در این طرح در مرحله اول براساس میانگین سن،  15 استان انتخاب می‌شوند و این طرح به صورت پایلوت در این استانها پیاده می‌شود و همچنین استان‌هایی که زنان سرپرست خانوار در رنج سنی پایین‌تری باشند در اولویت قرار خواهند گرفت تا برای توانمندسازی آماده شوند و همچنین در 15 استان دیگر نیز از زنان سرپرست خانوار حمایت‌هایی انجام می‌شود.

معاون بررسی‌های راهبردی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری یادآور شد: برای زنان سرپرست خانوار و زنان خود سرپرست تلاش می‌شود که ایجاد کارآفرینی شود تا مشکلاتشان برطرف شود.

باستانی تصریح کرد: ایجاد بیمه‌های غیرضروری و حقوق بگیر، تأسیس شرکت‌های یک نفره، استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی برای اشتغال، کار و مشاوره و همچنین تسهیل در ایجاد مشاغل خانگی و فعال‌تر شدن مراکز کاریابی و توسعه مشاغل پاره وقت در بخش خصوصی برای زنان از جمله کارهایی است که در دست اقدام است.

وی با اشاره به فعالیت‌های معاونت امور زنان در زمینه اقتصاد مقاومتی که امسال اجرایی شده است گفت: طرح توان‌افزایی و تاب‌آوری اجتماعی زنان و خانواده‌ها، ارتقای مهارت‌های شغلی زنان روستایی، توان افزایی شغلی زنان با تأکید بر زنان کارآفرین از جمله فعالیت‌هایی است که معاونت امور زنان در زمینه اقتصاد مقاومتی  امسال اجرایی شده است.

 

نظر شما