با حضور معاون اول رییس جمهوری صورت گرفت؛

معارفه رئیس جدید سازمان میراث فرهنگی/ پیشنهاد اعطای مدال دوندگی به سلطانی‌فر

۱۳۹۵/۰۸/۲۳ - ۱۰:۱۸:۲۳
کد خبر: ۴۸۱۹۰۰
معارفه رئیس جدید سازمان میراث فرهنگی/ پیشنهاد اعطای مدال دوندگی به سلطانی‌فر
مراسم معارفه رییس جدید سازمان میراث فرهنگی درحالی صبح روز یکشنبه برگزار شد که «محمد بهشتی» سلطانی‌فر را به جهت سفرهایش به شهرهای کشور، با نادرشاه مقایسه کرد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، مراسم معارفه «زهرا احمدی‌پور»، رئیس جدید سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و تودیع «مسعود سلطانی‌فر»، رئیس سابق این سازمان و وزیر کنونی ورزش و جوانان صبح امروز در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری آغاز شد.

در این مراسم که اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور و «شهیندخت ملاوردی»، معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده و تمامی مدیران کل میراث فرهنگی استان‌های کشور در آن حضور دارند و هم اکنون در حال برگزاری است، «سید محمد بهشتی»، رییس پژوهشگاه سازمان نخست توصیه‌هایی به رییس جدید این سازمان کرد و در ادامه نیز «سعید شیرکوند»، معاون سرمایه‌گذاری سازمان به بیان اقدامات انجام شده در سه سال گذشته این سازمان پرداخت.

میراث فرهنگی بیمار اورژانسی بود که اکنون می‌تواند به بخش منتقل شود

«سید محمد بهشتی» در ابتدا اظهار کرد: سازمان میراث فرهنگی در زمان تحویل به «محمدعلی نجفی» و در ادامه «مسعود سلطانی‌فر» نخست یک بیمار اورژانسی و صدمه دیده بود که زخم خورده بود، اما حالا خیال‌مان راحت است که این سازمان فرهنگی دوره سخت را گذراند و حالا باید به بخش منتقل تا به طور کامل مدارا شود.

وی در ادامه سلطانی‌فر را به نادرشاه افشار تشبیه کرد که به همه کشور سفر کرده و پیگیری‌هایش را در جایگاه خود انجام داده، بنابراین باید مدال دوندگی بگیرد.

وی افزود: امیدوارم خانم احمدی‌پور با توجه به ویژگی‌هایی که دارند، موفق باشد. از سوی دیگر ما بنا به دلایلی باید از حضور وی در این سازمان پشتیبانی کنیم. حتی از سال ۱۳۰۹ هیچ خانمی به ریاست این سازمان انتخاب نشده بود.

گردشگری در دیپلماسی عمومی نیز بسیار مهم است

بهشتی در ادامه با معرفی بخش‌های مختلف سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: در این سه حوزه موضوعات مختلفی وجود دارد. از سوی دیگر سه موضوع حقوق بشر، محیط زیست و میراث فرهنگی در جهان وجود دارد که اگر هر کشوری به آن‌ها اهمیت دهد، نشانه توسعه یافتگی کشورهاست که این سه شاخه نشان می‌دهد توسعه یافتگی، فرهیختگی و جایگاه اصلی کشورها کجاست.

او با تأکید بر اینکه نباید از اهمیت گردشگری نیز به‌دور شد، افزود: این صنعت علاوه‌بر اینکه در ایجاد اشتغال و درآمدزایی اهمیت دارد، بلکه در دیپلماسی عمومی نیز بسیار مهم است؛ چون هیچ چیز به اندازه گردشگری نمی‌تواند تصویر واقعی ایران را نشان دهد. این در حالیست که ما از تصویری که قبلا از ایران به دنیا نشان داده شده خسارت‌های زیادی دیدیم.

رئیس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در ادامه صنایع‌دستی را از منظر فرهنگی و اقتصادی نقطه‌ای دانست که می‌تواند به کشور کمک کند و افزود: صنایع دستی به فرهنگ ایران و ظرفیت‌های درونی سازمان مربوط می‌شود.

وی در پایان صحبت‌هایش اظهار امیدواری کرد تا هر کدام از سه بخش سازمان به جایگاه واقعی خود برسند.

شهادت می‌دهم سلطانی‌فر ۳ سال شبانه روز کار کرد

در ادامه مراسم تودیع و معارفه رؤسای سابق و جدید سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، سعید شیرکوند معاون سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اظهار کرد:‌ شهادت می‌دهم آقای سلطانی‌فر سه سال شبانه‌روز و بدون تعطیلی سازمان میراث فرهنگی را از وضعیت نابهنجار گذشته به امروز رساند.

او با بیان اینکه بودجه جاری این سازمان طی سه سال گذشته رها شده بود و هیچ بودجه سنواتی نداشت، اظهار کرد: امروز بودجه این سازمان ۴۵۷ درصد افزایش داشته است. همچنین بودجه تملک و دارایی ۳۱۴ درصد با افزایش مواجه شد و از سوی دیگر تعداد ۴۳ اداره میراث فرهنگی در کل کشور به ۱۹۶ اداره در سطح شهرستان‌ها ارتقاء پیدا کرد.

«شیرکوند» با اشاره به وارد کردن چهار مجموعه و گنجینه تاریخی از کشورهای مختلف به ایران که پیش از انقلاب به صورت غیرقانونی خارج شده بود، به آمار ثبت جهانی و ثبت‌های ملی در کشور در طول سه سال گذشته اشاره و تأکید کرد: امروز ایران در یونسکو رتبه ۱۱ را از آنِ خود کرده است.

او در ادامه به ایجاد هیأت امنا برای پایگاه‌های جهانی و به عضویت درآمدن ۱۲۰ هزار انجمن میراث فرهنگی در کشور اشاره کرد و افزود: چهار شهر جهانی صنایع دستی با توجه به شاخص‌های اقتصادی صنایع دستی و فروش داخلی انتخاب و تقدیر شدند.

او در ادامه به رشد سالیانه ۲۴ درصدی صادرات اشاره کرد و گفت:‌ از این محل ۴۱۰ میلیون دلار درآمد کسب کرده‌ایم.

شیرکوند در ادامه به افزایش چهار برابری ورود گردشگران خارجی تأکید کرد و گفت: رشد متوسط در این زمینه ۱۰ درصد و دو برابر رشد جهانی است. همچنین ۷.۵ میلیون دلار درآمد در این زمینه کسب کردیم.

معاون سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی همچنین به آماده شدن ۱۲۵ هتل چهار و پنج ستاره در کشور برای بهره‌برداری اشاره کرد و گفت: تاکنون ۳۰ هتل به بهره‌برداری رسیده و امسال ۱۵ هتل چهار و پنج ستاره دیگر نیز به بهره‌برداری می‌رسد.

او همچنین به واگذاری بناهای تاریخی به بخش‌های خصوصی اشاره کرد و گفت: این اتفاق باعث شد تا سازمان میراث فرهنگی در سال گذشته دستگاه برتر در جشنواره شهید رجایی باشد.

** حکم رسمی «زهرا احمدی‌پور»، رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری توسط معاون اول رییس جمهور اعطا شد.

** همچنین برای تکریم از فعالیت‌های مسعود سلطانی‌فر، از طرف کارکنان این سازمان لوح زری‌بافی نفیسی به رییس پیشین این سازمان اهدا شد و اسحاق جهانگیری نیز از جانب خود به پاس زحمات سلطانی‌فر، هدیه‌ای را به رسم یادگار اهدا کرد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز