رئیس آزمایشگاه ایمینو هماتولوژی سازمان انتقال خون:

شمار اهداکنندگان فعال خون های نادر به هزار نفر رسید

۱۳۹۵/۰۸/۲۸ - ۱۲:۰۰:۳۸
کد خبر: ۴۸۳۹۸۷
شمار اهداکنندگان فعال خون های نادر به هزار نفر رسید
رئیس آزمایشگاه مرجع ایمینو هماتولوژی سازمان انتقال خون گفت: در حال حاضر، سامانه اطلاعاتی اهداکنندگان خون های نادر شامل اطلاعات یک هزار اهداکننده فعال خون نادر است.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا،دکتر مصطفی مقدم افزود: این اهداکنندگان به دو گروه تقسیم می شوند، گروه اول (اهداکنندگان نادر) افرادی هستند که در آنها چند آنتی ژن منفی دارند که 428 اهداکننده ی جدید در سال 2012-2014 به این بانک اطلاعاتی پیوسته اند.
وی خاطر نشان کرد: گروه دوم (اهداکنندگان بسیار نادر) از افرادی تشکیل شده اند که یک آنتی ژن با شیوع بالا در آنها منفی است که 72 اهداکننده جدید در سال های 2012-2014 به این بانک اطلاعاتی پیوسته اند.
مقدم ادامه داد: فهرستی از حدود 170 واحد گروه خون بسیار نادر ذخیره شده در دمای منفی 80 درجه سانتیگراد، در این بانک اطلاعاتی نگهداری می شود .
وی تصریح کرد: سازمان انتقال خون ایران، برای پاسخ دهی به نیاز بیماران دارای انواع خون های نادر، تصمیم گرفت برای یافتن گروه های خونی نادر، به طور منظم نمونه های خون اهداکنندگان دریافتی از مراکز اهدای خون 31 استان را که به صورت تصادفی انتخاب می شدند، در آزمایشگاه رفرانس ایمنوهماتولوژی در تهران غربالگری کند.
افراد دارای گروه خون‌های نادر‌، افرادی هستند که مشابه خون آنها فقط در هر 5 هزار تا 10هزار نفر جمعیت جغرافیایی جامعه موجود است.
در حاضر در جهان 334 گروه خونی نادر شناسایی شده است که حدود 80 گروه خونی آن بسیار نادر است. در ایران نیز 21گروه خونی بسیار نادر شناسایی شده است.
جمهوری اسلامی ایران از سال 1389 به عضویت انجمن بین المللی خون های نادر دنیا در آمده و ایران به عنوان تنها کشور اسلامی عضو این انجمن است که دارای برنامه خون های نادر است.
همچنین در قاره آسیا نیز ایران، چین و ژاپن اعضاء این انجمن هستند و دارای برنامه خون های نادر هستند.
اجتمام **2181**خبرنگار: ناهید حاجی خانی *انتشار: امیر کاردان راد

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز