درباره آلودگی هوا بدون مبنای علمی اظهارنظر نکنید

۱۳۹۵/۰۹/۰۲ - ۱۰:۵۳:۰۴
کد خبر: ۴۸۵۲۷۴
درباره آلودگی هوا بدون مبنای علمی اظهارنظر نکنید
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: اظهارنظر درباره آلودگی هوا باید مبنای علمی داشته باشد در حالی که شاهدیم برخی افراد که هیچ تخصصی ندارند در مورد آلودگی هوا اظهارنظر می‌کنند.

به گزارش برنا، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این مطلب افزود: هر حرفی که گفته میشود باید مبنای علمی داشتهباشد؛ اینها افرادی نیستند که برای حفظ نظام وسلامت جامعه تلاش کنند.

«سعید متصدی»اظهار کرد: اینکه آلودگی هوا داشته باشیم در این فصل امری طبیعی است، همانطور که برف و کولاک طبیعی است بروز پدیده اینورژن نیز طبیعی است.

وی گفت: ایران از سال ١٣٥٠ دچار آلودگی هوا بوده و هر شهری که کلانشهر شد در زمره شهرهای آلوده قرار گرفت چون تا به امروز تلاش‌های صورت گرفته مدیریت شده نبود اما امروزه تمام برنامه‌ها با مدیریت پیش می‌رود.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بحث مدیریت کنترل و کاهش آلودگی هوا جزو اولین مصوبات دولت یازدهم بوده است و ٤٥ محور در این راستا تدوین و وارد فاز اجرایی شد.

متصدی گفت: تاکنون برنامه‌های جامعی در زمینه مقابله با آلودگی هوا تهیه شده که تمام آنها متکی بر دانش بومی است، در سال 79 برنامه کاهش آلودگی هوا آغاز شد، سال 93 دوباره بر آن تاکید شد و سال 95 برای بار سوم این برنامه به صورت کامل‌تر ارایه شد.

وی افزود: اجرای این برنامه هم کاملا با توجه به توان داخلی بود و کار را از صفر آغاز کردیم، امروزه خودروسازی و صنعت نفت تلاش می‌کنند تا کمترین آلودگی را داشته باشند، شاهد تولید سوخت و خودرو با استاندارد یورو 4 هستیم.

متصدی اظهارکرد: اما متاسفانه برخی در مورد هوا و آلودگی آن ادعاهایی می‌کنند که پایه و اساس علمی ندارد، به عنوان مثال فردی اعلام کرد که در یک هفته 441 نفر به علت آلودگی هوا فوت کردند، در حالی که هنوز در دنیا به این نرسیده‎اند که مشخص شود دقیقا چند نفر به علت آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند بلکه فقط تخمین زده می‌شود.

وی افزود: یا اینکه فردی ادعا می‌کند اگر شاخص آلودگی هوا به 180 برسد یعنی برابر است با آلودگی بمب اتم، تمام این حرف‌ها بی اساس و پایه است، بر اساس استاندارد آلودگی هوا اگر شاخص هوا به بالا 150 برسد ناسالم برای گروه های حساس است بنابراین این ادعا ها فقط دادن خوراک به رسانه های دشمن است که هدفشان براندازی نظام است.

وی با تاکید بر اینکه هر حرفی که گفته می‌شود باید مبنای علمی داشته باشد، گفت: اینها افرادی نیستند که بخواهند برای حفظ نظام و سطح سلامت جامعه تلاش کنند.

متصدی اظهار کرد: تاکنون اقدامات بسیار خوبی در زمینه کاهش آلودگی هوا در کشور صورت گرفته است؛ مثلا حذف بنزین پتروشیمی، حذف آروماتیک‌ها و بنزن از سوخت، این‌ها کار ساده‌ای نبود اما انجام شد بنابراین چرا این افراد این اقدامات را نمی‌بینند و فقط 2 روز آلودگی هوا را که آنهم بخش زیادی از آن در این فصل امری طبیعی است، می بینند.

وی ادامه داد: در سال 90 - 91 میزان بنزن 600 PPB بود در حالی که اکنون به 30 PPB رسیده است ، بنزن یکی از مولفه های خطرناک و 100درصد سرطانزا است. سال 92 در تهران 202 روز سالم، 93 و 94 هم 233روز سالم داشته‌ایم.

متصدی افزود: برای مقابله با آلودگی هوا در اصفهان دو نیروگاه برق پلمپ شد، همچنین 7 میلیون لیتر از بنزین یورو 4 مورد نیاز کشور در این شهر تولید می شود که در سالهای 93 - 94 آغاز شده است.در حال حاضر 26 میلیون لیتر بنزین یورو 4 مورد نیاز داخل کشور تولید می‌شود.

وی اظهار کرد: سازمان محیط زیست همیشه حقیقت را بیان می کند، همواره گفته ایم که هوای اهواز خراب است و علت آنهم بروز توفان های گرد و غبار است که از سمت عراق و عربستان وارد می شود، تاکنون هم بیشترین هزینه را در اهواز و خوزستان کرده‌ایم و بیشترین مصوبات را برای خوزستان گرفتهایم.

متصدی ادامه داد: شاید 3چهارم بودجه را در اهواز هزینه کرده ایم که اجرای طرح هایی همچون مالچ پاشی، کاشت نهال، آبگیری هورالعظیم تا شکستن آب بندهایی که مانع ورود آب به تالاب هورالعظیم می شدند را شامل می شود.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: امروزه از 4 هزار صنعت به عنوان صنایع آلاینده عوارض دریافت می‌شود هر چند یک ریال از آن به سازمان حفاظت محیط زیست نمی‌آید اما سازمان با توجه به رسالت خود همواره در راستای کاهش آلودگی هوا و صنایع آلاینده تلاش می‌کند.

وی افزود: کاهش آلودگی هوا مراحلی دارد که مرحله اول آن تثبیت است و بعد اقدام به کاهش منابع آلاینده می‌کنند که اکنون ما به این مراحل رسیده‌ایم، بنابراین چگونه فردی راضی می‌شود تمام این اطلاعات و اقدامات را زیر سوال ببرد.

متصدی ادامه داد: در سال 92 میزان گوگرد در گازوییل 127 PPM بود در حالی که امروز به زیر 50 PPM کاهش یافته است و اکنون 25 میلیون لیتر گازوییلی که روزانه در کشور توزیع می شود دارای گوگرد زیر 50 PPM است.

وی تاکید کرد: ما مصوبه دولت را اجرا می کنیم زیرا معتقدیم علت آلودگی هوا سوخت است بنابراین باید کنترل شود از این رو به طور مداوم سوخت توزیعی در کشور را پایش می کنیم، در سال 92 میزان بنزن سوخت در تهران 2.2 ، 93 1.5 و سال 94، نود و پنج صدم درصد بوده است.

متصدی اظهارکرد: برای اولین بار در کشور خروج خودروهای فرسوده دیزلی در حال کلید خوردن است، از اول آبان‌ماه شماره گذاری موتورسیکلت های کاربراتوری متوقف شده است ، 11 میلیون موتورسیکلت در کشور وجود دارد که میزان آلودگی هر کدام از آنها برابر با 5 خودرو است بنابراین انجام آن کار بسیار بزرگی است.

وی گفت: امروز وقتی که شاخص آلایندگی هوا به 151 می رسد اعلام می کنیم که ناسالم است در حالی که قبلا اگر به 200 هم می‌رسید نهادی آن‌را اعلام نمی‌کرد و اقدامی صورت نمی‌گرفت.

متصدی به معاینه فنی خودروها اشاره کرد و افزود: معاینه فنی مقوله بغرنجی شده بود که با اقدامات صورت گرفته مانع صدور برگه های معاینه فنی تقلبی شدیم ، اکنون 440 مرکز معاینه فنی در کشور به سیستم سیمفا ( سیستم الکترونیک معانیه فنی ) متصل هستند بنابراین نمی توانند هیچ اقدام غیز قانونی انجام دهند.

وی ادامه داد: خودروهایی اجازه ورود به کشور دارند که دارای استاندارد یورو 5 باشند ، بنابراین چند روز پیش سمندی که استاندارد یورو 4 در بلاروس تولید شده بود ، اجازه ورود به کشور ندادیم.

متصدی درباره اقدامات صورت گرفته در نیروگاه ها گفت: حداقل 34 درصد گاز نیروگاه ها به عنوان سوخت افزایش یافته است، سوخت نیروگاه های تبریز، منتظر قائم و بعثت حداقل به 90 درصد گاز رسیده است، راندمان نیروگاهی را از 34 درصد به 40 درصد می رسانیم یعنی حداقل 10 درصد افزایش راندمان خواهیم داشت.

متصدی تاکید کرد: هر پروژه ای که قرار است در کشور اجرا شود اگر به محیط زیست و بروز آلودگی مرتبط باشد باید حتما گزارش زیست محیطی داشته باشد، اکنون 50 نوع پروژه در کشور الزام به گرفتن گزارش زیست محیطی هستند.راستای کاهش آلودگی هوا افزود:حد مجاز خروج آلایندگی از صنایع بعد از 20 سال کاهش یافت، تا پیش از این هر صنعتی مجاز به خروج 100 میکروگرم آلایندگی بود که امروزه به 80 میکروگرم کاهش یافته است.

ساخت وسازمنطقه 22 کریدورهوایی تهران را بست

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: من نماینده سازمان محیط زیست در شورای عالی شهرسازی و یکی از مخالفان اساسی ساخت و ساز در منطقه 22 تهران هستم، ساخت و ساز در این منطقه کریدور هوای شهر تهران را مسدود کرده است.

متصدی افزود: بررسی وضعیت هوا در ایستگاه اقدسیه نشان می دهد وقتی جریان هوا از غرب وارد تهران می شود به علت وجود ساختمان های این منطقه به حدی ضعیف می شود که دیگر توان خارج کردن آلاینده ها از شهر را ندارد.

متصدی تاکید کرد: اکنون جلوی ساخت و سازها در این منطقه گرفته شده و هر گونه ساخت و سازی که اکنون انجام می شود مربوط به اخذ مجوز در گذشته است.

وی گفت: دیگر ظرفیت زیستی تهران به پایان رسیده لذا هر گونه اقدامی اعم از ساخت و ساز که این ظرفیت را بیشتر کاهش دهد به عنوان منبع آلاینده شمرده میشود که باید با آن برخورد شود.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه این سازمان در انجام وظیفه خود کوتاهی نمی کند اظهار کرد: تاکنون بارها وضعیت نامطلوب تهران را از نظر نبود سیستم مناسب حمل و نقل و توزیع نامناسب آن تذکر دادهایم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز