برای اولین بار در ایران انجام شد

اعطای نشان جغرافیایی به ۱۰رشته صنایع‌دستی

۱۳۹۵/۰۹/۰۲ - ۱۴:۳۴:۲۳
کد خبر: ۴۸۵۵۰۶
اعطای نشان جغرافیایی به ۱۰رشته صنایع‌دستی
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: اعطای نشان جغرافیایی به رشته‌های مختلف صنایع دستی به حفظ اصالت‌های فرهنگی ایران کمک می‌کند.

به گزارش خبرگزاری برنا، مراسم «اعطای نشان جغرافیایی» با مشارکت سازمان مالکیت صنعتی کشور و با حضور تشکل‌های نیرومند غیردولتی با حضور «زهرا احمدی پور» معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، «بهمن نامور مطلق» معاون صنایع دستی سازمان و مدیرانی از سازمان ثبت اسناد و املاک و جمعی از هنرمندان و فعالان رشته‌های مختلف صنایع دستی در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار شد.

در این مراسم، نشان‌های جغرافیایی به رشته‌های مختلف صنایع دستی از استان‌های گوناگون از سوی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای اولین بار در ایران به هنرمندان صنایع دستی اعطا شد.

«زهرا احمدی پور» با بیان اینکه این همایش نزدیکترین همایش به تخصص اصلی من یعنی جغرافیا است که در سازمان میراث فرهنگی برگزار شد، به نقش جغرافیا و مکان در هویت بخشی به انسان‌ها و اشیا اشاره کرد و گفت: جغرافیا نقش مهمی در هویت بخشی دارد.

معاون رئیس جمهور افزود: ایران کشوری پهناور با پراکندگی جغرافیایی است که این پراکندگی در حقیقت به هویت‌بخشی و اصالت فرهنگی در ایران انجامیده است و ضرورت دارد این عناصر هویتی در عرصه صنایع دستی و سرمایه‌های میراثی شناسایی شود.

وی با بیان اینکه ایران بیشترین پراکندگی را دارد، افزود: در بیشتر مناطق ایران روح زندگی در همین صنایع دستی و هنرهای سنتی است که باید این ویژگی‌ها که به عنوان سرمایه‌های کشور تلقی می‌شوند، حفظ شود و از آن‌ها حمایت‌های لازم صورت گیرد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ادامه گفت: برگزاری این همایش و اعطای نشان جغرافیایی به رشته‌های مختلف صنایع‌ دستی می‌تواند به حفظ اصالت‌های فرهنگی در ایران کمک کند.

احمدی پور ادامه داد: یکی از موضوع‌هایی که باید به آن توجه کرد، استفاده از ظرفیت رشته‌های مختلف صنایع دستی و اصالت‌های فرهنگی در تبیین الگوی سبک زندگی است، در همین ارتباط باید این اصالتهای فرهنگی حفظ و در تبیین الگوی سبک زندگی به کار گرفته شوند و اجازه ندهیم که چرخه تولید رشته‌های مختلف صنایع دستی کم فروغ و یا از بین برود.

این عضو کابینه دولت تدبیر و امید در ادامه صحبت‌های خود  با اشاره به اجرای اقتصاد مقاومتی در کشور و ضرورت توجه به آن گفت: توجه به رشته‌های مختلف صنایع دستی می‌تواند به خروج از اقتصاد تک محصولی و مبتنی بر درآمد نفت کمک کند که البته این مهم نیاز به بازاریابی و روز آمدی دارد که باید از این فرصت‌ها برای اشتغال‌زایی نسل‌های آینده کمک گرفت.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در پایان صحبت های خود بر ضرورت حمایت همه جانبه از هنرمندان صنایع دستی تاکید کرد.

هر شهر یک برند ملی، هر استان یک برند بین‌المللی

در این مراسم معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز با اشاره به اینکه موضوع اعطای نشان جغرافیایی با هدف مالکیت فکری رشته‌های مختلف صنایع دستی از یک سال پیش در این سازمان شروع شد، گفت: البته از 3سال پیش شعاری را در این سازمان شروع کردیم که هر شهر یک برند ملی و هر استان یک برند بین‌المللی باید داشته باشد که نتیجه پیگیری این شعار تبدیل 4شهر ایران به شهرهای جهانی صنایع دستی است.

«بهمن نامور مطلق» افزود: اگر به موضوع مالکیت فکری توجه نشود، این احتمال وجود دارد که رشته‌های بومی صنایع دستی ما در کشورهای دیگر و به اسامی دیگر به ثبت برسد.

وی افزود: موضوع اعطای نشان جغرافیایی به رشته‌های مختلف صنایع دستی را در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بر اساس نظریه اکوسیستمی و رابطه فضا و هویت مطرح و پیگیری کردیم و امروز شاهد اعطای نشان جغرافیای به رشته‌های صنایع دستی برای اولین بار هستیم.

نامورمطلق با اشاره به جایگاه صنایع دستی ایران اضافه کرد: خوشبختانه صنایع دستی در ایران از اهمیت و اعتبار بین المللی برخوردار است به گونه‌ای که در توسعه گردشگری و جذب گردشگر نیز نقش اساسی دارند و خوشبختانه هر گوشه‌ای از کشور و در هر استان و منطقه شاهد یک برند در صنایع دستی هستیم.

معاون صنایع دستی کشور با توجه به ثبت جهانی 4شهر صنایع دستی ایران افزود: با ثبت این 4شهر ما رتبه دوم را در دنیا داریم.

وی خاطر نشان کرد: ثبت رشته‌های مختلف صنایع دستی و اعطای نشان جغرافیایی به آنها پایان ماموریت ما نیست بلکه موضوع دیگر بعد از ثبت، گفتمان‌سازی رشته‌های مختلف صنایع دستی در هر شهر و منطقه است.

گفتنی است، گواهینامه نشان جغرافیایی برای حفظ مالکیت فکری رشته‌های بومی صنایع دستی در یک منطقه جغرافیایی خاص به هنرمندان صنایع دستی اهدا می‌شود و راه کپی‌برداری و سواستفاده از این آثار را می‌بندد.

این گواهینامه برای اولین بار در ایران اعطا می‌شود وبر اساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته در سال های آینده نیز با برگزاری مراسم مخصوص این نشان‌ها به رشته های مختلف اعطا می‌شود.

در پایان این مراسم به رشته‌های مختلف صنایع دستی از جمله منبت آباده، گلیم سنه، نارک کاری سنندج، ورنی مغان، آبگینه تهران، گلیم نمین ، جاجیم خلخال  و  غیره نشان جغرافیایی از سوی زهرا احمدی پور معاون رئیس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اعطا شد.

همچنین تفاهم‌نامه همکاری بین سازمان میراث فرهنگی و سازمان فنی و حرفه‌ای کشور با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور امضا شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز