استاد جامعه شناس دانشگاه خوارزمی مطرح کرد:

لزوم بسترسازی برای فعالیت زنان در محلات شهری

۱۳۹۵/۰۹/۱۰ - ۱۲:۵۲:۰۴
کد خبر: ۴۸۸۱۰۸
لزوم بسترسازی برای فعالیت زنان در محلات شهری
استاد جامعه شناسی دانشگاه خوارزمی با تاکید بر اینکه فعالیت نهادهای اجتماعی زنان تنها نباید در حوزه آسیب‌های اجتماعی متمرکز شود؛ گفت: باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود تا مشارکت‌های اجتماعی زنان در بستر محلات شهری رشد پیدا کند.

به گزارش خبرگزاری برنا، «کرم حبیب پور گتابی» با بیان این مطلب افزود: زنان در همه جای دنیا نقش پر رنگی در توسعه ملی دارند اما این نقش بنا به دلایل گوناگون تاریخی در کشور ما مغفول مانده‌است.

 وی با اشاره به اینکه در برخی از دوره‌های تاریخی زنان در مناسبات اجتماعی و سیاسی به عنوان یک شهروند تاثیرگذار در نظر گرفته نمی‌شدند؛ ادامه داد: متاسفانه کلیشه‌های جنسیتی در طول تاریخ باعث منع مشارکت زنان در اداره شهرها بوده به گونه‌ای که این نگاه و رویکرد در یک قرن اخیر در برخی از دولت‌ها بیشتر و در برخی نیز کمتر بوده است.

این جامعه شناس با تاکید بر اینکه نهادهای اجتماعی نقش جدی در ترغیب حضور زنان در اجتماع دارند؛ بیان کرد: مدیریت شهری باید با فعال کردن نهادهای اجتماعی کانون‌هایی را برای فعالیت زنان ایجاد کرده و توسعه دهد.

حبیب پور یادآور شد: بحث حضور زنان در زندگی اجتماعی باید از محلات شروع شود اگر زنان حضور تاثیرگذاری در محلات شهری داشته باشند؛ به مرور زمان این حضور و مشارکت آنها در اداره شهر به همه امور شهری تسری می یابد.

 وی با اشاره به اینکه خوشبختانه در این دوره از مدیریت شهری امکان مشارکت و حضور زنان در اداره شهر بیشتر فراهم شده است؛ تاکید کرد: در حال حاضر فضای خوبی در سرای محلات برای مشارکت بانوان ایجاد شده است، باید این باور را تقویت کنیم که زنان می توانند در زندگی شهری نقش تاثیرگذاری داشته باشند.

به گفته این استاد دانشگاه زنان را باید از جمعیت فعال تاثیرگذار زندگی شهری تلقی کرد و نباید به مشارکت آنها در اداره امور شهر دید منفی داشت.

نخستین همایش بین المللی «زنان و زندگی شهری» با حضور اندیشمندان و صاحب نظران، 21 و 22 آذر در سالن همایش های برج میلاد برگزار خواهد شد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز