فرهنگ پخت نان لواش جهانی شد

۱۳۹۵/۰۹/۱۱ - ۰۹:۵۶:۰۵
کد خبر: ۴۸۸۲۹۶
فرهنگ پخت نان لواش جهانی شد
مدیر کل دفتر ثبت آثار تاریخی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری خبر داد: «فرهنگ پخت نان لواش» به عنوان دومین پرونده چندملیتی ایران ثبت جهانی شد.

به گزارش خبرگزاری برنا، «فرهاد نظری» گفت: در یازدهمین اجلاس بین‌الدول میراث ناملموس، پرونده «فرهنگ پخت نان لواش» مطرح و پس از بحث و بررسی طولانی به ثبت رسید که با ثبت این پرونده، میراث ناملموس جهانی ایران به یازده عنوان رسید.

 مدیر کل دفتر ثبت آثار تاریخی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ادامه داد: این پرونده به طور مشترک بین کشورهای ایران، آذربایجان، قزاقستان، قرقیزستان، و ترکیه ثبت شد.

به گفته وی، در سال ٢٠١٤ پرونده ای تحت عنوان «نقش فرهنگی لواش» توسط ارمنستان ثبت شده بود. با توجه به این پیشینه، برای جلوگیری از بروز هرگونه سوءتفاهم در توصیف فرهنگ پخت نان لواش میان کشورهای منطقه، همه کشورهای ذیربط تلاش کردند تا با گفتگو به تفاهم برسند.

نظری تاکید کرد: پس از بررسی‌های کارشناسی با مسئولیت هیأت نمایندگان ایران، در نهایت پرونده «فرهنگ پخت نان لواش» ثبت شد.

او گفت: پرونده‌های چندملیتی بر اساس ریشه‌ها و مشترکات فرهنگی تشکیل می‌شود و باعث تقرب فرهنگ‌ها و گفت‌وگو و صلح می‌شود. یونسکو کشورها را به تدوین پرونده های مشترک ترغیب می‌کند.

وی که در این اجلاس حضور دارد، اظهار کرد:در این اجلاس دو پرونده چندملیتی از ایران «نوروز» و «فرهنگ پخت نان لواش» به ثبت رسید.

نوروز قبلاً در سال ٢٠٠٩ با همکاری هفت کشور ثبت شد. در این اجلاس پنج کشور افغانستان، تاجیکستان، ترکمنستان، عراق، و قزاقستان به پرونده نوروز افزوده شدند و این پرونده مجدداً به شماره و تاریخ جدید و با عضویت دوازده کشور و با مدیریت ایران به ثبت رسید.

او تاکید کرد: نمایندگان ایران در این اجلاس احمد جلالی سفیر ایران در یونسکو، محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور، فرهاد نظری مدیرکل دفتر ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی، مینا عمیدزاده رئیس گروه میراث ناملموس، شروین گودرزی کارشناس میراث ناملموس و شبان میرشکرایی کارشناس میراث ناملموس هستند. همچنین علی بحرینی سفیر جمهوری اسلامی ایران در اتیوپی و محمدامین مقرب کارشناس سفارت هیأت نمایندگان ایران را همراهی می کنند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز