قرایی مقدم :

بیکاری بزرگترین معضل اجتماعی جوانان است

۱۳۹۵/۰۹/۱۵ - ۱۲:۱۴:۱۳
کد خبر: ۴۸۹۹۶۶
بیکاری بزرگترین  معضل  اجتماعی جوانان است
براساس طرح ساماندهی دستفروشان، شهرداری مجری اسکان دادن و رفع سد معبر در خیابان هاست.اما با وجود جدی بودن این طرح آیا اجرای آن باید همراه خشم و خارج از شأن انسانی باشد؟

به گزارش خبرگزاری برنا، ماجرا از آن جا شروع شد که مأموران شهرداری فومن به منظور جلوگیری از سد معبر توسط زن دستفروش به زور متوسل شدند و بر صورت زن دستفروش سیلی زدند موضعی که در شبکه های اجتماعی بازتاب فراوان داشت و کار   به اعتراض رسانه ها درباره روند برخورد با دستفروشان شد و در نهایت شهردار و مسوولان شهرداری  را ناگزیر به عذرخواهی از زن دستفروش کرد اما این پایان ماجرا نبود چرا که حالا فیلم تازه ای در شبکه های اجتماعی منتشر شده که موضوعی شبیه به حکایت زن دستفروش فومنی دارد و آن هم برخورد تند ماموران شهرداری و ضرب شتم زن لبو فروش است. دستفروشی پدیده تازه ای در کشور ما نیست و جزو مشاغل کاذب است پدیده ای که در بسیاری از کشورها وجود دارد اما راهکار واقعی آن چیست و دلایل پیدایش دستفرشی در کلانشهرها چه چیزی میتواند باشد.

امان الله قرایی مقدم، جامعه شناس در بیان علل اصلی دستفروشی به خبرنگار اجتماعی «برنا» گفت: به علت  رشد جمعیت و نبود کار برای اقشار ضعیف و بدون تخصص جامعه  ،این قشر برای اجتناب از آسیب های اجتماعی مانند بزهکاری ،خود فروشی و روی آوردن به مواد مخدر به دستفروشی روی می آورندپس برای دور شدن از آسیب های اجتماعی باید کار کنند.

این جامعه شناس علاوه بر موارد ذکر شده،  مهاجرت به شهرها را به علت نبود مراکز صنعتی مثل کارخانجات  از دلایل دیگر پدیده دستفروشی برشمرد.

بر اساس این گزارش ، طبق ماده ۵۵ قانون شهرداری ایجاد خیابانها وکوچه ها ومیدان ها و…. وهمچنین گسترش وتوسعه معابر از وظایف شهرداری است ومطابق تبصره ۱ بند۲همین ماده جلوگیری از ایحاد سد معبر توسط بازاریان وغیره هم برعهده شهرداری گذاشته شده است زیرا بند ۲۰ ماده ۵۵ اصلاحی قانون شهرداری: سد معابر عمومی‌ و اشغال پیاده‌روها و استفاده غیرمجاز از آن‌ها، میدان‌ها، پارک‌ها و باغ‌های عمومی ‌برای کسب و سکونت را ممنوع اعلام کرده است.اما آیا نیازی با تصویب این ماده ،نیازی به خشونت است؟

قرایی مقدم  بیکاری را فاجعه ای برای جوانان عنوان کرد وگفت: باید برای این معضل اجتماعی راهکاری اصلی یافت و این وظیفه به عهده دولت است .

او در پیشنهادی به مسولان گفت: وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی از طریق ایجاد کارهایی برای جوانان مانند ایجاد مراکز نگهداری از سالمندان و کودکان می تواند راهی برای خارج شدن از این امر باشد.

قرایی مقدم عامل اصلی مبارزه با این پدیده را سخن رهبری مبنی بر کنترل و نظازت بر ورود کالاهای قاچاق دانست و گفت: از طریق تصویب قانون و فرهنگ سازی باید ورود کالای قاچاق کنترل شود تا کارخانه های داخلی تعطیل نشوند و اقشار ضعیف بتوانند کاری پیدا کنند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز