برای نخستین بار در ایران انجام می‌شود؛

اعضای دولت رو در رو با جوانان/ مطالبه گری و پرسشگری بی واسطه با وزیران تدبیر و امید

۱۳۹۵/۰۹/۲۳ - ۱۲:۴۶:۰۳
کد خبر: ۴۹۲۹۹۷
اعضای دولت رو در رو با جوانان/ مطالبه گری و پرسشگری بی واسطه با وزیران تدبیر و امید
نخستین جلسه گفت‌وگوی اعضای دولت با جوانان باهدف تبیین برنامه‌های دولت تدبیر و امید ، جوانگرایی و مشارکت بیشتر جوانان در عرصه‌های تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری کشور 29 آذرماه برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری برنا، انقلاب سال 57، انقلاب جوانان بود. جوانان انقلابی که به دنبال گرفتن پست، مقام یا ثروت نبودند و برای رسیدن به اهدافشان، جانشان را کف دست گذاشته، وارد میدان مبارزه  شده و در آن زمان حماسه آفریدند. جوانان ایرانی که سرشار از شور و احساسات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بودند. بعد از انقلاب هم نقش جوانان در جامعه ادامه پیدا کرد و گذار از دوران سخت و طاقت‌فرسای دفاع مقدس هم با اتکا به همان ویژگی‌های جوانی میسر شد. بعد از پایان جنگ، کشور نیازمند بازسازی خرابی‌ها و ترمیم زیرساخت‌های تخریب‌شده بود. در صحنه‌های بازسازی هم شاهد حضور جوانان در قالب‌های مختلف، از جمله جهاد سازندگی بودیم و چه بسیار خدماتی که از این راه به دورافتاده‌ترین نقاط کشور رسید.

از شورای عالی جوانان تا سازمانی ملی برای جوانان

حال این مسئولان و بعضا همان جوان های دیروز بودند که باید جوان های امروز را دریافته و در هر پست و مقامی از دغدغه های آنها در جامعه آگاه می شدند تا فاصله و شکافی بین مسئولان و جوانان ایجاد نشود. بر اساس این نیاز بود که شواری عالی جوانان در سال 1371 تشکیل و در سال 1376 تبدیل به مرکز ملی جوانان شد. سال 79 سازمان ملی جوانان تشکیل شد و در سال 84 به دولت احمدی نژاد رسید.

سازمان ملی جوانان از جمله سازمانهای دولتی ایران بود که بنابر قانون برنامه سوم توسعه، به عنوان جایگزین شورای عالی جوانان محسوب می شد که در نهایت هم در دولت دهم و با تصویب مجلس به منظور کوچک سازی دولت این سازمان  با وزارت ورزش ادغام شد.

از اهداف سازمان ملی جوانان، حل مسائل جوانان، اعتلا و رشد نسل جوان کشور و استفاده بهینه از استعدادها و توانایی‌های نسل جوان بود. این سازمان وظایفی همچون مطالعه و پژوهش در حوزه‌های راهبردی امور جوانان، تدوین برنامه جامع ساماندهی امور جوانان کشور، دریافت گزارش عملکرد دستگاه‌های اجرایی مرتبط با امور جوانان و بررسی فعالیت‌های این دستگاه‌ها، مطالعه و بررسی قوانین و مقررات مربوط به جوانان، تهیه گزارش وضعیت جوانان کشور در سطح ملی، ارایه شیوه‌های مناسب برای استفاده بهینه از استعدادها و توانایی‌های جوانان و... را دنبال می‌کرد.

سرانجام وزارت ورزش و جوانان در تاریخ ۸ دی‌۸۹ و پس از ادغام سازمان تربیت بدنی و سازمان ملی جوانان در مجلس هشتم تشکیل و این سازمان به عالی‌ترین مرجع رسیدگی به مسایل مربوط به ورزش و جوانان در ایران تبدیل شد.

چه کسانی برکرسی وزرات ورزش و جوانان تکیه زدند ؟

«حمید سجادی» نخستین وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان، در اواخر خرداد ۱۳۹۰ به مجلس شورای اسلامی معرفی شد، اما با ۱۳۷ رأی مخالف نتوانست رأی اعتماد مجلس را به دست آورد.

سرانجام «محمد عباسی» 5 مرداد سال ۱۳۹۰ به عنوان دومین وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان به مجلس معرفی شد و ۱۲ مرداد همان سال با ۱۶5 رای موافق و ۶۱ مخالف و ۱9 ممتنع از مجلس شورای اسلامی رای اعتماد گرفت و به عنوان وزیر ورزش و جوانان انتخاب شد.

۶ آبان ۱۳۹۲،  روحانی، «محمد شریعتمداری» را به عنوان سرپرست وزارت ورزش و جوانان منصوب کرد. در ۱۲ آبان ۱۳۹۲، «نصرالله سجادی» به عنوان سومین وزیر پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان به مجلس شورای اسلامی معرفی شد، اما او نیز نتوانست از مجلس رأی اعتماد بگیرد. رضا صالحی امیری هم که مدتی سرپرست وزارت ورزش و جوانان بود و دغدغه های جوانان را داشت موفق نشد تا از مجلس رای اعلام بگیرد.

«مسعود سلطانی‌فر» یکی از 3وزیر پیشنهادی کابینه حسن روحانی بود که موفق به اخذ رای اعتماد از مجلس نهم نشد. وی که به عنوان وزیر ورزش و جوانان معرفی شده بود با ۱۱۷ رای موافق، ۱۴۸ رأی مخالف و ۱۸ رأی ممتنع موفق به کسب رای اعتماد از مجلس نهم نشد.

در نهایت «حسن روحانی» ۱۹ آبان ۱۳۹۲، «محمود گودرزی» را به عنوان چهارمین وزیر پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان دولت یازدهم به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد و وی 26 آبان با کسب 199 رأی موافق از مجموع 267 رأی نمایندگان مجلس شورای اسلامی به عنوان وزیر ورزش و جوانان انتخاب شد.

گودرزی نزدیک به سه سال در وزارت ورزش  و جوانان بود و برای ترمیم کابینه آبان ماه سال جاری از دولت تدبیر و امید جدا شد . پس از استعفای «محمود گودرزی» از وزارت ورزش و جوانان، سلطانی فر مجددا از سوی رییس جمهور به عنوان نامزد وزارت ورزش به مجلس معرفی شد. در جلسه رای اعتماد مجلس شورای اسلامی در تاریخ ۱۱ آبان سال ۱۳۹۵ سلطانی‌فر توانست با ۱۹۳ رأی موافق، ۷۲ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع به سمت وزارت ورزش و جوانان برگزیده شود.

ساماندهی امور جوانان در دولت تدبیر و امید

نظر به اینکه یکی از اصلی‌ترین و محوری‌ترین برنامه‌های دولت تدبیر و امید جوانگرایی و مشارکت بیشتر جوانان در عرصه‌های تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری کشور است، توجه به جوانان و مسایل و مشکلات آنها در جامعه اولویت اصلی وزارت ورزش و جوانان کنونی است. برای رسیدن به این هدف، حوزه معاونت ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان نیز تلاش‌هایی را در این وزارتخانه آغاز کرده است تا با مشارکت هر چه بیشتر جوانان در جامعه، نشاط اجتماعی افزایش پیدا کرده و شاهد نقش پررنگ‌تر جوانان در فعالیت‌های اجتماعی باشیم.

جوانان دیروز با ایثارگری و آزادی‌خواهی نقش تعیین کننده‌ای در پیروزی انقلاب اسلامی داشتند و جوانان امروز نیز با فطرت پاک و سالم خود، تداوم بخش این حرکت در جهان هستند.

با توجه به اینکه نقش جوانان به عنوان پررنگ‌ترین عنصر اجتماعی در عرصه‌های مختلف مشهود است، چنانچه از ظرفیت‌های این جامعه که بیشترین قشر آن را جوانان تشکیل می‌دهند به نحو بهینه استفاده نکنیم، بدون تردید با ضرر و زیان جبران‌ناپذیر مواجه خواهیم شد. برای بیان آرمان‌های انقلاب، نیازمند ابزاری هستیم که جوان‌پسند باشد و از این رو برای تبیین و بیان این آرمان‌ها، ناچاریم از رسانه قوی هنر و یا از شیوه‌ها و ابزاری بهره بگیریم که جوانان به آن علاقه‌مند هستند.

نگاه پیشرو سلطانی فر به جوانان

راهبردهای «مسعود سلطانی فر» وزیر ورزش و جوانان در بخش جوانان نیز حکایت از وجود نگاهی عالمانه به این حوزه دارد. سطانی‌فر سعی در حفظ طیف رنگین کمانی جوانان دارد، علاوه بر آن تأکید ایشان بر تعمیق باورهای مذهبی و انقلابی است که باعث ایجاد اطمینان خاطر در بین اقشار مختلف جامعه و جوانان انقلابی می‌شود.

همچنین به‌گفته «محمدرضا رستمی» معاون ساماندهی امور جوانان، جوانان سرمایه ملی و هسته مرکزی گفتمان دولت تدبیر و امید دانسته شده‌اند و به دنبال آن سیاست افزایش مشارکت اجتماعی و سپس مشارکت نهادمند اجتماعی برنامه محوری در وزارت ورزش و جوانان مدنظر قرار گرفته و دنبال می‌شود.

بر همین اساس است که نخستین جلسه گفت‌وگوی اعضای دولت با جوانان قرار است 29 اذرماه برگزار شود.

دولت و جوانان؛  دو سوی میز برای شنیدن و گفتن مطالبات

به گفته معاون ساماندهی امور جوانان، تلاش می‌شود با حضور  دولتمردان فضایی واقعی برای گفت‌وگو میان جوانان و اعضای دولت شکل بگیرد و جوانان می‌توانند پرسش‌های خود را از طریق goyspp@msy.gov.ir  به اداره کل مشارکت‌های اجتماعی جوانان ارسال کنند. این پرسش‌ها دسته‌بندی و به مجموعه‌ای از سوالات تبدیل می‌شود. در جلسه یک جوان به طرح این سوالات می‌پردازد.

گفتنی است، در این جلسه یک پنل برای هر یک از وزرا در نظر گرفته شده‌است و دستکم 10 جوان می‌توانند در این پنل پرسش‌های خود را از وزیر بپرسند. در نهایت به وزرا فرصت داده می‌شود تا درباره پرسش‌های مطرح شده توضیح دهند. علاوه بر آن به بیان نکاتی بپردازند که در سوالات به آنها اشاره نشده است اما ضرورت دارد به آنها پرداخته شود.

بر همین اساس از رسانه‌ها تقاضا شده از جوانان گروه‌های مختلف سنی و صنفی بخواهند که سوالاتشان را مطرح کنند و این سوالات در اختیار وزارت ورزش و جوانان قرار داده شود.

همچنین فراخوانی به استان‌ها اعلام شده و در سایت وزارت ورزش و جوانان نیز از جوانان خواسته‌ شده که پرسش‌های خود را با این وزارتخانه در میان بگذارند.

موضوع گفت‌وگوی جوانان با مسئولان از ابتدای امسال آغاز شد و در هفته جوان در سطح ملی و استانی گفت‌وگوهای مستقیم جوانان با اعضای دولت ادامه یافت. این گفت‌وگوها قرار است همچنان ادامه پیدا کند و  هر ماه یک برنامه گفت‌وگویی بین دولت و جوانان برگزار  شود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز