تراش ماهرانه ستون‌های ضخیم حرم سیدالشهدا (ع) توسط مهندسان ایرانی

۱۳۹۵/۰۹/۲۶ - ۰۷:۱۹:۰۶
کد خبر: ۴۹۴۳۶۵
تراش ماهرانه ستون‌های ضخیم حرم سیدالشهدا (ع) توسط مهندسان ایرانی
تراش ستون‌های ضخیم بارگاه حرم توسط مهندسین ایرانی ستاد بازسازی عتبات عالیات در کنار قبر ۶ گوشه انجام می‌شود.

به گزارش خبرگزاری برنا و به نقل از روابط عمومی ستاد بازسازی عتبات عالیات، ستون‌های ضخیم حرم مطهر سید الشهدا توسط مهندسین ایرانی ستاد عتبات عالیات در حال تراش و لاغر سازی است که با پایان عملیات عمرانی، فضای زیربنای بیشتری در حرم حضرت امام حسین (ع) ایجاد خواهد شد.

عملیات لاغرسازی این ستون‌ها بسیار ظریف و با دقت فراوانی صورت می‌گیرد تا جایی که هر ستون بدون اینکه به اطرافش آسیبی برسد ظرف مدت ۶ ماه لاغر و با بتن مسلح پر شده و سریعا خشک می‌شود.

مهندسین ایرانی علاوه بر لاغرسازی ستون‌های اصلی حرم مطهر، عقب نشینی برخی دیوارهای کنار بارگاه حین زیارت زائرین دست به اقدام بزرگی می‌زنند. 

علاوه بر لاغرسازی و مقاوم سازی ستون سمت محل دفن شهدای کربلا، ستون‌ها، رواق‌ها و طاق های بنای قدیمی حرم مطهر که پیرامون ستون مذکور واقع شده‌اند از عمق ۳ متری کف حرم تا جداره ستونها و زیر طاق‌ها و پشت بام حرم مطهر با استفاده از مرغوب ترین مصالح روز و بکار بردن بتن خود متراکم با مقاومت بسیار بالا در حال مقاوم سازی هستند.

این شیوه کار از لحاظ فنی با بهره مندی از جدیدترین علم روز انجام شده و تا ۵۰۰ سال آینده استحکام خواهد داشت.

با کاهش حجم بخشی از ستون‌های مذکور، فاصله ضریح مطهر تا ستون شهدا از ۱.۷۰ متر به ۴.۳۰ متر افزایش خواهد یافت.

مقاوم سازی و کاهش حجم این ستون و ستون‌های مجاور، سهولت و روان شدن مسیر زیارتی خیل مشتاقان اباعبدالله الحسین علیه السلام را به دنبال خواهد داشت.

تا کنون حدود ۴۷ درصد از کل بافت قدیم حرم مطهر امام حسین علیه السلام مقاوم سازی شده و علاوه بر آن با لاغرسازی ستون‌ها بیش از۵۰ متر مربع به فضای زیارتی اطرف ضریح مطهر و محدوده حرم افزوده خواهد شد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز