معاون رییس جمهوری در در امور زنان:

دولت‌ها باید تدابیر لازم را برای حضور زنان در عرصه‌های سیاسی فراهم آورند

۱۳۹۵/۰۹/۲۶ - ۱۱:۴۵:۱۱
کد خبر: ۴۹۴۴۳۷
دولت‌ها باید تدابیر لازم را برای حضور زنان در عرصه‌های سیاسی فراهم آورند
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: زنان باید در جامعه مشارکت داشته باشند و در عین حال بتوانند نقش خود را در خانواده به خوبی ایفا کنند. از این رو دولت باید مقرراتی را برای حمایت از نقش‌های چندگانه زنان ایجاد کند.

به گزارش خبرگزاری برنا، شهیندخت مولاوردی در نخستین کنگره جمعیت زنان مسلمان نواندیش، با تبریک هفته وحدت  اظهار کرد: طبق آخرین گزارش جهانی ایران در حوزه زنان وضعیت شایسته‌ای ندارد. شاید نشست‌هایی مانند امروز بتواند به ما در ارتقا این سطح کمک کند.

وی با اشاره به اهداف جمعیت زنان مسلمان نواندیش خاطرنشان کرد: وجود چنین جمعیتی نشان داد که هم می‌توان زن بود و هم مسلمان بود و هم به دنبال احقاق حقوق انسانی زنان رفت. امروز در شعار و حرف کمتر کسی معتقد است که کلیه حقوق انسانی تفکیک پذیر است امروز همه اعتقاد دارند که همه انسان‌ها اعم از زن و مرد دارای حقوق برابر هستند.

وی همچنین یادآور شد: زنانی که در سیاست فعال هستند به تنظیم مجدد اولویت‌های سیاسی یاری می‌رسانند و حضور آنها در سیاست به حل مناقشات می‌انجامد.

مولاوردی در بخش دیگری از این سخنرانی با بیان اینکه زنان در جهان هنوز به وضعیت مطلوبی نرسیده‌اند گفت: پیشرفت حضور زنان در جامعه جهانی نیازمند سرمایه گذاری است. زنان باید در عرصه‌های ملی و منطقه‌ای فعالیت داشته باشند از جمله اقداماتی که در این زمینه باید لحاظ شود فعالیت احزاب به عنوان یکی از موثرترین بازیگران عرصه سیاست است؛ آنها باید به طور مستقیم و غیر مستقیم برای فعالیت زنان تلاش کنند.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه دولت‌ها نیز باید تدابیر لازم را برای حضور زنان در عرصه‌های سیاسی فراهم آورند گفت: دولت می‌تواند برنامه‌هایی را برای به میدان آمدن زنان در عرصه سیاسی و کادربندی‌های سیاسی ارائه دهد و مردان و زنان را در مورد مسائل شغلی توانمند سازد. از سوی دیگر همه ما به اهمیت حضور زنان در خانواده نیز واقفیم، از همین رو باید مقرراتی در دستور کار دولت برای حمایت از نقش‌های چندگانه زنان ایجاد شود.

وی همچنین تصریح کرد: تقسیم مسئولیت‌های والدین میان زنان و مردان نیز از دیگر اقداماتی است که می‌توان انجام داد تا زنان با فراغت بال به فعالیت‌های اجتماعی خود بپردازند و در عین حال نیز مسئولیت‌های خانواده را هم انجام دهند. گفتنی است برای پسران و مردان هم باید برنامه‌هایی در نظر گرفت تا تفکرات کلیشه‌ای آنها در مورد نقش زنان تغییر کند.

مولاوردی در بخش دیگری از سخنرانی خاطرنشان کرد: نباید فراموش کنیم که نمی‌توان با یک نسخه کلی دغدغه زنان و مردان را در این حوزه برطرف کرد.  از سوی دیگر باید بدانیم که سهیم شدن زنان در قدرت و تصمیم گیری یک پیش نیاز برای نظامی مردم سالار است. لازمه رسیدن به چنین جامعه‌ای مشارکت زنان و مردان توامان با هم است.

وی همچنین تصریح کرد: طبق اعلامیه جهانی که در اتحادیه بین المجالس صادر شد، جامعه‌ای که در آن زنان و مردان به صورت مکمل کار می‌کنند و غنای مساوی به دست می‌آورند، جامعه‌ای است که به دنبال دموکراسی رفته است. جامعه‌ای که نیمی از جمعیت خود را کمتر از سایرین بداند هرگز به سوی پیشرفت نخواهد رفت.

نظر شما