وزیر ارتباطات در جلسه هم اندیشى صمیمانه جوانان با دولت:

برخى روزنامه‌ها فکر مى‌کنند؛ همه ایران طرفدار آنهاست/ این دولت توییتر را فیلتر نکرده است

۱۳۹۵/۰۹/۲۹ - ۱۵:۴۵:۲۰
کد خبر: ۴۹۵۶۷۱
برخى روزنامه‌ها  فکر مى‌کنند؛ همه ایران طرفدار آنهاست/ این دولت توییتر را فیلتر نکرده است
وزیر ارتباطات و فناورى اطلاعات در پاسخ به اینکه چرا برخی سایت‌ها و خبرگزارى‌ها از سرور خارجى استفاده مى‌کنند؟ گفت: بیش از ٩٠ درصد سرورها در داخل ایران است و اگر خبرگزاری سرورش در خارج از کشور است، نمی‌دانیم ترسش از کجاست؟

به گزارش خبر گزاری برنا ، محمود واعظى درجلسه  هم اندیشى صمیمانه جوانان با دولت که در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی در حال برگزاری است، در مورد دادن مجوز به کانال‌هاى تلگرامى بیش از ٥ هزار عضو گفت: برخى روزنامه‌ها که فکر مى‌کنند؛ همه ایران طرفدار آنهاست، ٢ الى ٣ هزار عدد تیراژ دارد و تعدادى هم مجانى مى‌دهند، اما برخى شبکه‌هاى اجتماعى صدها هزار نفر عضو دارد، دادن شناسنامه به این کانال‌های تلگرامی هم به این منظور است که اگر آبروى کسى خدشه دار شد، مشخص شود از کجا نشات می‌گیرد و هدف ایجاد محدودیت نیست.

وزیر ارتباطات و فناورى اطلاعات در پاسخ به اینکه چرا برخی سایت‌ها و خبرگزارى‌ها از سرور خارجى استفاده مى‌کنند؟ گفت: بیش از ٩٠ درصد سرورها در داخل ایران است و اگر خبرگزاری سرورش در خارج از کشور است، نمی‌دانیم ترسش از کجاست؟

محمود واعظی وزیر ارتباطات در پاسخ به سوالات جوانان در نشست هم اندیشی جوانان با دولت گفت: این اتفاق بسیار خوبی است که تعداد جلسات هم اندیشی از سه یا چهار جلسه به جلسات ماهانه تبدیل شده است. جوانان باید اولویت دولت باشند و اگر توجه به آنان مضاف بر ورزش باشد می توان به آینده ایران امیدوار بود.

وی در پاسخ به سوال احسان قائم مقامی درباره نگاه منفی به سرعت اینترنت گفت: دو نگاه به مسأله فضای مجازی در کشور وجود دارد اول فضای مجازی به عنوان یک فرصت، دوم فضای مجازی به عنوان یک تهدید. بسیاری از مردم از این مسأله نگران هستند که فضای مجازی باعث فساد می شود بسیاری دیگری هم به سرعت پایین آن اعتراض دارند. ما تلاش کردیم تا به هر دو نگاه پاسخ دهم ما نمی توانیم قیم مردم باشیم بلکه باید درباره حوزه فضای مجازی فرهنگ سازی کنیم. این تنها وظیفه دولت، روحانیت و رسانه ها نیست بلکه تک تک خانواده ها برای جلوگیری از آسیب های فضای مجازی باید تلاش کنند اما وزارت ارتباطات تلاش کرده تا فیلترینگ از get away به دسترسی برسد چرا که نیازهای اقشار مختلف جامعه با یکدیگر متفاوت است.

وزیر ارتباطات همچنین گفت: ما به جوانان کشورمان اعتماد داریم و هرچه که زمان بیشتر پیش می رود متوجه می شویم که این اعتماد بی جهت نبوده است. 

وی در پاسخ به سوالاتی درباره گران بودن اینترنت گفت: در طول سال های گذشته این سومین یا چهارمین بار است که اینترنت را ارزان کرده ایم و برنامه بر ادامه این روند خواهد بود اما در هر صورت در هیچ نقطه ای از جهان اینترنت به طور کامل رایگان نیست. در وزارت ارتباطات با وجود تمام هزینه ها ما تلاش کردیم تا قیمت آن را کمتر کنیم، گرچه خیلی از افراد از ابتدای دولت یازدهم درصدد آن بودند تا توفیقات دولت را زیر سوال ببرند و یا با برنامه سازی در فضای مجازی آنها را بی اثر نشان دهند. 

دولت یازدهم از زمان شروع به کار تلاش کرده تا مشکلات مردم به خصوص مشکلات معیشتی را چاره کند این را می توان در سفرهای اعضای هیأت دولت به مناطق محروم دید. امیدواریم وضعیت معیشتی مردم آن قدر بهبود یابد تا دیگر نیازی به کاهش قیمت اینترنت نباشد.

واعظی در مورد استفاده مسئولان دولتی از توییتر گفت: این دولت توییتر را فیلتر نکرده است ما به دنبال احترام به انتخاب مردم هستیم اما مکانیزم کارگروه مصادیق مجرمانه مکانیزم پیچیده ای است که امروز رفع فیلترینگ توییتر را مشکل کرده است.

او در توضیح ثبت اطلاعات کانال هایی که تعداد اعضای آن ها زیاد است گفت: باید توجه کنیم که برخی از گروه ها و کانال ها در شبکه های مجازی مخاطبانشان از بسیاری از روزنامه های به نام بیشتر است. نیاز است برای حفظ حریم و آبروی افراد مدیران این کانال ها ثبت شوند اما دولت قصدی برای محدود کردن آنان ندارد.

وزیر ارتباطات در پاسخ به این سوال که چرا با وجود اینکه بیشترین اثر شبکه های ارتباطی در جوانان است اما درآمد حاصل از آن به جوانان اختصاص نمی یابد گفت: درآمد وزارتخانه مانند تمام بخش های دولت به خزانه می رود و پس از آن برای اختصاص بودجه تصمیم گیری می شود اما تلاش من این است که در کنار دکتر سلطانی فر برای اختصاص بودجه به بخش جوانان از وی دفاع کنم.

واعظی در نشست هم اندیشی جوانان با دولت از تولید بیش از صد هزار برنامه در فضای اینترنت خبر داد و گفت: امروز فضای مجازی راه های زیادی را برای اشتغال جوانان باز کرده است. ما در تلاش هستیم که امکانات بیشتری را به صورت وام به جوانانی که تلاش می کنند در این حوزه فعالیت کنند اختصاص دهیم. در سه سال گذشته همچنین صد هزار شغل در حوزه ICT تولید شده است. 

واعظی با اشاره به فعالیت انحصاری شرکت پست در ایران گفت: انتقاد ما این است که برای هر کاری باید رقیب داشته باشیم و چه بهتر که این رقیب از بخش خصوصی باشد. قرار است به زودی به دو شرکت در حوزه پستی پروانه داده شود تا فضای رقابتی در این حوزه بیشتر شود.

وزیر ارتباطات اشاره ای به سفر اخیر خود به کردستان داشت و گفت: ما تلاش می کنیم در استان ها از همه ظرفیت های آنان استفاده کنیم. استفاده از ظرفیت های زنان یکی از بهترین راه های استفاده حداکثری از ظرفیت هاست. در کردستان مدیرکل آی سی تی از زنان هستند. 

وی در پایان با بیان اینکه بسیاری از سایت های ایرانی به داخل کشور منتقل شده و بیشتر سایت ها از سرورهای داخلی استفاده می کنند گفت: بیشتر از 90 درصد سایت ها امروز از سرورهای داخلی استفاده می کنند اما هنوز مشخص نیست که چرا با وجود اینکه این سرورها به شرکت های خصوصی تعلق دارند سایت های داخلی مانند تسنیم از آن استفاده نمی کنند.دو

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز