رییس سازمان انتقال خون:

هیچ گونه واردات خون نداریم

۱۳۹۵/۰۹/۳۰ - ۱۰:۲۶:۳۶
کد خبر: ۴۹۵۹۲۵
هیچ گونه واردات خون نداریم
رییس سازمان انتقال خون، گفت:در زمینه فراورده های خونی خودکفا هستیم و به هیچ وجه واردات نداشته ایم، در خصوص دارو و مشتقات پلاسما، جزو محدود کشور هایی هستیم که معمولا بیش از 50 درصد از این داروها را با پلاسمای ایرانی تهیه می کنیم.

به گزارش خبرگزاری برنا، رییس سازمان انتقال خون اظهار داشت: اکنون آمار اهدای خون در کشور، دو میلیون و یکصد هزار نفر است که این میزان 27 واحد به ازای هر یکهزار نفر جمعیت است.

علی اکبر پورفتح الله ادامه داد: مبنای سیاست سازمان انتقال خون، بر کیفیت خون متمرکز شده است و کمیت از اهمیت کمتری برخوردار است، زیرا این سازمان معتقد است که شاخص 27 واحد به ازای هر 1000 نفر جمعیت، خودکفایی در اهدا خون است و با این شاخص، نیاز کشور مرتفع می‌شود.

رئیس سازمان انتقال خون افزود: در فرآیند اهدای خون باید با توجه به رشد جمعیت، شاهد یک افزایش خون دهی با شیب بسیار ملایم باشیم بنابراین به دنبال افزایش بیشتر اهدای خون در کشور نیستیم و اهداف خود را بر کیفیت خون متمرکز کرده‌ایم.

پور فتح‌الله، عنوان کرد: امروزه برنامه‌های متفاوتی جهت مدیریت خون وجود دارد که از جمله این موارد پیش رفتن به سوی انتقال خون محافظه کارانه، روش‌های نوین جراحی با خون ریزی و خون دهی کمتر است.

وی در ادامه گفت: ورود سازمان خون به عرضه طب انتقال خون بیمارستانی و سرویس های انتقال خون بیمارستانی، امری ضروری است، این ساز و کار وظیفه مدیریت خون بیمار را به عهده دارد و فعالیت هایی انجام می‌دهد که نیاز بیمار به خون دیگران را به حداقل ممکن برسد و از خون خود بیمار استفاده شود؛ به عنوان مثال دستگاه جمع آوری خون بیمار و پالایش آن به همین منظور است.

رئیس سازمان انتقال خون گفت: در سال جاری، سازمان انتقال خون در کردستان برنامه‌ای را آغاز کرد و در این طرح بر روی هفت هزار اهدا کننده، برای بار اول برنامه غربالگری و تمام مراحل و آزمایشات لازم برای اهدا خون انجام شد، اما در بار اول دریافت خون انجام نشد و اهدا خون به سه ماه بعد موکول شد که در زمان لازم به اهدا کننده فراخوان داده شد، این امر می تواند احتمال سلامت خون را بالا ببرد.

وی افزود: مطالعات نشان داده که تقریبا دوسوم مواردی که در آن آزمایش غربالگری هپاتیتb ، هپاتیت c و ایدز مثبت شده، بین اهدا کنندگان بار اول خون بوده که این میزان 255 درصد از این جمعیت اهدا کنندگان را تشکیل می دهد؛ لذا سازمان سیاست کاهش اهدا کنندگان بار اول را در پیش گرفته است و خوشبختانه در استان کردستان تمام نیاز خون توسط اهدا کنندگان مستمر خون که کیفیت خون آنها بسیار بالاست، انجام می شود و این برنامه تا پایان سال در 15 استان اجرا خواهد شد که در این روند شاخص اهداکنندگان خون به کمتر از 10% افزایش پیدا خواهد کرد.

به هیچ وجه واردات خون به کشور نداریم

پور فتح‌الله، در پاسخ به سوالی مبنی بر واردات خون از سایر کشورها گفت: خوشبختانه ایران هیچ‌گونه واردات خون ندارد.

وی ادامه داد: موضوعی که چند وقت یک بار مطرح می شود، طبقه بندی در گمرک بین المللی است که در آن کالاها را دسته بندی می کند، یکی از سر فصل های این کالاها فرآورده‌های خونی و حیوانی است که در زیر مجموعه آن صدها قلم کالای دیگر قرار دارد؛ متاسفانه بعضی افراد به دنبال انتشار آمار، واردات خام گمرک را در نظر گرفته و به زیر مجموعه های این طبقه بندی توجه نمی کنند، در این صورت است که ردیف کالا را به عنوان فراورده های خونی بیان می کنند و بر اساس آن تصمیم می گیرند.

رییس سازمان خون خاطر نشان کرد: در زمینه فراورده های خونی خودکفا هستیم و به هیچ وجه واردات نداشته ایم، در خصوص دارو و مشتقات پلاسما، ما جزو محدود کشور هایی هستیم که معمولا بیش از 50 درصد از این داروها را با پلاسمای ایرانی تهیه می کنیم.

وی در پایان با توجه به هدف ویژه سازمان، مبنی بر کیفی‌سازی خون گفت: توصیه بنده پیوستن افراد به صف اهدا کنندگان مستمر خون است؛ طبق گزارشات، اشخاصی که سالانه حداقل دو بار امر اهدای خون را انجام می‌دهند سالم ترین خون را دارند که خوشبختانه در حال حاضر چیزی بالغ بر 500 هزار اهدا کننده مستمر داریم.

نظر شما