معاون توسعه مشارکت های مردمی کمیته امداد:

رفع «فقر» در گرو داشتن منابع است

۱۳۹۵/۱۰/۰۶ - ۱۵:۱۱:۳۱
کد خبر: ۴۹۸۴۷۶
رفع «فقر» در گرو داشتن منابع است
معاون توسعه مشارکت های مردمی کمیته امداد گفت: کمکهای مردمی برای نیازمندان تحت حمایت کمیته امداد به صورت نقدی، کالایی و خدمات در ۹ ماهه امسال ۹۰۰ میلیارد تومان برآورد شده، این در حالی است که این میزان جوابگوی تمامی مشکلات جامعه هدف کمیته امداد نیست.

به گزارش خبرگزاری برنا، علی محمد ذوالفقاری، در سفر به استان کرمان در جلسه تعامل اتاق بازرگانی، اصناف و فعالان اقتصادی و جلسه هم اندیشی موسسات خیریه و مراکز نیکوکاری با بیان اینکه کمیته امداد با توجه به مسئولیتی که دارد، بخشی از فقرای جامعه را پوشش می دهد، گفت: امروز، در شرایطی هستیم که قیمت تمام شده برطرف کردن فقر در خانواده‌ها بالا است و فقری که کمیته امداد مسئول برطرف کردن آن است درگرو داشتن سرمایه و منابع است.

وی یکی از برنامه های کمیته امداد را افزایش مشارکت اجتماعی دهک های بالای اقتصادی جامعه در محرومیت زدایی عنوان کرد و افزود: خیران در مسیر محرومیت زدایی بوده و مشتریان طلایی سازمان های حمایتی محسوب می شوند.

ذوالفقاری با بیان اینکه سهم مردم در حل فقر مددجویی در حال حاضر ۲۵ درصد است، افزود: کمک های مردمی برای نیازمندان تحت حمایت کمیته امداد به صورت نقدی ، کالایی و خدمات  ۹۰۰ میلیارد تومان در ۹ ماهه امسال  بوده است این در حالی است که این میزان جوابگوی تمامی مشکلات جامعه هدف کمیته امداد نیست.  برطرف نشدن مسائل و مشکلات اولیه خانواده های نیازمند باعث بروز مشکلات بزرگ و غیرقابل جبران در بین این خانواه ها خواهد شد.

وی با اشاره به راه‌اندازی خیریه‌های متعدد در اصناف و پراکنده عمل کردن این موسسات، گفت: مخالفتی با ایجاد خیریه‌ها نداریم، اما باید بتوانیم این ظرفیت‌ها را تجمیع کرده و برای خدمت به فقرا استفاده کنیم؛ قصد ما این است که با هماهنگی به عمل آمده، نذورات به مستمندان و فقرای واقعی جامعه برسد، اعمال مسئولیت اجتماعی سبب می‌شود که شیرینی عدالت اجتماعی در مناطق محروم و سایر مناطق به محرومان چشانده شود.

معاون توسعه مشارکت های مردمی کمیته امداد با بیان اینکه هر چند دولت به بخشی از وظایف خود در حوزه محرومیت‌زدایی عمل کرده است، اما برای زدودن فقر اعتبارات بیشتری لازم است، مطرح کرد: در حال حاضر کمیته امداد امکانات کافی برای پاسخگویی به تمامی مشکلات نیازمندان را ندارد؛ خیر حق دارد مسیر مصرف کمک‌های اهدایی خویش را بداند و نتایج حاصل از خیراندیشی خود را لمس کند و کمیته امداد وظیفه دارد با شفاف‌سازی فرآیندهای اجرایی، نتایج حاصل از مشارکت خیر در خدمت‌رسانی را  به آنان گزارش دهد.

ذوالفقاری با اشاره به اینکه کمیته امداد امروزه مسئولیت پاسخگویی به بخشی از نیازهای نیازمندان را برعهده دارد، گفت: چرا که بخشی از نیازمندان به دلیل مشکلات تخصصی، مهمان سایر سازمان‌ها هستند و بخشی از آنان تحت پوشش کمیته امداد قرار دارند.

ذوالفقاری در ارتباط با همکاری کمیته امداد با موسسات خیریه ها اظهار کرد: کمیته امداد در هر شرایطی از نیازمندان واجد شرایط حمایت می کند و در این بین آمادگی دارد با همکاری خیریه هایی  که حسابداری شفاف و خط مشی مشخصی داشته باشند برای تحقق این موضوع گام بردارد.

وی با بیان اینکه توزیع خدمات خیریه‌ها متناسب با نیاز فقرا نیست، گفت: خیریه‌ها در مناطقی مستقر شده اند که متمکنان حضور دارند و در نقاطی که فقر شدید و نیازمندی دارند خیریه‌ای وجود ندارد. برخی موسسات خیریه‌ مهارت جذب اعتبار ندارند، به همین جهت آمادگی داریم شیوه جذب مشارکت‌های مردمی را در اختیار خیریه‌ها قرار دهیم؛ امروزه چگونه مصرف کردن و در اولویت بودن نیازهای نیازمندان مهم است، باید خدمت های برتر شناسایی شوند و با برنامه ریزی درست کمک رسانی به تمامی نیازمندان انجام شود و این طور نباشد که فردی از چند خیریه کمک دریافت کند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز