ای کاش هیچ وقت پسر نداشتم؛

تربیت فرزندان باید قاعده مند باشد

۱۳۹۵/۱۰/۰۶ - ۱۵:۳۶:۵۲
کد خبر: ۴۹۸۴۸۶
تربیت فرزندان باید قاعده مند باشد
سال ها انتظار داشتن یک پسر داشتم تا اینکه بالاخره با هزار نذر و نیاز و دارو درمان صاحب یک پسر شدم، آنقدر به او محبت کردم و هرچه می خواست برایش فراهم آوردم تا اینکه یک پسر ناز نازی بار آمد.

به گزارش برنا از اصفهان،مرد میان سال با ناراحتی و آشفتگی وارد اتاق مشاوره شد، آرام روی صندلی نشست و آه بلندی کشید و گفت: ای کاش هیچ وقت پسر نداشتم، ای کاش این آخری هم دختر می شد.تو را به خدا به من کمک کنید از دست کارها و رفتارهای پسرم جانم به لبم آمده و دیگر نمی توانم او را تحمل کنم.

سال ها انتظار داشتن یک پسر داشتم تا اینکه بالاخره با هزار نذر و نیاز و دارو درمان صاحب یک پسر شدم، آنقدر به او محبت کردم و هرچه می خواست برایش فراهم آوردم تا اینکه یک پسر ناز نازی بار آمد.

ازهمان ابتدا هر چیز گران قیمتی که بسیاری ازخانواده های خریدن آن برای فرزندانشان دریغ می کردند را من برای پسرم فراهم می کردم، همسرم با این کارهای من مخالف بود و می گفت: کارهای تو باعث شده تا این پسر نتواند روی پای خودش بایستد اما من گوشم به این حرف ها نبود تا اینکه آرش در درس هایش هر روز ضعیف و ضعیف تر می شد، سوم دبیرستان بود که گفت، دیگر نمی خواهم درس بخوانم، مغزم نمی کشد و می خواهم بروم در بازار کار کنم.

چند ماه پیش هم آمد پیشم و گفت، بابا من یک اتومبیل می خواهم، بدون اینکه مخالفتی کنم برایش یک اتومبیل مدل بالا خریدم او هم از صبح اتومبیلش را بر می دارد و مدام با دوستان ناباب رفت و آمد می کند، تمام حرف ها و رفتارش تغییر کرده، حتی جلوی من سیگار هم می کشد و هرچه به او می گویم گوش نمی کند، احترام و حرمت من و مادرش را هم نگه نمی دارد. اگر یک وقت غذایش دیر شود داد و فریاد راه می اندازد و سر چیزهای بی مورد با خواهرهایش درگیر می شود نمی دانم چکار کنم؟

چهار ماه پیش بود که فهمیدم با دختر جوانی دوست شده بود اما دو هفته پیش آن دختر به دلایلی که نمی دانم چه بوده رابطه دوستیش را قطع کرده است و همین مسئله هم پسرم را به هم ریخته و حتی یک بار اقدام به خودکشی کرده است. خیلی نگرانم و نمی دانم چطور می توانم او را از این ناراحتی که برایش پیش آمده نجات دهم ....

اقدامات مشاوره ای:

پس از اینکه با پدر صحبت شد که امکانات بیش از حد در اختیار او گذاشتن مشوقی برای رفتارهای خلاف او می شود. با پسر صحبت شد و جهت تشخیص بیماری روانی از تست شخصیت استفاده شد و برای دارو درمانی به روانپزشک ارجاع شد.

تربیت فرزندان باید قاعده مند باشد

کارشناس مرکز مشاوره آرامش در خصوص ماجرای مذکور گفت: نوع سبک تربیت بر رفتار فرزندان تأثیر گذاشته و آنها پس از مدتی خود مختاری شده و قوانیت خانه را عنوان گروه کوچک و بعد از آن قوانین جامعه را نقض می کنند.

وی افزود: والدین می بایستی در حد انتظار امکانات دراختیار فرزندان قرار داده چون به همان اندازه که شرایط افراطی شود انتظارات فرزندان نیز بیسش از اندازه شده و زمینه درگیری ایجاد می شود.

این کارشناس مرکز مشاوره سن بالای پدر و مادر و عدم ارتباط برقرار کردن با پسرشان را چالشی برای برخی از خانواده ها عنوان کرد و گفت: اختلاف سنی پدر و مادر باعث شده که پدر فقط امکانات در اختیار قرار داده و از دوستی با فرزند دوری کند و در نتیجه او محبت را در بیرون از خانه و بین دوستانش جستجو نماید.

وی بیان داشت: این گونه والدین باید بدانند که فرزندان به دوستی، هم صحبت شدن و همراه شدن با آنان بیش از دیگر چیزها نیازدارند، باید همراه و همگام با دنیا و فناوری روز فرزندانشان را در این زمینه همراهی و نگذارند که به خاطر عدم اگاهی و کم اطلاعی شما به افراد غریبه اعتماد کرده و به دیگران رو آورند چرا که اگر آنها در این عصر پر تلاطم همراهی ننمایید و فقط هرچه می خواهند در اختیارشان بگذارید این خودتان هستید که آنها را وارد یک مهلکه خطرناک کردید.

تجریه و تحلیل و پیشنهادات:

این کارشناس مشاوره و آسیب شناس خانواده گفت: درگذشته با توجه به اینکه تکنولوژی پیشرفت نکرده و وسایل نوین دراختیار اعضای خانواده نبوده گرمی محبت بیشتر در گروه خانواده وجود داشت و اعضای خانواده رابطه بهتری با یکدیگر داشتند و درنتیجه فرزندان طوری تربیت شده که به اندک امکاناتی که در اختیار آنها قرارداده می شود قانح بودند ولی در زمان کنونی والدین تصوری می کنند که هرچه بیشتر به فرزندان محبت کنند به همان نسبت رفتار مثبت آنها بیشتر بوده و در زندگی موفقیت بیشتری بدست می آورند در مورد بالا پدر چون همیشه بیرون مشغول به فعالیت بوده و درآمد بالای داشته به همان نسبت انتظار دارد که فرزندانش رفتارهای پر خطر نداشته باشد.

کارشناس مرکز مشاوره ارامش اظهار داشت: در نتیجه به جای برخورد منطقی با او مدام امکاناتی را که به او می داده بیشتر کرده وقتی او از این موضوع حتی سوء استفاده بیشتری کرده است لذا توصیه می شود والدین با استفاده و کمک از روان شناسان و افراد آگاه از همان ابتدا به صورت حساب شده و عملی با فرزندان خود رفتار کرده و به جای اینکه با وسایل الکتریکی آنها را مشغول کرده سعی کنند رابطه دوستانه ای برقرار کرده و بخصوص در زمان نوجوانی و اوایل جوانی که فرد بیشتر به سمت همسالان کشیده می شود بر رفت و آمد آنها نظارت داشته و دوستان آنها را بشناسند و در عین محبت و صمیمیت با آنها قاطعانه برخورد کرده تابه راه خلاف و بیماری کشیده نشوند.

مرکز اطلاع رسانی فرماندهی انتظامی استان اصفهان

 

نظر شما