یک جامعه شناس در رابطه با وضعیت گورخواب‌ها تشریح کرد

رفتار بد مسئولان دلیل بی رغبتی گورخوابها به گرمخانه‌هاست

۱۳۹۵/۱۰/۰۹ - ۱۱:۲۲:۴۹
کد خبر: ۴۹۹۶۶۶
رفتار بد مسئولان دلیل بی رغبتی گورخوابها به گرمخانه‌هاست
جامعه شناس و مدرس دانشگاه با اشاره به وضعیت افراد بی‌خانمانی که در گورها زندگی می‌کردند و رفتار خشونت آمیز مامورین فرمانداری، خواستار تنبیه مسئولان خاطی شده و راهکارهایی برای سامان بخشیدن به وضعیت افراد بی‌خانمان ارایه داد.

 «امان الله قرای مقدم» در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا، ضمن اشاره به اخبار مربوط به زنان و مردانی که در گورها زندگی می‌کردند و ابراز تاسف در این باره گفت: این افراد به آخر خط رسیده‌اند و دیگر چیزی برای از دست دادن ندارند که تن به زندگی‌ این چنینی می‌دهند.

این جامعه شناس و مدرس دانشگاه در ادامه افزود: جای تاسف دارد، زنان از درد فقر و اعتیاد به چنین فلاکتی کشیده شوند، چرا باید وضعیت روستاها و مناطق حاشیه نشین شهرها این چنین باشد؟

وی با اشاره به اینکه شرایط بد اجتماعی باعث خوابیدن فقرا و معتادان در گور و منعکس شدن اخبار آن شده است، افزود: این اتفاق و پخش شدن اخبار مربوط به آن می‌تواند دستاویزی برای سو استفاده‌ رسانه‎های بیگانه و مخالفان قرار گیرد زیرا این اخبار به شدت روی اذهان عمومی تاثیر گذاشته و توجه رسانه‌های مختلف را به خود جلب کرده است.

قرایی با بیان اینکه مگر می‌شود در شهری کوچک اتفاقی بیفتد و مردم و به‌خصوص فرماندار آن ناحیه با خبر نشوند؟ گفت: اخبار را خوانده‌ام و می‌دانم که فرماندار دستور داده تا این افراد را با ضرب و شتم جمع آوری کنند و از شنیدن این خبر به شدت متاثر شدم، مگر می‌شود تا قبل از رسانه‌ای شدن این خبر و وضعیت افراد گور خواب، فرماندار آن منطقه از وضعیت موجود

بی اطلاع بوده باشد؟ مگر می‌شود فرمانداری از حوزه‌ مسئولیت خود بی خبر باشد؟

وی ادامه داد: فرماندار ناحیه مذکور باید بخاطر کوتاهی از مسئولیت خود بازخواست شود، زیرا اگر کوتاهی و نادیده گرفتن این گونه افراد نبود، هیچ فرد فقیر و معتادی مجبور به گذران زندگی و خواب در گور نمی‌شد، زیرا این‌گونه افراد باعث می‌شوند با پیش آمدن وضعیت‌هایی از این دست و رسانه‌ای شدن آنها، وجهه بین المللی کشور زیر سوال برود، بنابراین افرادی که بخاطر کوتاهی از وظایف خود باعث بوجود آمدن این وضعیت شدند باید مجازات شوند تا برای مسئولان دیگر عبرت شود.

این جامعه شناس در ادامه با اشاره به اینکه رسیدگی به وضعیت افراد بی‌خانمان تنها وظیفه شهرداری نیست، گفت: وزارت کار، تعاون، رفاه و تامین اجتماعی هم باید به وضعیت افراد بی‌خانمان رسیدگی کنند و این موضوع تنها وظیفه شهرداری نیست، زیرا یک ارگان به تنهایی نمی‌تواند این مسئولیت را به دوش بکشد.

وی با بیان اینکه شهرداری با گذاشتن فضاهایی تحت عنوان گرم خانه‌ها اقدام به جمع آوری افراد بی‌خانمان کرده است، گفت: شهرداری فضاهایی مانند گرم خانه‌ها را در اختیار افراد بی خانمان قرار داده است اما متاسفانه به دلیل رفتار بد مسئولان با این افراد و هم‌چنین به دلیل محدودیت‌هایی که افراد  بی‌خانمان در فضاهای این چنینی دارند، رغبتی به حضور در این گرم‌خانه نداشته و برای اینکه فارغ از هر قید و بندی باشند به فضاهای دیگری مانند خانه‌های مخروبه، گورها، پارک‌ها و غیره پناه می‌برند.

«امان الله قرایی مقدم‌» در پایان با بیان اینکه باید در هر شهری، خانه‌ها و مکان‌های مخصوصی برای نگهداری و زندگی افراد بی‌خانمان و معتاد فراهم شود، گفت: باید دولت به کمک شهرداری و سازمان‌های مختلف مانند تامین اجتماعی و رفاه و مسکن و غیره‌، اقدام به ساخت منازل مسکونی برای این گونه افراد در شهرهای مختلف کند تا هم مشکل زندگی، خواب و خوراک این افراد برطرف شود و هم کودکان این افراد تحت آموزش قرار گیرند، همچنین می‌توان ترتیبی صورت داد تا پزشکان در روزهای مشخص به این مکان‌ها رفته و به وضعیت بهداشت و سلامت آنها رسیدگی کنند.

 

خبرنگار: پریسا محمدپور

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز