واگذاری خانه های تاریخی به بخش خصوصی

کاشان موزه ای از خانه های تاریخی است

۱۳۹۵/۱۰/۲۸ - ۱۲:۲۸:۰۱
کد خبر: ۵۰۷۲۲۰
کاشان موزه ای از خانه های تاریخی است
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان از مرمت و بازسازی چهار خانه تاریخی در سال جاری در این شهرستان خبر داد.

به گزارش برنا از اصفهان، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان با تاکید بر اینکه این خانه ها مربوط به دوره های قاجاریه و صفویه است بیان کرد: برای تعمیر اضطراری و استحکام بخشی این آثار بصورت مشارکتی، یک میلیارد ریال اعتبار ملی و بخش خصوصی هزینه شده است.

محسن جاوری اظهار کرد: یکی از این آثار در شهر نیاسر از توابع این شهرستان و بقیه در شهر کاشان قرار دارند.

وی  با توجه به ازدیاد تنوع در معماری ساخت خانه های تاریخی، از کاشان به عنوان موزه خانه های تاریخی کشور یاد کرد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان خاطرنشان کرد: نهضت تعمیر، بازسازی، مرمت و استحکام بخشی خانه های تاریخی برای نخستین بار در کشور در دهه 70 از شهرستان کاشان آغاز شد که با توجه به تنگناهای مالی و کمبود اعتبار، این روند با مشارکت بخش خصوصی همچنان ادامه دارد.

جاوری از مرمت و بازسازی سه خانه تاریخی دیگر تا پایان سال جاری در شهرستان کاشان خبر داد و گفت: این خانه ها با مشارکت بخش خصوصی به سفره خانه و اقامتگاه های بومی تبدیل می شوند.

وی یادآور شد: هم اکنون بیش از 20 خانه ارزشمند و تاریخی در شهرستان کاشان توسط بخش خصوصی در حال مرمت و بازسازی است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان هم چنین شمار خانه های تاریخی کاشان که به اقامتگاه بومی و یا سفره خانه سنتی تبدیل شده اند را در حال حاضر 14 باب بیان کرد و افزود: با برنامه ریزی های به عمل آمده مقرر شده است شمار این خانه ها تا پایان سال 96 با مشارکت بخش خصوصی به 29 باب برسد.

جاوری تصریح کرد: واگذاری خانه های تاریخی به بخش خصوصی افزون بر اشتغال زایی و رونق گرفتن صنعت گردشگری در منطقه، سبب حفظ و حراست بیشتر از این بناها و همچنین کاهش هزینه های دولت می شود.

وی یادآور شد:حدود 600 خانه تاریخی که بیشتر آنها از دوره های قاجار و بعضآ صفویه است در کاشان وجود دارد.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز