ابتکار با اشاره به واقعه پلاسکو مطرح کرد:

رعایت ایمنی، بهداشت و محیط زیست در پروژه‌های اقتصادی

۱۳۹۵/۱۱/۰۲ - ۱۴:۱۴:۲۶
کد خبر: ۵۰۸۹۶۴
رعایت ایمنی، بهداشت و محیط زیست در پروژه‌های اقتصادی
معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به واقعه ناگوار ساختمان پلاسکو تاکید کرد که لحاظ مقوله ایمنی، بهداشت و محیط زیست در پروژه های اقتصادی تا حد بسیار زیادی از بروز خسارات جلوگیری خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا، ، معصومه ابتکار در مراسم امضای تفاهم نامه میان سازمان حفاظت محیط زیست و بانک تجارت با بیان این که ساختمان پلاسکو از نظر ایمنی مشکلات زیادی داشت، اظهار کرد: برخی افراد در زمینه مسایلی مانند ایمنی، بهداشت و محیط زیست در پروژه ها بی تفاوت هستند و آن را امری فانتزی می دانند در حالی که مساله بسیار مهمی است و باید جدی گرفته شود.

معاون رییس جمهوری گفت: امروزه برای پایین آوردن قیمت در مناقصات، این مسائل در پروژه های محیط زیستی هم دیده نمی شود که می تواند به بروز حوادثی نظیر ساختمان پلاسکو منجر شود.

وی تاکید کرد: افرادی که معتقدند این مسائل تشریفات است، باید آگاه باشند که این گونه مسائل از جنس ریسک لحظه ای است، مانند اتفاقی که در پلاسکو رخ داد و در لحظه ای به فاجعه انجامید.

ابتکار گفت: در همین جا اعلام می کنم که آمادگی لازم برای امضای تفاهم نامه با اتاق اصناف را داریم تا صنوف با اطلاع رسانی توانمند شوند.

وی تاکید کرد: آگاهی اصناف در این زمینه بسیار حایز اهمیت است، از این رو می توان با آموزش، این قشر را نسبت به اهمیت HSE و اجرای آن در پروژه ها آگاه کرد تا خودشان به این سمت حرکت کنند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این که در این زمینه تفاهم نامه ای با اتاق بازرگانی امضا کرده ایم، گفت: رویکرد دولت هم به سمت توجه به مسائل محیط زیستی است و رهبر معظم انقلاب هم با ابلاغ سیاست های کلی نظام در زمینه محیط زیست نقشه راه محیط زیستی کشور را مشخص کرده اند.

وی در ادامه با ابراز تاسف از وقوع حادثه ساختمان پلاسکو گفت: تالم و همدردی مردم در این دوره که بی مهری ها و بی اخلاقی های زیادی دیده می شود، ستودنی است و بارقه ای از امید مبنی بر این که هنوز انسانیت زنده است، در دل ها زنده می شود.

ابتکار با تاکید بر توجه به مسائل ایمنی در پروژه ها افزود: فقط تذکر کافی نیست، باید با جدیت در سیاستگذاری ها و برنامه ریزی ها، اقدام، اجرا و ورود کرد، رویکرد ما مقصریابی نیست بلکه تاکید ما اصلاح سیاستگذاری ها است.

وی اظهار کرد: امروزه دنیا به این نتیجه رسیده است که باید به این سمت حرکت کند، حال اگر در جایی رییس جمهوری پیدا شد و مخالف این روند باشد، مهم نیست چون این آگاهی در دنیا شکل گرفته است و دیگر قابل تغییر نیست.

معاون رییس جمهوری تاکید کرد: این آگاهی باید در کشور ما و میان صنوف شکل گیرد تا همیشه حرکت در مسیر استانداردها را رعایت کنند، البته جامعه به یک آگاهی خوب رسیده اما نیاز به تقویت و حمایت دارد.

وی با بیان این که کار دشوار نیست و فقط نیاز به جریان سازی اجتماعی دارد، گفت: همکاری با بانک ها می تواند این مسیر را هموار کند.

ابتکار همچنین به بانکداری سبز اشاره کرد و گفت: در راستای این تفاهم نامه ها بانکداری سبز اعم از کاهش کاغذ و بانکداری الکترونیکی را دنبال خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: بانک ها در انتخاب مشتریان خود برای ارائه تسهیلات به مسائل محیط زیستی توجه کنند و طرح هایی را که اسیب های ریست محیطی ندارند، در اولویت قرار دهند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: بانک ها برای دادن تسهیلات، پروژه هایی را که توجیه و ارزیابی محیط زیستی دارند، در اولویت قرار دهند.

وی با بیان اینکه برای اولین بار در قانون برنامه بودجه سالانه تعاریف محیط زیستی آمده است، گفت: جهت گیری فاینانس در دنیا مسائل محیط زیستی و تغییر اقلیم است و ورود به این عرصه برای آنها امتیاز دارد بنابراین بانک های کشور ما هم به این مساله توجه کنند.

ابتکار با تاکید بر این که امروزه سرمایه گذاری در زمینه فعالیت های سبز بسیار مهم است، افزود: در راستای توافقی که با بانک مرکزی داریم، قرار است برای اولین بار بانک های سبز را معرفی کنیم که انتخاب این بانک ها منوط به رعایت شاخص های محیط زیستی است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز