سید جلال ملکی در گفت و گو با برنا:

استفاده از هلی کوپتر کمکی به عملیات پلاسکو نمی‌کند / کشف یک گاوصندوق در میان آوار

۱۳۹۵/۱۱/۰۵ - ۱۵:۴۷:۵۰
کد خبر: ۵۱۰۶۱۰
استفاده از هلی کوپتر کمکی به عملیات پلاسکو نمی‌کند / کشف یک گاوصندوق در میان آوار
سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران ضمن تشریح آخرین اقدامات در عملیات پلاسکو، اظهار کرد: افراد زیادی در رابطه با استفاده از هلی کوپتر در روند انجام عملیات سوال کرده‌اند و اینکه آیا با وجود هلی کوپتر روند عملیات سریع‌تر و بهتر پیش نمی‌رفت؟ در پاسخ به این سوال باید بگویم که استفاده از هلی کوپتر در عملیات این چنینی کاربردی ندارد.

سیدجلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران، در گفت و گو با خبرنگار حوادث خبرگزاری برنا، با اشاره به اینکه در پنجمین روز از حادثه پلاسکو، با وجود برف و سرما عملیات آواربرداری همچنان ادامه دارد، گفت: عملیات آواربرداری بدون فوت وقت و بی‌وقفه با وجود انواع دستگاه‌ها و خودروهای پیشرفته در کنار آتش نشانان جان فشان، به‌صورت شبانه روزی در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه زمان دقیقه اتمام این عملیات مشخص نیست، افزود: باید بپذیریم که پلاسکو یک ساختمان ساده چند طبقه نیست، بلکه ساختمانی شامل 600 کارگاه و هزاران تُن آهن بوده است که خارج کردن این حجم بسیار زیاد از آوار، کاری دشوار بوده و نمی‌توان زمان اتمام دقیق آن را مشخص کرد.

ملکی تصریح کرد: با توجه به اینکه ما بدنبال پیکر شهدا و خارج کردن آنها از زیر آوار هستیم، باید تمام مراحل عملیات را با احتیاط و ذره ذره پیش ببریم تا کوچک‌ترین اهانتی به پیکر شهدای گرانقدرمان وارد نشود، هرچند با این حجم آتش نهفته در زیر آوار و دود فراوان، نگران هستیم که مبادا آسیبی به پیکر شهدا و جانباختگان در زیر آوار، وارد شده باشد.

وی اظهار کرد: تاکنون 70 درصد از حجم آوار مخصوصا در ضلع شرقی و جنوبی این ساختمان را از محل حادثه خارج کرده‌ و با تمام سرعت در حال کار و پیشروی به سمت بخش‌های دیگر این ساختمان هستیم.

سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران ادامه داد: هنوز عملیات آوار برداری در ضلع غربی این ساختمان مانده است که به وسیله چندین دستگاه مکانیکی مشغول کندکاو در این قسمت هستیم و تلاش برای آواربرداری در باقی بخش‌های این ساختمان، همچنان ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه استفاده از هلی کوپتر آتش نشانی کمکی به روند انجام عملیات حادثه پلاسکو نمی‌کند، گفت: افراد زیادی در رابطه با استفاده از هلی کوپتر در روند انجام عملیات سوال کرده‌اند و اینکه آیا با وجود هلی کوپتر روند عملیات سریع‌تر و بهتر پیش نمی‌رفت؟ در پاسخ به این سوال باید بگویم که استفاده از هلی کوپتر در عملیات این چنینی کاربردی ندارد.

ملکی ادامه داد: استفاده از هلی کوپتر آتش نشانی نیازمند فضای گسترده است و در عملیاتی به کار می‌رود که در فضاهای باز و آزاد اتفاق می‌افتد، هم‌چنین هلی کوپتر به وسیله باد شدیدی که تولید می‌کند باعث پخش شدن آتش و شعله‌ورتر شدن آن می‌شود، بنابراین استفاده از این وسیله اطفای حریق در عملیات پلاسکو، هیچ کمکی به بهتر پیش رفتن روند عملیات نمی‌کند.

وی در پایان و با اشاره به پیدا شدن یک جلد قرآن در میان آوارها، گفت: دقایقی قبل یک جلد کلام الله مجید به صورت گشوده بر روی سوره انفال، از میان آوارها پیدا شد؛ هم چنین یک گاوصندوق هم از میان آوارها خارج و به عوامل انتظامی تحویل داده شد که پس از احراز هویت، به مالک آن تحویل داده می‌شود.

 

نظر شما