امیرحسین شمشادی در گفت و گو با برنا:

شبکه های اجتماعی به ابزار دیپلماسی تبدیل شده اند/فیلتر کردن شبکه های اجتماعی دیگر پاسخگو نیست

۱۳۹۵/۱۱/۱۷ - ۱۳:۲۰:۳۲
کد خبر: ۵۱۵۹۶۴
شبکه های اجتماعی به ابزار دیپلماسی تبدیل شده اند/فیلتر کردن شبکه های اجتماعی دیگر پاسخگو نیست
یک کارشناس ارتباطات، اذعان داشت: امروزه شبکه های اجتماعی ابزاری در دست سیاستمداران، دولتمردان و حتی هنرمندان است تا آنها بتوانند بدون واسطه با عموم مردم ارتباط برقرار کنند که سرعت این ارتباط و بی واسطه بودن آن جذابیت‌های زیادی در این زمینه بوجود آورده است.

امیرحسین شمشادی، کارشناس ارتباطات و مدرّس دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا، با اشاره به توییت‌هایی که در فضای مجازی میان سیاست‌مداران رد و بدل می‌شود، گفت: سپهر سیاست بین المللی تغییر کرده است، امروزه پیامهای منتشر شده در شبکه های اجتماعی توسط ملت ها به خوبی شنیده میشود و تاثیر بیشتری نسبت به بیانیه های رسمی و دولتی دارد.

وی با اشاره به علت این موضوع، افزود: کاربران شبکه‌های اجتماعی از جمله توئیتر قشر وسیعی از افراد از همه طیف ها و همه سنین با سطح سواد و ملیّت مختلف هستند و این افراد می توانند بی واسطه پیامهای رهبران سیاسی مانند تراپ و ظریف را به طور مستقیم دریافت کنند.

شمشادی در ادامه گفت: غیر از امکان رساندن مستقیم پیام به میلیونها مخاطب در سراسر جهان دو نکته دیگر باعث جذابیت توئیتر و دیگر شبکه های اجتماعی برای سیاستمداران شده است.

اول اینکه سیاستمداران بوسیله شبکه های اجتماعی میتوانند بازخورد پیامهای خود را از طرف مردم به سادگی و به سرعت دریافت کنند و از نظرات واقعی عموم مخاطبان در مورد محتوای سخنان خود آگاه شوند که این نکته میتواند به اصلاح روشها و دیدگاه های سیاست مداران منجر شود.

 نکته دومی که توییتر را چه برای مخاطبان و چه برای سیاستمداران جذاب می کند، کوتاه بودن متن پیام است. در توییتر مرسوم نیست متن پیام طولانی و بیش از چند کلمه باشد و چه سیاست مداران و چه کاربران عادی، باید پیام توییتری خود را در حد چند کلمه و با تعداد کاراکتر محدود بیان کند.

این موضوع باعث می شود مقامات سیاسی به دور از مقدمه چینی و بدون  استفاده از ادبیات دیپلماتیک، نکته اصلی پیام خود را در چند کلمه بیان کنند که این امر سرعت انتقال پیام را افزایش می‌دهد و باعث افزایش تعداد مخاطب می‌شود و طبیعی است که مردم هم تمایل دارند مطالب کوتاهی که اصل موضوع را انتقال می‌دهد مطالعه کنند تا بیانیه‌هایی که بعضا کسالت آور و پر از واژه‌های دیپلماتیک باشند.

این مدرّس دانشگاه با اشاره به اینکه مردم این روزها توییتر را به عنوان یک ابزار جدید دیپلماسی می‌شناسند، ادامه داد: اگر پیش از این توییتر وسیله‌ای برای ارتباط مردم عادی با هم بود، چند سالی است که به یک وسیله قدرتمند و پرنفوذ در روابط بین‌الملل تبدیل شده و مقامات سیاسی کشورهای مختلف سعی می کنند از این ظرفیتی که به وجود آمده به خوبی استفاده کنند، به همین دلیل می‌بینید که استفاده از توییتر فقط مختص کشورهای غربی نیست بلکه در کشور ما نیز مقام معظم رهبری، رئیس جمهور، وزیر خارجه، معاون اول رییس جمهور و بسیاری از وزرا و دولتمردان از ظرفیت شبکه های اجتماعی برای ارتباط با مردم استفاده می کنند که البته کار درستی است چرا که می تواند پیام آنها را به سرعت به طیف وسیعی از مخاطبان بدون هزینه و به صورت مستقیم منتقل کند.

این پژوهشگر ارتباطات با اشاره به تاثیر استفاده از فضای مجازی روی قشر جوان جوامع، اظهار کرد: در همه دنیا بیشتر استفاده کنندگان از شبکه های اجتماعی را جوانان تشکیل می دهند، از این جهت فرستادن پیام از طریق شبکه های اجتماعی، مخاطب قرار دادن جوانان است و باعث برقراری یک تعامل خوب بین جوانان و سیاستمداران شده و راهی برای تعامل بی واسطه جوانان با مسئولین ارشد کشور به شمار می آید.

شمشادی در ادامه اذعان داشت: اینکه شبکه های اجتماعی ممکن است برخی آسیب ها را برای جوانان در پی داشته باشند زیرا آنها نسبت به سایر اقشار جامعه آسیب پذیرتر هستند، درست است اما منع دسترسی جوانان به این شبکه ها و فیلتر کردن آنها، دیگر پاسخگو نیست بلکه باید به دنبال راه های دیگری باشیم که هم دسترسی به شبکه های اجتماعی برای جوانان را فراهم کند و هم آسیب هایی که ممکن است از این منظر به جوانان وارد شود را کم کرده و آن را به حداقل برساند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز