مراسم سمنوپزان در فرهنگسرای معرفت برگزار می شود;

دانه‌های طلایی گندم بر سر سفره نذر عاشقی

۱۳۹۵/۱۱/۲۴ - ۲۰:۴۴:۲۹
کد خبر: ۵۱۹۹۵۹
دانه‌های طلایی گندم بر سر سفره نذر عاشقی
آیین سنتی سمنوپزان در ایام فاطمیه، در فرهنگسرای معرفت برگزار می شود .

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا به نقل از روابط عمومی فرهنگسرای معرفت ، آیین مردمی نذر عاشقی که به مراسم کهن سمنوپزی اختصاص یافته مردم غرب تهران را برای دومین بار به میهمانی سنتی کهن آیینی دعوت می کند .

در این آیین که در روزهای 24 و 25 بهمن ماه در فرهنگسرای معرفت برگزار می شود،علاوه بر پخت حدود هزار کیلو سمنو، روش کاملا سنتی، آیین‌های عزاداری فاطمیه مانند قرائت زیارت حضرت زهرا (س) ، دعای توسل  و حدیث کساء در تاریخ 24 بهمن ماه و زیارت عاشورا ساعت 8 در تاریخ 25 بهمن ماه و هم چنین قرائت هزاره سوره حمد برای شفای بیماران به همراه عزاداری حضرت صدیقه کبری فاطمه زهرا (س) در محل پخت سمنو برگزارمی شود.

برای پخت سمنو از مراحل آغازین آن تا زمانی که پخته شود می توان عشق و علاقه به خاندان اهل بیت(ع) و حضرت فاطمه(س) را مشاهده کرد زیرا این نذری است برای رفع گرفتاری، برآورده شدن حاجات و غذایی است که در میان خانواده‌های این دیار کهن دارای جایگاه و تقدس خاصی است.

این غذای مقوی، تنها غذایی است که از آب و آرد تهیه می‌شود و درآن هیچ ماده افزودنی دیگر مانند نمک و شکر اضافه نمی‌شود؛ شیرینی و حلاوت این غذای سنتی به خاطر دانه‌های طلایی گندم است که جوانه زده، آرد می‌شود و به «آرد سوهان» معروف است.

در این مراسم ، ابتدا پاتیل مسی در کوره کاهگلی قرار می‌گیرد و استاد سمنوپز با توجه به تجربه خود مقدار مشخصی آرد و آب را در پاتیل می‌ریزد و کار پخت را آغاز می‌کند.

سمنوپز با صبر و حوصله در کنار پاتیل می‌ماند و شروع به هم زدن سمنو می‌کند تا تمام آب داخل پاتیل بخار شود و محلولی خمیرگونه در پاتیل بماند که این عمل را «سرخ کردن» می‌گویند. در اثر سرخ کردن، رنگ آرد و آب قهوه‌ای شده و دارای عطر خاصی می‌شود.

پس از آن، به سمنو شربت می‌دهند یعنی مقدار مشخصی آب به آن اضافه می‌کنند تا رقیق شود و سمنو دوباره به جوش آید، این عمل را در طول پخت چند بار تکرار می‌کنند.

پس از گذشت حدود 18 ساعت، سمنو را دم انداخته؛ یعنی پارچه‌ای سفید بر روی پاتیل قرار می‌دهند، این پارچه سفید به روی دو وسیله هم زدن سمنو «حصوم» انداخته شده و سینی قدیمی مسی که در آن قرآن، آینه، شمع، شانه، شکلات و یک ظرف آب است، قرار می‌گیرد.

سپس باید آتش را از زیر پاتیل خارج کرد تا سمنو دم بکشد و عمل پخت کامل شود که این کار حدود 7ساعت یعنی تا طلوع سپیده صبح روز بعد ادامه دارد.

 گفتنی است :تمامی هزینه‌های این آیین توسط نیکوکاران مردمی تامین شد و سمنوهای پخته شده به صورت نذری از ساعت ۹ صبح روز25 بهمن ماه در میان شهروندان توزیع می شود .

علاقه‌مندان برای شرکت در این برنامه می‌توانند تا روز دوشنبه به فرهنگسرای معرفت واقع در بلوار آیت الله کاشانی، میدان شهر زیبا، بلوار شهران، بعد از زیر گذر همت مراجعه کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۴۴۳۱۹۳۰۴ تماس بگیرید.

نظر شما