وزیرعلوم:

رشته‌های منحصربه فرد دانشگاه‌های ایران پذیرای دانشجویان سوئدی است

۱۳۹۵/۱۱/۲۵ - ۱۱:۱۵:۱۶
کد خبر: ۵۱۹۹۷۹
رشته‌های منحصربه فرد دانشگاه‌های ایران پذیرای دانشجویان سوئدی است
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به تحصیل ۴۳۹ دانشجوی ایرانی در کشور سوئد گفت: دانشگاه‌های ایران امکان پذیرش دانشجویان سوئدی در برخی رشته‌های منحصر به فرد ایرانی مانند خاورمیانه شناسی و هنر اسلامی و ایرانی را دارند.

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا ، دکتر محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دیدار با آن لینده وزیر اموراروپایی وتجارت خارجی کشور سوئد که در محل وزارت علوم برگزار شد، اظهار داشت: ما امروزه روابط بسیار نزدیک علمی ، تحقیقاتی با دیگر کشورهای اتحادیه اروپا از جمله آلمان، اتریش، فرانسه و ایتالیا داریم.

وزیر علوم ادامه داد: تبادل استاد و دانشجو، انجام پروژه‌های مشترک علمی و تحقیقاتی و برگزاری جلسات مابین روسای دانشگاه‌های دو کشوراز اهم تعاملات است.

دکتر فرهادی افزود: در سطح ملی کارگروه‌های علمی دو کشور راه‌اندازی شده است و ثمرات خوبی به همراه آورده است.

وی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه‌ مابین دو کشور ایران و سوئد در سفر نخست وزیر این کشور، آن را در روابط علمی دو کشورمهم ارزیابی کرد و بر ادامه این همکاری دو جانبه تاکید کرد.

دکترفرهادی بیان کرد: در حال حاضر حدود 439 دانشجوی ایرانی در کشور سوئد به تحصیل اشتغال دارند و من امیدوارم در آینده این تعداد افزایش یافته و دو سویه شود .

وی در ادامه گفت: مطمئنا به غیر از بعضی رشته‌های فنی و نا‌نو تکنولوژی، رشته‌های تحصیلی دیگر در بخش‌های اسلام‌‌‌ شنا‌سی، خاورمیانه شنا‌سی و همچنین هنر اسلامی و ایرانی در دانشگاه‌های ایران را در کمتر جایی از جهان می‌توان یافت، به همین دلیل می‌توانیم پذیرای داوطلبان و دانشجویان کشور سوئد در این رشته های تحصیلی باشیم .

دکتر فرهادی تصریح کرد: انجام پروژه‌های کلان GIS مابین دانشگاه لوند سوئد و دانشگاه ملا‌یر و تربت حیدریه ایران با حمایت یک میلیون یور‌ویی اتحادیه اروپا نشان داده است که در بخش پروژه‌های مشترک و در چهارچوب برنامه horizon2020 نیز می‌توان برنامه‌های گسترده‌ای را انجام داد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: همکاری دانشگاه گلستان با دانشگاه اوپسالا در بخش زمین شنا‌سی و دانشگاه ابوعلی سینای همدان با دانشگاه lulea ‌سوئد و راه‌اندازی کرسی زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه اوپسالا ازدیگر نمونه‌های این همکاری‌های علمی است.

دکترفرهادی با اشاره به اینکه ما در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری وظیفه سیاست‌گذاری کلان، نظارت و حمایت را بر عهده داریم و کار اجرایی و عملیاتی توسط دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی صورت می‌گیرد، گفت: انتظار داریم کارگروه‌ همکاری‌های دو جانبه علمی و تحقیقاتی در سطح سیاست‌گذاری ، اجرا و پیشبرد سیاست‌ها بین دو کشورعملیاتی شود.

بر اساس این گزارش در ادامه آن لینده وزیر امور اروپایی و تجارت خارجی سوئد گفت: نسبت به میزان پیشرفت علم و فناوری در ایران واقف هستیم و همکاری‌های خوبی در حوزه بهداشت،علوم و مهندسی در ایران داریم.

وی ادامه داد:  در سوئد3.8 درصدGDP به تحقیقات اختصاص پیدا می‌کند و دولت سوئد در 10 سال گذشته سرمایه‌گذاری مطلوبی در تحقیقات داشته و در تلاش است آن را افزایش دهد.

وزیر امور اروپایی و تجارت خارجی سوئد گفت: سوئد یک مقصد عالی در سطح دنیا است .

وی افزود: در تلاشیم به بورسیه های دیگر کشور‌ها که بتوانند در سطح بین‌المللی تحقیق و همکاری داشته باشند کمک کنیم

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز