احمدی پور:

رعایت منشور حقوق شهروندی امید و اعتماد را به مردم برمی‌گرداند

۱۳۹۵/۱۲/۱۰ - ۰۹:۵۲:۳۷
کد خبر: ۵۲۷۸۱۷
رعایت منشور حقوق شهروندی امید و اعتماد را به مردم برمی‌گرداند
معاون رییس‌جمهوری در جلسه ستاد هماهنگی خدمات‌سفر استان مرکزی، که عصر روز دوشنبه 9 اسفند در محل فرمانداری شهرستان زرندیه برگزار شد، تأکید کرد که مهم‌ترین پیام نوروز پیام امید است و مردم ما شایسته امید، شایسته آینده بهتر، خدمات بهتر و تکریم‌اند.

به گزارش خبرگزاری برنا، زهرا احمدی‌پور، معاون رییس‌جمهوری و رییس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، در این جلسه، ضمن تسلیت‌گویی به‌مناسبت شهادت حضرت فاطمه(س) و با ابراز امیدواری به اینکه همگی بتوانیم شاگردان خوبی در مکتب این حضرت باشیم، گفت: «خوشحالم که برای بار دوم در استان مرکزی حضور پیدا کرده‌ام. با مدیریت خوبی که در استان شاهدیم، می‌توان انتظار آینده بسیار خوبی را برای این استان داشت. این استان ظرفیت‌های بسیار خوبی دارد و می‌توانیم از این ظرفیت‌ها بهره‌برداری بیشتری کرد.»

احمدی‌پور افزود: «عنوانی که برای نوروز 96 انتخاب شده ”نوروز متفاوت“ است و قرار است در این ایام خدمات متفاوتی ارائه شود. این خدمات متفاوت از منظر آموزش و نظارت و خدمات در ستاد هماهنگی خدمات مرور شده و دستورالعمل‌های ارسالی به استان‌ها با همین رویکرد بوده است تا بتوانیم براساس پیام‌هایی که قرار است نوروز 96 منتقل کند، در امر آموزش و خدمات و نظارت موفق باشیم.»

او ادامه داد: «نوروز 96 باید پیام‌رسان خدمت به مسافران نوروزی باشد. پیام نوروز 96 احترام است و گردشگران و شهروندان باید این را احساس کنند. پیام دیگر نوروز سلامت است و باید بتوانیم در نوروز، علاوه‌بر امنیت جاده‌ها، با امنیت قضایی جشن سال نو را در کام گردشگران خوش و شیرین نگه داریم.»

رییس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گفت: «مهم‌ترین پیام نوروز امید است. مردم ما شایسته امید، آینده بهتر، خدمات بهتر و تکریم‌اند. ما با رعایت منشور حقوق شهروندی تلاش می‌کنیم که امید و اعتماد را به مردم برگردانیم. نباید به‌عنوان مجریان دستگاه‌ها و متولیان امور، به‌واسطه ناهماهنگی یا کم‌کاری، باعث از دست رفتن امید و اعتماد مردم شویم. این تکلیف ماست، تکلیفی که در نوروز جلوه بیشتری پیدا می‌کند. گردشگران نوروزی بیشترین رفت‌وآمدها و حمل‌و‌نقل‌ها را در این بازه زمانی دارند. ممکن است زیرساخت‌های ما متناسب با این حجم از سفر نباشد، اما با مدیریت و تدبیری که در استان‌ها اندیشیده‌ایم سعی می‌کنیم مردم با رضایت‌خاطر سفرهای خود را به‌پایان برسانند و با خاطره خوش به شهرهایشان برگردند.»

او خاطرنشان کرد: «رویکرد نوروز مشارکتی است و قرار نیست فقط دولت یا یک نهاد یا یک دستگاه برگزارش کند. خود ستاد خدمات‌سفر نیز براساس هماهنگی بین‌دستگاهی شکل گرفته است. این مشارکت بین 18 دستگاه برای کمک‌رسانی به سازمان میراث‌فرهنگی است تا بتوانیم به‌کمک هم فرصت‌های مناسب در اختیار مسافران  قرار بدهیم. از هم‌افزایی و مشارکت بین‌دستگاهی، نوروز 96 با خدمات مناسب‌تری همراه خواهد بود.»

معاون رییس‌جمهوری با اشاره به اینکه در استان مرکزی تمام ظرفیت‌های گردشگری وجود دارد افزود: «در بازدید پیشینم از استان مرکزی شاهد بودم که هماهنگی خیلی خوبی بین دستگاه‌های دولتی و سمن‌های استان برقرار است. این نشان‌دهنده مدیریت قوی استان برای ایجاد تعامل بین سمن‌ها و دستگاه‌های دولتی است که باعث می‌شود همه احساس حضور داشته باشند. به این احساس حضور با قوت بیشتری در نوروز 96 نیاز داریم تا سمن‌ها بتوانند در وظایفی که به آن‌ها محول می‌شود در برگزاری نوروز موفق عمل کنند.»

بدون حضور سمن‌ها برگزاری نوروز بانشاط برای مردم ممکن نیست

احمدی‌پور بیان کرد: «علت حضور سمن‌ها این است که نوروز جشن ملی و مردمی است؛ پس نمی‌توانیم بدون حضور سمن‌ها نوروز بانشاطی برای مردم برگزار کنیم. وانگهی، هماهنگی بین‌نهادی و کمک نهادهای عمومی باعث می‌شود در نوروز خدمات بهتری را به مردم عرضه کنیم. باید مراقب باشیم تا سفر با شرایط مطلوب برگزار شود. رویکرد نوروز رویکردی مراقبتی است؛ به همین دلیل، از استان‌ها خواستیم که شعاری برای استان خود انتخاب کنند و در قالب آن شعار به معرفی برنامه‌های خود بپردازند. این موضوع امکان می‌دهد از خدماتی که در ایام نوروز در استان‌ها برای مسافران در‌نظر می‌گیریم، ارزیابی مناسبی داشته باشیم.»

او با بیان اینکه امروز دچار بحران‌های زیست‌محیطی در کشور هستیم و ظرفیت‌های زیستی ما به‌شدت دچار کمبود شده‌اند گفت: «اکنون دنیا صنعت گردشگری را به‌عنوان یک صنعت جایگزین تجربه می‌کند تا به تولید درآمد کمک کند. وقتی صنعت گردشگری در استان‌ها رونق بگیرد می‌توان تولید سرمایه کرد. صنعت گردشگری، در آینده نه‌چندان دور، به‌عنوان یکی از صنایع‌ اثرگذار، تولید ثروت ملی را برایمان به‌ارمغان می‌آورد؛ درنتیجه، باید از ظرفیت‌هایی که موجب رونق گرفتن صنعت گردشگری می‌شود مراقبت کنیم.»

رییس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تأکید کرد: «صنایع‌دستی و هنرهای سنتی که مبنای هویت‌های محلی ما هستند و نیز بناها و رویدادهای فرهنگی‌مان، در کنار صنعت گردشگری به هویت ما معنا می‌بخشند. اگر این موارد در کنار هم مطرح شوند، استان مرکزی می‌تواند به‌عنوان یکی از مقاصد خوب گردشگری معرفی شود و با رونق و توسعه صنعت گردشگری، این استان یکی از استان‌های تأثیرگذار باشد.»

او افزود: «رویکرد تدبیر و امید بر توسعه گردشگری است. با توسعه گردشگری می‌توانیم آینده خوبی رقم بزنیم، به‌شرط آنکه برنامه‌های خوبی برای توسعه مطرح کنیم. تمام ظرفیت‌های این استان می‌تواند به مزیت‌های آن تبدیل شود و همه باید بکوشیم تا این استان بتواند اوضاع مقبولی داشته باشد. مطمئنم این استان به‌لحاظ گردشگری، میراث‌فرهنگی و صنایع‌دستی می‌تواند در وضعیت مطلوبی قرار بگیرد.»

معاون رییس‌جمهوری با اشاره به شعار سال 2017 در دنیا گفت: «دنیا امسال را ”سال گردشگری پایدار“ خوانده است. برخی از مجله‌های معتبر گردشگری دنیا نیز ایران را به‌عنوان یکی از مقاصد مهم گردشگری معرفی کرده‌اند؛ درنتیجه، باید تلاش کنیم سهمی از گردشگری بین‌المللی داشته باشیم.»

او با اشاره به شعار بین‌المللی «گردشگری برای همه» ادامه داد: «باید ببینیم ما چه خدمات ویژه‌ای می‌توانیم به کسانی عرضه کنیم که به‌علت نداشتن پشتوانه اقتصادی مناسب یا شرایط ویژه فیزیکی و مانند آن امکان سفر رفتن ندارند. افتخار ما در منشور حقوق شهروندی در این است که هیچ‌کس به‌علت محدودیت‌های اقتصادی،‌ جسمی و جز آن از سفر محروم نشود. این یکی از تکالیف ما در ستاد هماهنگی خدمات‌سفر است و باید فرصتش را فراهم کنیم. اگر نمی‌توانیم تمام فضاها را برای این دسته آماده کنیم، باید اعلام کنیم کدام فضاها قابلیت این را دارند که این دسته افراد از آن‌ها استفاده کنند تا در نوروز 96 فرصت گردشگری برای همه فراهم شده باشد. این از توفیقاتی که دولت در صدد به‌دست آوردنِ آن است.»

استان مرکزی: پیش‌ران توسعه گردشگری، مراقبت از میراث فرهنگی و توسعه صنایع‌دستی

احمدی‌پور ادامه داد: «ما از نظر زیرساخت‌های گردشگری در اوضاع خوبی هستیم. با توجه به اینکه مناسبات بین‌المللی ما هم وضعیت مناسبی را از سر می‌گذراند، محدودیتی برای سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری نداریم. بوم‌گردی‌ها می‌توانند توسعه اقتصاد محلی را به‌همراه داشته باشند که منجر به پایدار شدن جمعیت در مناطق مختلف می‌شود.»

او افزود: «باید همه با هم برای توسعه صنعت گردشگری بکوشیم، چراکه به تثبیت جمعیت در روستاها و شهرها می‌انجامد و از شکل‌گیری آسیب‌های اجتماعی جلوگیری می‌کند؛ به‌عبارت دیگر، درآمد پایدار در روستاها از بستر گردشگری، صنایع‌دستی و میراث‌فرهنگی فراهم می‌شود و کمک می‌کند تا ما به‌مرور شاهد کاهش آسیب‌های اجتماعیی باشیم که عمدتاً در حواشی شهرهای بزرگ اتفاق می‌افتند. ما می‌توانیم پیش‌رانِ اقتصاد مقاومتی باشیم، کافی است برنامه‌ریزی منسجم و هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف در استان‌ها ایجاد کنیم.»

رییس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ادامه داد: «یقین دارم استان مرکزی پیش‌رانِ توسعه گردشگری، مراقبت از میراث فرهنگی و توسعه صنایع‌دستی خواهد بود. همه شما از نظر من همکاران سازمان میراث فرهنگی هستید و معتقدم بدون حضور شما به اهدافمان دست پیدا نمی‌کنیم؛ زیرا متولی میراث فرهنگی یک دستگاه نیست. عرصه میراث فرهنگی از منزل هر ایرانی آغاز می‌شود و تا کیلومتر‌ها از مرزهای ایران فراتر می‌رود. همه باید همت کنیم تا میراث‌بانان خوبی برای فرهنگ این کشور باشیم. ما می‌توانیم ملتی باشیم که به خودش کمک می‌کند و همدلی و اعتدال را به‌عنوان مشی خود برمی‌گزیند.»

او در پایان خاطرنشان کرد: «یکی دیگر از پیام‌های نوروز اعتدال است و این دولت به‌کمک تدبیر و امید سعی می‌کند این اعتدال را در کشور فراگیر کند.»

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز