بهرام عکاشه:

بافت فرسوده عامل مرگ پایتخت نشینان است نه زلزله

۱۳۹۵/۱۲/۱۶ - ۰۵:۰۹:۲۰
کد خبر: ۵۳۰۱۳۲
پدرعلم زلزله شناسی ایران معتقد است که به هنگام وقوع زلزله در پایتخت، بافت فرسوده در تهران باعث تخریب خانه ها و کشته شدن میلیون ها انسان می شود.

به گزارش خبرنگار حوادث خبرگزاری برنا، ایران از جمله کشورهای زلزله خیز جهان است. 90 درصد خاک ایران روی نوار زلزله واقع شده است، کلانشهر تهران نیز نه تنها از خطر زلزله ایمن نیست بلکه سالهاست در انتظار زلزله‌ای ویرانگر با قدرت بالای 7 ریشتر به سر می برد.

بهرام عکاشه پدر علم زلزله‌شناسی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار حوادث خبرگزاری برنا در خصوص گسل تازه کشف شده اتوبان همت_حکیم گفت: این گسل از سال‌ها پیش بوده و تازه زمین‌شناسان متوجه فعال بودن آن شده‌اند.

عکاشه ادامه داد: درهرشبانه روز و 24 ساعته در پایتخت زلزله ثبت می‌شود و این ثبت‌ها اغلب در فیروزکوه و دماوند است.

وی با تاکید بر اینکه همه گسل‌های تهران فعال هستند، عنوان کرد: گسل شهر ری که توانمندی و قدرت کمی دارد هم فعال است بااین حال این زلزله حدود 6 ریشتر قدرت دارد.

بیش از 40 درصد پایتخت را بافت فرسوده تشکیل داده است!

پدرعلم زلزله‌شناسی گفت: آنچه که ما را نگران زلزله تهران کرده بافت فرسوده جنوب شهر است که با زلزله زیر شش ریشتر منازل تخریب می‌شود و به جرات می‌توان گفت که این زمین‌لرزه میلیون‌ها کشته برجای می‌گذارد.

عکاشه افزود: مردم به دلایل مختلفی به سمت پایتخت هجوم آورده‌اند و این باعث می‌شود آمار کشته شدگان در جنوب شهر بالا برود.

وی با بیان اینکه بیش از 40 درصد پایتخت را بافت فرسوده تشکیل داده است، بیان کرد: تهران آمادگی مقابله با حوادث این چنینی را ندارد چرا که اکثر مناطق تهران را بافت فرسوده تشکیل داده و امکان تردد در خیابان‌های پایتخت نیز وجود ندارد.

شهرداری نباید مجوز بلندمرتبه‌سازی صادر کند

به گفته پدرعلم زلزله‌شناسی ایران، تهران جوابگوی ساختمان‌های بالای چهارطبقه نیست و شهرداری نباید مجوز بلندمرتبه سازی را صادر کند.

وی در خصوص ایمنی ساختمان‌ها گفت: خیابان های تهران ایمن نیست و به علت بلندمرتبه سازی در معابر باریک امکان تردد خودروهای آتش‌نشانی وحود ندارد و امدادرسانی در زمان وقوع حادثه ممکن نیست.

عکاشه افزود: علاوه بر بلندمرتبه سازی در همه خیابان‌های پایتخت، ترافیک و پارک شدن خودروها در حاشیه خیابان‌ها امدادرسانی را کند و ناممکن می‌کند.  

او با اشاره به بافت فرسوده‌ای که در تهران وجود دارد نیز به این مسئله تاکید می‌کند: مقاوم‌سازی تهران حداقل به 50 سال زمان نیاز دارد. تهران در این 200 سال به گونه‌ای ساخته شده است که به هیچ وجه با بهسازی بافت فرسوده آن نمی‌توان جلوی فاجعه یک زلزله 7 تا 8 ریشتری را گرفت.

تهران پس از زلزله چه می‌شود؟

پدرعلم زلزله شناسی ایران در خصوص وضعیت تهران پس از زمین لرزه گفت: با توجه به اینکه حدود 11 کیلومتر لوله گاز و هفت میلیون علمک گاز در تهران وجود دارد، می‌توان گفت که پایتخت به هنگام وقوع زمین‌لرزه در آتش می‌سوزد.

عکاشه با بیان اینکه زلزله قابل پیش‌بینی نیست گفت: نمی‌توانیم براساس حدس و گمان بگوییم کدام مناطق در تهران مخاطره آمیزتر است، اما می‌توان گفت با توجه به بافت فرسوده پایتخت تمام مناطق خطرناک است.

به گفته پدر علم زلزله‌شناسی ایران، زلزله تهران بزرگترین زلزله و فاجعه قرن خواهد بود. 80 درصد مردم کشور ایران در معرض زلزله بوده، 16 درصد از مردم در معرض خطر متوسط زمین‌لرزه قرار دارند و فقط 4 درصد مردم از خطر زمین لرزه ایمن هستند که این مناطق ایمن شهرهای جنوب کشور هستند.

به گزارش خبرنگار حوادث خبرگزاری برنا، وضعیت بافت فرسوده تهران و ترافیک خیابان‌ها، ترس وقوع زمین لرزه 200 ساله ایران و کشته شدن بیش از نیمی از مردم زیرآوار را دوبرابر می‌کند. چرا که پدر زلزله‌شناسی ایران هم نگرانی‌اش از بافت فرسوده و بلندمرتبه سازی‌ها است.  

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز