توضیحات واعظی در مورد فیلتر نرم‌افزار «ویز»

۱۳۹۵/۱۲/۱۷ - ۱۵:۲۶:۳۳
کد خبر: ۵۳۱۴۷۱
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مورد فیلتر نرم‌افزار مسیریاب «ویز» گفت: این نرم‌افزار به حکم قضایی به دلیل آنکه یک نرم‌افزار اسرائیلی است، فیلتر شده و برای آن یک جایگزین داخلی وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری برنا،  محمود واعظی در حاشیه همایش «اقتصاد مقاومتی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات» در جمع خبرنگاران در خصوص فیلتر شدن نرم‌افزار مسیریاب «ویز» اظهار داشت: این نرم‌افزار طبق ابلاغ قوه‌قضائیه به وزارت ارتباطات فیلتر شد.

وی با بیان اینکه این موضوع در کارگروه تعیین مصادیق فیلترینگ مطرح نشد و مورد بررسی قرار نگرفت، گفت: این نرم‌افزار یک نرم‌افزار اسرائیلی است و از آنجایی که جایگزین داخلی برای آن وجود دارد، کسب و کارها می‌توانند از نمونه داخلی استفاده کنند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به این سؤال که آیا شما با فیلتر این نرم‌افزار موافق بودید؟ گفت: زمانی که حکم قوه قضائیه وجود دارد، موافقت من مهم نیست و نباید خلاف این حکم عمل شود؛ از سوی دیگر اگر این نرم‌افزار نمونه خارجی نداشت و کسب و کارهای داخلی منوط به استفاده از آن بودند، می‌توانستیم در مورد آن مقاومت کنیم، اما هم‌اکنون نمونه داخلی آن وجود دارد و فیلترینگ این نرم‌افزار، مشکلی برای کسب و کارها ایجاد نمی‌کند.

به گفته واعظی، این نرم‌افزار به دلیل شکایت دادستان یکی از استان‌ها و با حکم قضایی فیلتر شده است.

نتیجه بررسی شکایت کاربران از «حجم‌خوری» اینترنت اعلام شد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص اعلام نتیجه کارگروه بررسی وضعیت کیفیت اینترنت کاربران موبایل و ادعای کاربران مبنی بر اتمام زودهنگام بسته‌های اینترنت، گفت: کمیته‌ای که سه روز گذشته تشکیل دادیم، گزارش عملکرد خود را در مورد این موضوع به ما اعلام کرد و بررسی‌های آن از سوی اپراتور تلفن همراه حاکی از آن است که هیچ‌گونه حجم‌خوری و عملکرد غیرمجاز از سوی اپراتورها انجام نشده است.

واعظی با تأکید بر اینکه لغتی که در برخی از رسانه‌ها با عنوان «حجم‌خوری» مطرح می‌شود، درست نیست، تصریح کرد: باید بگوییم که محاسبه میزان استفاده کاربران از اینترنت به صورت هوشمند است و بررسی‌ها نشان می‌دهد که از این بابت تخلفی در این محاسبه دیده نشده است.

وی ادامه داد: حتی ممکن بود که در سیستم صورت‌حساب‌گیری‌ اپراتورهای موبایل مشکلی وجود داشته باشد که از این حیث نیز ما سیستم را بررسی کرده و هیچ‌گونه مشکلی از این بابت دیده نشد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: افزایش میزان استفاده مردم از فایل‌های ویدئویی باعث افزایش حجم مصرف اینترنت می‌شوند و کاربرانی که تا پیش از این تنها از اینترنت برای پیام‌های متنی استفاده می‌کردند، از فایل‌های ویدئویی استفاده می‌کنند و حجمشان زودتر به اتمام می‌رسد؛ به طور کل در تمام دنیا نیز میزان حجم پهنای باندی که برای ویدئو استفاده می‌شود، بالا است.

واعظی گفت: نرم‌افزاری را در رگولاتوری راه‌اندازی کرده‌ایم که کاربران می‌توانند با دانلود آن به صورت مرتب، میزان استفاده از حجم بسته‌های اینترنتی خود را مشاهده کنند.

پروژه‌های اقتصاد مقاومتی در وزارت ارتباطات تا ۶۵ درصد محقق شده است

وی در مورد پروژه‌هایی که در حوزه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مربوط به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است و موفقیت این پروژه‌ها گفت: از ابتدای دولت تلاش بر این بود که به نوعی تصدی‌گری دولت در این حوزه کاهش یابد و بخش خصوصی تقویت شده و جلوی انحصار را بگیریم که در این زمینه به عنوان یکی از شاخص‌های اقتصاد مقاومتی موفق بودیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان و استفاده از محصولات آنها در داخل کشور، تولید ۱۱۰ هزار اپلیکیشن داخلی و ایجاد کسب و کارهای نوپا در بستر شبکه ملی اطلاعات را در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در این حوزه عنوان کرد و گفت: ۷ پروژه تعریف شده در این بخش حدود ۶۵ تا ۱۰۰ درصد محقق شده‌اند.

وی گفت: هم‌اکنون پروژه دولت الکترونیک در وزارت ارتباطات آماده است و ۸ دستگاه اجرایی دیگر نیز در حال آماده‌سازی تکالیف خود در این پروژه هستند که به زودی این پروژه افتتاح می‌شود.

تشکیل شورای عالی فضایی در انتظار دستور رئیس‌جمهور

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره تعویق به وجود آمده در برگزاری جلسات شورای عالی فضایی در دولت یازدهم گفت: این شورا از ۶ سال پیش با هدف برنامه‌ریزی ۱۰ ساله برای بخش فضایی کشور تشکیل شده است و هم‌اکنون نیز در دولت یازدهم دبیرخانه این شورا به صورت فعال در حال انجام کار است؛ در این زمینه برنامه ۱۰ ساله دوم فضایی کشور توسط این دبیرخانه تدوین شده و ما نیز هفته گذشته این سند راهبردی را بررسی و آماده طرح در شورا کرده‌ایم.

واعظی خاطرنشان کرد: پیش از این قرار بود جلسه شورای عالی فضایی با حضور رئیس‌جمهور در اسفند ماه برگزار شود، اما به دلیل مشغله رئیس‌جمهور و معاون وی، در انتظار تعیین زمان از سوی آنها هستیم و امیدواریم اوایل سال آینده این جلسه برگزار شود.

محاسبه تعرفه استفاده از شبکه ملی اطلاعات انجام شد

وی  در مورد اعمال تعرفه شبکه ملی اطلاعات که قرار بود نصف قیمت استفاده از اینترنت بین‌الملل باشد، گفت: این مصوبه توسط شرکت‌های اینترنتی اجرایی شده است؛ به نحوی که هم‌اکنون بیش از چهار شرکت اسامی سایت‌های داخلی را که نرخ استفاده از آنها نصف قیمت اینترنت است را اطلاع‌رسانی کرده‌اند. همچنین این شرکت‌ها از سقف قیمت تعیین شده که ۵۰ درصد قیمت اینترنت بود نیز رقم بیشتری را کاهش دادند و ما شاهد هستیم که استفاده از ترافیک داخلی از سوی این شرکت‌ها با تعرفه بسیار پایین برای کاربران اجرایی شده است. برای مثال یکی از شرکت‌ها با هزینه بسیار کمی برای یک ماه، استفاده از کل محتوای داخلی برای کاربران را رایگان کرده‌ است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اعلام رضایت از عملکرد ارائه‌دهندگان خدمات اینترنت در این زمینه گفت: طی ۱۰ روز گذشته شاهد ایجاد فضای جدید در تولید و استفاده از محتوای داخلی هستیم و فضا به گونه‌ای است که پیش از این تنها شرکت‌ها پهنای باند خریداری می‌کردند، اما امروز خدمات در بستر شبکه ملی اطلاعات را خریداری می‌کنند.

واعظی در مورد تفکیک ترافیک اینترنت داخلی از خارجی گفت: در این زمینه کاربران باید مانند استفاده از تلفن داخلی و بین‌الملل عمل کنند؛ به گونه‌ای که بر اساس نیازشان می‌توانند از محتوای داخلی با قیمت کمتر و یا از پهنای باند بین‌الملل با قیمت بیشتر استفاده کنند؛ این امکان با راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات و ایجاد ۷ مرکز تبادل اطلاعات اجرایی شده است و کسب و کارهای نوپایی که در خصوص ارائه محتوای داخلی شکل گرفته‌اند، خدمات کاربردی بسیاری را به کاربران ارائه می‌دهند تا آنها از استفاده از اینترنت بین‌الملل بی‌نیاز باشند.

دخالتی در راه‌اندازی تشکل کسب و کارهای اینترنتی نمی‌کنیم

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مورد تشکیل اتحادیه‌های کسب و کارهای اینترنتی و نارضایتی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای از این بابت گفت: ما دخالتی در نحوه ایجاد تشکل کسب و کارهای اینترنتی نمی‌کنیم و نمی‌خواهیم برای این مجموعه تعیین تکلیف کنیم، تنها توقع‌مان این است که آنها به صورت یک تشکل و با یک صدا و توان یکپارچه، مشکلات خود را با ما در میان بگذارند تا راهکارهای حمایتی برای آنها در نظر گرفته شود. برای ما مهم نیست تشکل جدیدی در این حوزه شکل گیرد و یا اینکه این شرکت‌ها زیر نظر سازمان نظام صنفی رایانه‌ای فعالیت کنند؛ مهم این است که کسب و کارهای نوین در کشور رونق بگیرند و خدشه‌ای به کسب و کارهای سنتی وارد نشود.

دستاوردهای نظام نباید در میان دعواهای سیاسی گم شود

وی همچنین در همایش «برجام، اقتصاد مقاومتی، سرمایه‌گذاری و اشتغال» در خصوص دستاوردهای پسابرجام و ارتباط آن با اقتصاد مقاومتی گفت: برطرف شدن نگرانی‌های سرمایه‌گذاری در کشور و ایجاد اشتغال و نیز باز شدن فضای مراودات بین‌المللی از جمله دستاوردهای برجام است و از سوی دیگر ما نباید فراموش کنیم که توانایی عظیمی برای تولید در داخل کشور وجود دارد، به همین دلیل پروژه‌های اقتصاد مقاومتی را شکل دادیم.

واعظی با اشاره به بازگشت بسیاری از فارغ‌التحصیلان فناوری اطلاعات به داخل کشور و ایجاد کسب و کارهای دانش‌بنیان در این حوزه گفت: نباید اجازه دهیم که دستاوردهای نظام، هزینه دعواهای سیاسی این گروه و آن گروه شود، چرا که این دستاوردها، دستاورد دولت و یا جناح خاص نیست و نشانگر هدایتگری‌های مقام معظم رهبری و تذکرات ایشان و نیز مقاومت مردم بوده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به ایجاد ۷۰۰ هزار شغل در کشور گفت: ۱۰۰ هزار شغل از این تعداد مربوط به فناوری اطلاعات و ارتباطات است و نباید در کشور به دنبال نادیده گرفتن دستاوردهای نظام در آستانه انتخابات باشیم.

نظر شما