شریعتی نیاسر:

وزارت علوم برای قرار گرفتن ۵ دانشگاه و ۵ پژوهشگاه در فهرست ۲۰۰مرکز آموزش عالی برتر دنیا برنامه دارد

۱۳۹۵/۱۲/۱۸ - ۱۱:۵۵:۰۶
کد خبر: ۵۳۱۵۹۶
وزارت علوم برای قرار گرفتن ۵ دانشگاه و ۵ پژوهشگاه در فهرست ۲۰۰مرکز آموزش عالی برتر دنیا برنامه دارد
معاون آموزشی وزیر علوم گفت: وزارت علوم در نظر دارد با حمایت ویژه از تعدادی از دانشگاهها و پژوهشگاههای کشور، ۵ دانشگاه و ۵ پژوهشگاه کشور تا ده سال آینده در فهرست ۲۰۰مرکز آموزش عالی برتر دنیا قرار گیرند.

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، دکتر مجتبی شریعتی نیاسر در هفتمین نشست معاونان و مدیران بین الملل دانشگاهها و موسسات پژوهشی و فناوری کشور در دانشگاه صنعتی شریف گفت: در اسناد بالادستی نظام علم و فناوری کشور مانند سند چشم انداز بیست ساله و نقشه جامع علمی کشور تاکیدات ویژه‌ای بر ارتقای جایگاه بین المللی دانشگاههای کشور شده است.

معاون آموزشی وزیر علوم اظهار داشت: در چشم انداز بیست ساله، اﯾﺮان ﮐﺸﻮری اﺳﺖ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﯾﺎﻓﺘﻪ ﺑﺎ ﺟﺎﯾﮕﺎه اول اﻗﺘﺼﺎدی، ﻋﻠﻤﻰ و ﻓﻨﺎوری در ﺳﻄﺢ ﻣﻨﻄﻘﻪ، ﺑﺎ هوﯾﺖ اﺳﻼﻣﻰ و اﻧﻘﻼﺑﻰ، اﻟﻬﺎمﺑﺨﺶ در ﺟﻬﺎن اﺳﻼم و ﺑا ﺗﻌﺎﻣﻞ ﺳﺎزﻧﺪه و ﻣﻮﺛﺮ با دنیا در حوزه رواﺑﻂ ﺑﻴﻦاﻟﻤﻠﻞ است

معاون آموزشی وزیر علوم اظهار داشت: براساس ابلاغ ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی دستیابی ۵ دانشگاه و ۵ پژوهشگاه به تراز بین المللی از وظایف و اولویت های وزارت علوم است که با اجرای آن ارتقاء جایگاه علمی و اعتباری کشور در سطح جهان و شکل‌گیری ۳۵۰۰ هسته علمی فعال در تراز جهانی خواهیم بود.

وی افزود: بر اساس این برنامه باید ۵ دانشگاه و ۵پ ژوهشگاه کشور در بین ۲۰۰ دانشگاه و موسسه پژوهشی برتر دنیا قرار گیرد در حالی که هم اکنون دانشگاه صنعتی شریف در جایگاه ۴۷۱ الی ۴۸۰ و دانشگاه تهران در جایگاه ۵۵۱ ال ۶۰۰ رتبه بندی کیو اس قرار دارد.

دکتر شریعتی نیاسر اظهار داشت: برای رسیدن دانشگاهها و موسسات پژوهشی کشور به تراز جهانی باید از لحاظ معبار تعداد مقالات مشترک با پژوهشگران بین المللی، تعداد دانشجوی خارجی، تعداد فرصت مطالعاتی خارج از کشور اعضای هیئت علمی و دانشجویان و تعداد دوره های مشترک تحصیلی با دانشگاههای خارجی فعالیت های خودرا بیشتر کنیم.

وی گفت: ۲۲ دانشگاه و ۱۷ پژوهشگاه و موسسه پژوهشی برای قرار گرفتن در طرح ۵ دانشگاه و پژوهشگاه بین المللی تقاضای خودرا به وزارت علوم ارسال کردند و بر اساس شاخص هایی از قبیل شمار مقاله‌های علمی پژوهشگران دانشگاه مشترک با پژوهشگران بین‌المللی، تعداد دانشجوی خارجی، اعضای هیئت علمی استفاده کننده از فرصت‌های مطالعاتی خارج از کشور، تعداد دوره‌های مشترک با دانشگاه‌های خارجی و تعداد استادان بین‌المللی، ۱۶ دانشگاه و ۹ پژوهشگاه و موسسه پژوهشی انتخاب شدند.

معاون آموزشی وزیر علوم گفت: در یک برنامه ریزی ده ساله تلاش داریم از میان دانشگاههای الزهرا، اصفهان، صنعتی امیرکبیر، تبریز، علوم پایه زنجان، تربیت مدرس، تهران، صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی، خوارزمی، شهید بهشتی، شیراز، صنعتی اصفهان، صنعتی شریف، علامه طباطبایی، علم و صنعت ایران و فردوسی مشهد، حداقل ۵ دانشگاه را به فهرست ۲۰۰ دانشگاه برتر دنیا ارتقا دهیم.

وی افزود: همچنین از موسسات پژوهشی پژوهشکده بین المللی زلزله شناسی، پژوهشکده پلیمر و پتروشیمی، پژوهشکده دانش‌های بنیادی ( IPM )، پژوهشگاه ژنتیک، پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی، پژوهشگاه مواد و انرژی، پژوهشگاه هوا و فضا، موسسه پژوهشی علوم و فناوری رنگ و پوشش و پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی حمایت ویژه می شود تا حداقل ۵ موسسه پژوهشی از میان در تراز بالای جهانی قرار گیرند.

دکتر شریعتی نیاسر با اشاره به رشد صعودی همکاری های بین المللی دانشگاهها سالهای اخیر گفت: در دو سال اخیر ۹ دوره مشترک بین دانشگاههای ایران و دانشگاههای کشورهای دیگر برگزار شده است و دانشگاههای تهران، صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی و صنعتی امیرکبیر برگزار کننده این دوره‌ها هستند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز