مهردادی:

پایش ۲۸۰۰ واحد صنعتی تهران/ شهرداری نتوانسته تکالیف خود در حفظ محیط زیست را انجام دهد

۱۳۹۵/۱۲/۱۸ - ۰۹:۵۵:۲۹
کد خبر: ۵۳۱۷۳۸
پایش ۲۸۰۰ واحد صنعتی تهران/ شهرداری نتوانسته تکالیف خود در حفظ محیط زیست را انجام دهد
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با بیان اینکه در طرح پایش ضربتی 2800 واحد تا کنون پایش شده‌اند، گفت: در کنار سازمان حفاظت محیط زیست سایر دستگاه‌ها نیز باید به وظایف خود در ارتباط با مسائل زیست محیطی عمل کنند.

به گزارش خبرگزاری برنا، ناصر مهردادی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران در نشست خبری که عصر سه شنبه پیش از برگزاری آئین اختتامیه دومین جشنواره عکس و پوستر نفس های شهر در محل سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، با اشاره به اینکه از آذرماه امسال طرح جشنواره عکس و پوستر نفس‌های شهر با کمک همکاران بخش‌های مختلف از جمله استانداری و شرکت آسان پرداخت و دانشگاه‌های علمی کاربردی آغاز شد، گفت: ۳۰۱۰ اثر در دو بخش پوستر و عکس به دست ما رسیده است که ۹۰۰ اثر در بخش عکس و ۲۰۱۰ اثر در بخش پوستر بوده است.

مهردادی با بیان اینکه این رقم نسبت به سال گذشته ۶۵ درصد افزایش داشته است افزود: به همین دلیل مهلت ارسال آثار را تا ۵ اسفند ماه تمدید کردیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به اینکه در نهایت ۵۰ اثر با داوری هیات داوران به نمایشگاه راه پیدا کرد گفت: محور اصلی این همایش در ارتباط با آلودگی هوا بوده است و هدف اصلی ما فرهنگ سازی و استفاده از ظرفیت هنرمندان در بخش‌های محیط زیست بوده است.

وی گفت: سازمان زیباسازی شهرداری و اداره کل منابع طبیعی از جمله سازمان‌های مشوق محیط زیست برای برگزاری این جشنواره بوده‌اند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به طرح پایش ضربتی که در استان تهران آغاز شده است گفت: تا کنون نزدیک به ۲۸۰۰ واحد صنعتی در سه بخش آلودگی هوا، فاضلاب صنعتی و پسماند پایش شده‌اند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به اینکه نزدیک به ۷۵۰ واحد صنعتی اخطاریه دریافت کرده‌اند گفت: نزدیک به ۳۰ درصد از این ۷۵۰ واحد صنعتی پلمب شده‌اند و اکنون نزدیک به ۷۰ درصد از واحدهای پلمب شده رفع آلایندگی کرده و مجددا بازگشایی شده‌اند.

مهردادی ادامه داد: ۷۵۰ واحدی که اخطاریه دریافت کرده‌اند چندین بار پایش خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه هر ماه ۱۲۰ میلیون تومان پایش ضربتی هزینه دارد گفت: برنامه ما این است که این پایش را سال آینده نیز ادامه دهیم.

وی اظهار کرد: طبق آمار ۱۷ هزار و ۳۰۰ واحد صنعتی در استان تهران داریم که فقط ۲۸۰۰ عدد از آنها تا کنون پایش شده‌اند.

مهردادی ضمن اشاره به اینکه اقدامات محیط زیست در رابطه با آلودگی هوا کاملا مشخص است گفت: در اردیبهشت ۹۳ مصوبه خوبی در ۹ بند داشته‌ایم که این ۹ بند در محورهای مختلفی مانند خودروها، منابع ساکن آلودگی هوا، سوخت خودروها و نیروگاه‌ها، زیرساخت‌های شهری، مدیریت حمل و نقل عمومی، پایش و پیش بینی آلایندگی هوا بوده است.

وی در خصوص اقدامات محیط زیست استان تهران از سال ۹۳ تا کنون گفت: محیط زیست استان تهران اقداماتی که از سال ۹۳ تا کنون انجام داده است را در یک گزارش ۳۰۰ صفحه‌ای به دستگاه‌های مربوطه ارائه داده است.

وی با اشاره به اینکه در بعضی از موارد مانند استفاده از فیلتر برای خودروهای دیزلی و کنترل ترافیک، شهرداری باید عمل می‌کرده است اظهار کرد: وظایفی بر عهده سایر نهادها مانند وزارت صنعت، معدن تجارت و شهرداری است که نتوانستند به درستی آن را انجام دهند.

مهردادی گفت: بر اساس آمار در سال ۹۲، ۵۶ درصد روزهای مطلوب از نظر کیفیت هوا، در سال ۹۳، ۶۹ درصد، در سال ۹۴ نیز ۶۹ درصد و در سال ۹۵ تا کنون ۷۶ درصد روزهای مطلوب از نظر کیفیت هوا داشتیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با بیان اینکه در رابطه با کنترل آلودگی هوا، روند رو به جلویی داشته‌ایم گفت: چگونه می‌توانیم بگوییم محیط زیست اقدامی انجام نداده است.

وی گفت: توزیع بنزین یورو۴ در کلانشهرها، پایش و آنالیز سوخت‌ها، ارتقای استاندارد خودروها از یورو۲ به یورو۴ جلوگیری از شماره گذاری خودروهای دیزلی و توقف تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری از جمله اقدامات سازمان محیط زیست برای کاهش آلودگی هوا بوده است.

مهردادی با اشاره به اینکه خودروی یورو۲ در هر یک کیلومتر حرکت ۲.۷ گرم تولید آلایندگی می‌کند گفت: این رقم در خودروی یورو۴، ۱.۱۶ گرم به ازای یک کیلومتر حرکت است. در کنار ارتقای استاندارد خودروها که توسط محیط زیست انجام شده است شهرداری باید به مسئله کنترل ترافیک نظارت داشته باشد.

مهردادی در پایان در مورد تعطیلی مدارس در مواقع آلودگی هوا، گفت: این پیشنهاد را هیئت دولت به آموزش و پرورش داده است و از مسئولان این وزارتخانه خواسته است که نظرات و تصمیمات خود را درباره این طرح ارائه دهند.

حذف موتورسیکلت کاربراتوری زمینه تولید موتورسیکلت برقی را ایجاد می‌کند

محمد رستگاری معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست استان تهران بااشاره به اینکه با پیگیری‌های کارگروه کاهش آلودگی هوا، عوارض گمرک خودروهای هیبریدی و برقی صفر شده است، اظهار کرد: با حذف موتورسیکلت‌های کاربراتوری، زمینه تولید موتورسیکلت‌های برقی ایجاد خواهد شد.

رستگاری ادامه داد: سازمان صنعت، معدن، تجارت برای تولید خودروهای برقی مجوز صادر کرده ولی هنوز تولید آن‌ها شروع نشده است.

معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست استان تهران با بیان اینکه اداره آموزش و مشارکت های مردمی حمایت گسترده‌ای از NGO ها می‌کند، افزود: برگزاری جشنواره عکس و پوستر نفس‌های شهر بیان می‌کند که باید از ظرفیت هنر در بخش آموزش و فرهنگ‌سازی استفاده شود.

محیط زیست را جناحی نکنیم

همچنین، یوسف رشیدی معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست که برای دقایقی کوتاه در این نشست حضور داشت، گفت: بحث آموزش و فرهنگ‌سازی در محیط زیست فرآیندی است که باید به طور متدوال و پایه‌ای انجام شود. سازمان محیط زیست تفاهم‌نامه‌ای با وزارت آموزش و پروش داشته است که به صورت پایه‌ای از مطالب درسی آموزش محیط زیست را شروع می‌کند.

معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاطت محیط زیست ادامه داد: کار دیگری که سازمان محیط زیست با همکاری وزارت علوم انجام همکاری کرده، بحث دانشگاه سبز است.

وی با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی برای روش‌های نوین ارتباط و جلب مشارکت مردم به صورت غیرحضوری در حال انجام است، افزود: اگر رسانه‌ها همراه محیط زیست باشند و جایگاه محیط زیست بالاتر برود قطعا وضیعت محیط زیست بهتر خواهد شد. محیط زیست موضوعی است که باید جدای مسائل سیاسی به آن کمک کنیم اگر محیط زیست را به مسأله‌ای جناحی و سیاسی تبدیل کنیم مردم آسیب خواهند دید.

 دومین جشنواره عکس و پوستر «نفس‌های شهر» به کار خود پایان داد

‌آئین اختتامیه دومین جشنواره عکس و پوستر نفس‌های شهر عصر سه شنبه با حضور جمعی از هنرمندان، عکاسان و مسئولان سازمان محیط زیست برگزار شد.

محورهای اصلی این جشنواره که به همت اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران و شرکت آسان‌پرداخت برگزار شد شامل: آسیب‌شناسی آلودگی هوا، آلودگی هوای کلانشهرها، بازنمایی آلودگی هوا، سبک زندگی و اخلاق زیست‌محیطی، نقش پرداختهای الکترونیکی در کاهش آلودگی هوا و راهکارهای مقابله با معضل آلودگی هوا بود.

از میان آثار رسیده به این جشنواره 50 اثر از سوی هیئت داوران انتخاب شد و جمعی از عکاسان، و هنرمندانی که در حوزه پوستر فعالیت داشتند مورد تقدیر قرار گرفتند.

همچنین از نرم‌افزار آپ که به منظور نمایش منطقه‌ای آلودگی هوا و راهکارهای پرداخت الکترونیکی رونمایی به عمل آمد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز