ابتکار:

تمرکز جمعیتی بسیار بالا در تهران از دلایل اصلی معضلات محیط زیستی است

۱۳۹۵/۱۲/۲۰ - ۱۴:۰۳:۳۳
کد خبر: ۵۳۲۷۱۴
تمرکز جمعیتی بسیار بالا در تهران از دلایل اصلی معضلات محیط زیستی است
رئیس سازمان محیط زیست گفت: سیاست‌های نادرست و ناپایدار توسعه‌ای برای تهران تبعات محیط زیستی بسیاری همراه داشته و باید سیاست‌های تمرکززدایی و ایجاد محدودیت‌های جدید در دستور کار قرار گیرد.

به گزارش گروه محیط زیست خبرگزاری برنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در این میان تهران از جمله استان هایی است که به دلیل دشواری ها و پیچیدگی های خاص خود با معضلات بسیار گسترده تری در حوزه محیط زیست رو به رو است.

معاون رئیس جمهور ضمن بیان این موضوع که تمرکز جمعیتی بسیار بالا در تهران از جمله دلایل اصلی معضلات محیط زیستی این استان است، اظهار کرد: تمامی مطالعات نشان می دهد که ظرفیت زیستی تهران در سال ۱۳۷۵ به پایان رسیده و هر آنچه در حوزه های مختلف جمعیت، اقتصاد، صنعت و سایر حوزه ها پس از این تاریخ در تهران بارگذاری شده است، بهره کشی از طبیعت بوده و منجر به افزایش شکنندگی طبیعت و محیط زیست تهران شده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: بحران های مختلف محیط زیستی تهران همچون آلودگی های آب و هوا از آثار همین بهره کشی و بارگذاری بیش از ظرفیت زیستی است.

وی با اشاره به آمار موجود در این زمینه، گفت: آمارها نشان می دهد بیش از ۳۰ درصد فعالیت های اقتصادی کشور در تهران با مساحتی حدود یک درصد مساحت کل کشور بارگذاری و مترکز شده و این به معنی اتخاذ سیاست های نادرست و ناپایدار توسعه ای برای تهران است که تبعات محیط زیستی بسیاری را به همراه داشته و از همین رو تهران نیازمند تصمیم گیری و برنامه ریزی ویژه در حوزه محیط زیست و باید سیاست های تمرکز زدایی و ایجاد محدودیت های جدید به طور جد برای تهران در دستور کار قرار گیرد.

ابتکار اشاره ای هم به بازدید اخیر خود از شهرستان پاکدشت از توابع استان تهران داشت و گفت: به رغم وضعیت بسیار نگران کننده محیط زیستی در این منطقه، شاهد شکل گیری مجتمع های عظیم مسکونی و افزایش جمعیت در آن هستیم و این در حالی است که به رغم عدم انتشار آمار آخرین سرمشاری انجام شده، آمارهای سال های گذشته نشان می دهد تنها طی ۳۵ سال در استان های البرز، تهران و قزوین با ۲۵ میلیون نفر جمعیت مهاجر روبه رو بوده ایم.

معاون رئیس جمهور ضمن تاکید بر این موضوع که روند بارگذاری در استان تهران باید متوقف شود، تصریح کرد: اگرچه سیاست عدم بارگذاری صنایع و فعالیت های آلاینده در شعاع ۱۲۰ کیلومتری پیش از انقلاب به تصویب رسیده اما به دلیل عدم اراده جدی برای تحقق آن، شاهد چنین شرایطی در تهران و بسیاری دیگر از کلانشهرها و شهرهای کشور هستیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: به دلیل جاذبه هایی که در تهران ایجاد کردیم همچون ارزش افزوده و ارزش زمین، همه واحدهای صنفی، صنعتی و اقتصادی می خواهند تنها در تهران فعالیت کنند و از این رو باید با سیاست گذاری صحیح و یکپارچه نگری و پرهیز از بخشی نگری، این روند بارگذاری را متوقف کنیم.

وی با بیان اینکه هیچ دلیلی ندارد برای محدوده شعاع ۱۲۰ کیلومتری معافیت مالیاتی داشته باشیم، گفت: اتفاقا باید برعکس باشد و سیاست های سخت گیرانه مالیاتی حداقل شعاع ۱۲۰ کیلومتری داشته باشیم. یعنی اگر کسی می خواهد در این محدوده فعالیت کند، باید بهای آن را نیز بپردازد و البته این بها، محیط زیستی است.

ابتکار افزود: خوشبختانه در بحث مالیات های سبز و اصلاح لایحه مالیات بر ارزش افزوده، دولت به این موضوع توجه کرده و برای نخستین بار در کشور شاهد تصویب مالیات سبز در هیات دولت هستیم که برای اجرایی شدن آن نیازمند حمایت نمایندگان از این مصوبه در مجلس هستیم.

معاون رئیس جمهور ضمن تاکید بر ضرورت رشد و توسعه اقتصادی برای کشور، تصریح کرد: اما این رشد نباید به قیمت تخریب و آلودگی محیط زیست باشد.

نظر شما