دانش آشتیانی:

بهینه سازی نظام آموزش وپرورش باید دغدغه عام و ملی باشد

۱۳۹۵/۱۲/۲۱ - ۱۰:۱۲:۲۲
کد خبر: ۵۳۲۸۳۳
بهینه سازی نظام آموزش وپرورش باید دغدغه عام و ملی باشد
وزیر آموزش و پرورش لزوم تبدیل مسائل مربوط به آموزش و پرورش به گفتمان غالب در کشور را ضروری خواند وگفت: معیشت و منزلت معلمان در کانون سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های رسمی و اجرایی کشور قرار گیرد و باید بهینه سازی نظام آموزش وپرورش، دغدغه عام و ملی باشد.

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، فخرالدین دانش آشتیانی در پنجمین کنگره سراسری انجمن اسلامی معلمان، اظهار کرد: هرگامی که در جهت تثبیت و ارتقای نهادهای مدنی برداشته می‌شود، قدمی در راه توانمندسازی جامعه و پیشبرد فرآیند توسعه ملی و اصلاحات همه جانبه است. تلاش شما برای بالا بردن ظرفیت‌های انجمن هم کوششی ملی است که نظام آموزش و پرورش، جریان اصلاحات و نظام از آن سود می‌برند.

دانش آشتیانی افزود: انجمن اسلامی معلمان برای من که توفیق همراهی و همکاری با شهید رجایی را داشتم و امروز افتخار همکاری با بسیاری از اعضای آن را دارم، نهادی ناشناخته نیست. از قدیم با  ظرفیت‌های آن ‌آشنا بودم و اکنون هم به حمایت‌ها،مساعدت ها، نقدها و راهنمایی های شما پشت گرم و نیازمندم.

وی ادامه داد: از روزهای پیروزی انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس و دوره های بعد آن در تلخ و شیرین وقایع کشور بسیار با هم بوده ایم وامید داریم که آرمان های والای انقلاب و اندیشه های بلند حضرت امام «ره» را در مسیراعتلای ایران اسلامی و ارتقای نظام آموزش وپرورش کشور را با هم پی بگیریم؛ و براین باوریم که برای ساختن ایرانی آباد و سربلندکاری ضروری تر و بنیادین تر از «پرورش» فرزندان این سرزمین و «آموزش» آنان نیست.

وزیر آموزش و پرورش نهاد آموزش و پرورش را بنا و مدار توسعه همه جانبه کشور توصیف کرد و گفت: هرگونه سرمایه‌گذاری برای مدرسه، معلم و دانش‌آموز، سرمایه‌گذاری بلندمدت برای توسعه و پیشرفت کشور و بهبود و اصلاح همه جامعه است. ما معتقدیم مبدأ و محل همه تحولات اساسی کشور، نظام آموزش و پرورش است و این محدود به یک دستگاه اجرایی نیست، بلکه مسئله آموزش وپرورش، مسئله محوری جامعه، نظام و دولت است که هر گشایشی در آن، گشایش در سایر بخش‌ها و هر تنگنایی در آن، تأثیرگذار در همه زمینه‌ها است.

دانش آشتیانی با بیان اینکه ضرورت بهبود وضعیت معلمان و تعلیم و تربیت فرزندان محدود به وزارت آموزش و پرورش و حتی دستگاه‌های حاکمیتی نیست، اضافه کرد: مسئله امروز و فردای جامعه ما،مسئله مدرسه،مسئله معلم،مسئله دانش آموز و ضرورت بهبود و ارتقای وضعیت معلمان و مدارس و آموزش و پرورش فرزندان کشور از جمله مسائل ملی جامعه است.

عضوکابینه تدبیروامید اضافه کرد:  پس باید بهینه‌سازی نظام آموزش و پرورش دغدغه عام و ملی باشد. ما نیاز داریم با نگاهی نو و ‌آینده‌نگرانه، فرصت‌ها و تهدیدهای پیش روی آموزش و پرورش را ببینیم و با عزم ملی، راه‌های نپیموده و ظرفیت‌های جدید را برای حل مسائل این بخش پیدا کنیم و به کار بندیم.

وی با بیان اینکه تبدیل آموزش و پرورش و مسائل مربوط به آن به گفتمان غالب کشور، راه را برای خروج از تنگناهای این حوزه باز می‌کند، گفت: مسائل این حوزه از جمله معیشت و منزلت معلم باید در کانون سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های رسمی و اجرایی قرار گیرد. در این مسیر توجه و عنایت ویژه مقام معظم رهبری، حمایت رئیس جمهور و بسیاری از دستگاه‌ها به خصوص ریاست مجلس و نمایندگان و همچنین نهادهای صنفی و علمی، سرمایه‌های بزرگی برای گشودن راه‌های جدید در ارتقای این بخش هستند.

عضوکابینه تدبیروامیدخاطرنشان کرد: مسئله اقتصادآموزش وپرورش، مسئله محرومیت،مسئله کهنگی و ناکارآمدی رویکردها و شیوه های آموزش کودکان ونوجوانان،مسئله معیشت و منزلت معلم، مسئله فرسودگی مدرسه و دورافتادگی از نیازها و ضرورت های زندگی و ده ها مسئله دیگر، باید در مرکز بحث ها وگفتگوهای همگانی و تخصصی و در کانون سیاست گذاری ها وبرنامه ریزی های رسمی و اجرایی قرارگیرد. 

دانش آشتیانی خطاب به اعضای نهادها و تشکل های صنفی،علمی و فرهنگی معلمان در سراسرکشور گفت:  صمیمانه می خواهم که برادران و خواهران مسئولتان در وزارت آموزش وپرورش را کمک کنید تا دراین رویکرد و راه نویی که در آن هستیم، بتوانیم گام هایی بلندتر و استوارتر برداریم.

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: دولت فارغ از ظرفیت‌های گسترده نهادهای مدنی و شبکه‌های اجتماعی و بدون حمایت و هدایت علما، اندیشمندان و اصحاب رسانه و به دور از مشارکت فعال معلمان و دانش آموزان، نمی‌تواند قدم‌های موثر در بهسازی اساسی نظام آموزش و پرورش بردارد و معلمان و فرهنگیان به عنوان مهمترین گروه مرجع، نه تنها در آموزش وپرورش، بلکه در انجام تحولات عمیق و پر دامنه فرهنگی و اجتماعی وسیاسی موثر خواهند بود.

عضوکابینه تدبیر وامید با بیان اینکه دانش آموزان، موتور محرکه اصلی و مایه ایجاد شور ونشاط و امید در کشور هستند، تصریح کرد: مدرسه  نیز هم به لحاظ کالبدی و هم به لحاظ معنوی، کانون تحولات اساسی در جامعه هستند.

دانش آشتیانی در پایان گفت:‌ در این مقطع حساس تاریخی نهادها و تشکل‌های مدنی به عنوان میراث‌داران انقلاب اسلامی و پیش برندگان اصلاحات و اعتدال، دولت را مجدانه کمک کنند تا ان‌شاءالله آینده‌ای بهتر از امروز داشته باشیم و بزرگترین سرمایه این سرزمین که سرمایه انسانی است را ارتقا بخشیم.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز