آثار موزه لوور و تمدن سیلا به موزه ملی می آیند

۱۳۹۶/۰۱/۰۹ - ۱۳:۱۸:۱۴
کد خبر: ۵۳۸۳۰۶
آثار موزه لوور و تمدن سیلا به موزه ملی می آیند
رییس موزه ملی ایران، گفت: برنامه این است که اواخر امسال این اشیا در موزه ملی نمایش داده شوند، ضمن اینکه این اشیا به مدت سه ماه در معرض دید بازدیدکنندگان قرار خواهد گرفت.

به گزارش خبرگزاری برنا، جبرییل نوکنده، رییس موزه ملی ایران با اشاره به وضعیت اشیای موزه لوور که قرار بود وارد ایران شود، اظهار کرد: بر اساس توافق از پیش انجام شده، قرار است یک هیات از ایران، اواخر فروردین به موزه لوور اعزام شوند.

وی در مورد اشیای انتخاب شده برای نمایش در موزه ملی نیز تصریح کرد: انتخاب‌های اولیه در مورد اشیای مدنظر انجام شده و اشیا باید از نزدیک مشاهده، پایش و کنترل شوند، ضمن اینکه شرایط محیطی هم باید گزارش شود.

رییس موزه ملی ایران ادامه داد: در راستای انتخاب دقیق اشیا، هیات کارشناسی از دو طرف به بررسی دقیق اشیا می‌پردازند تا در نهایت وضعیت و نوع اشیای موردنظر برای نمایش در موزه ملی نهایی شود.

نوکنده با اشاره به زمان نمایش این آثار تصریح کرد: برنامه این است که اواخر امسال این اشیا در موزه ملی نمایش داده شوند، ضمن اینکه این اشیا به مدت سه ماه در معرض دید بازدیدکنندگان قرار خواهد گرفت.

وی گفت: بر اساس پیشنهادی از طرف کره جنوبی نیز قرار است آثار سلسله «سیله (سیلا) »در کره که همزمان با اواخر حکومت اشکانی‌ها در ایران شکل گرفت و حدود هزار سال تداوم داشته در موزه ملی به نمایش گذاشته شود.

رییس موزه ملی ایران با اشاره به این توافق افزود: کره جنوبی آثار مدنظر خود برای نمایش در موزه ملی را پیشنهاد داده و در همین راستا هیات انتخابی از ایران نیز تعیین شده است.

نوکنده خاطرنشان کرد: طبق برنامه قرار است که آثار تمدن «سیلا» پاییز امسال در موزه ملی به مدت سه ماه یا 45 روز به نمایش گذاشته شود.

مدیرکل موزه های کشور در فروردین ماه سال گذشته به ایرنا گفته بود: 10سال پیش، (در دوره اصلاحات) یک تفاهمنامه همکاری بین ایران و فرانسه منعقد شد که بر اساس آن ما بتوانیم با موزه لوور همکاری های فرهنگی داشته باشیم.

موزه لوور ( du Louvre) در مرکز شهر پاریس در کشور فرانسه واقع شده‌است و آثاری از تمدن ایران نیز در این موزه مشهور جهان در معرض بازدید قرار دارد که از آن جمله می توان به گاو بالدار آشوری، دیواره هایی از تخت جمشید، سنگ نگاره کمان داران کاخ آپادانا و کاشی دختر ایرانی اشاره کرد.

نظر شما