احمدی‌پور:

بنیان نظام برنامه‌ریزی در دولت قبل فروریخته بود/ ایران دوباره انتخاب خواهد کرد

۱۳۹۶/۰۱/۲۹ - ۰۸:۳۰:۵۹
کد خبر: ۵۴۶۰۵۴
بنیان نظام برنامه‌ریزی در دولت قبل فروریخته بود/ ایران دوباره انتخاب خواهد کرد
معاون رییس‌جمهوری در نشست با معاونان، مشاوران و مدیران‌کل ستادی و استانی گفت: «مطالعه و بررسی طرح جامع گردشگری ــ مطالعه‌ای که سال 81 در سازمان انجام شد ــ در دستورکار قرار گرفته و چندین بار بازنگری شده است. ما بنا را بر این گذاشتیم که این طرح جامع را امسال بروزرسانی کنیم.»

به گزارش خبرگزاری برنا، زهرا احمدی‌پور معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، در نشست با معاونان، مشاوران و مدیران ستادی و استانی گفت: «سال 92، وقتی که دولت تدبیر و امید شروع‌به‌کار کرد، نگرانی این نبود که به نفت در برابر غذا نرسیم، نگرانی ما این نبود که پول بدهیم تا یک کشور ناشناس ما را مهمان خودش بکند؛ نگرانی جدی دولت از این جهت بود که نظامِ برنامه‌ریزی‌اش به‌هم خورده بود و نمی‌توانست برپایه یک بنیان فروریخته فعالیتش را بنا کند.»

او افزود: «در سه چهار سال گذشته، به این نتیجه رسیدیم که نظامِ برنامه‌ریزی را حاکم کنیم و براساس این نظام عمل کنیم. سازمان هم سعی کرد از این منظر در امور ورود کند و به نظام برنامه رجوع داشته باشد، که براساس همین رهیافت، مجموعه راهبردهایی برای اهداف سازمان پیش‌بینی شده و برمبنای آن راهبردها برنامه‌ها و اقداماتی اندیشیده شده و مبتنی‌بر برنامه ششم برش‌هایی از سال 1396 تا 1404 درنظر گرفته شده است.»

استقرار نظام برنامه‌ریزی در سازمان میراث‌فرهنگی

احمدی‌پور گفت: «سخت‌ترین کار سازمان میراث‌فرهنگی در چهار سال گذشته این بود که نظام برنامه‌ریزی را مستقر، و از دل این نظام، برنامه‌های خود را به‌صورت سالانه تدوین کند. امروز در این بخش تقریباً به یک ثبات نسبی دست پیدا کرده‌ایم که مرهون خرد جمعی است و همه اعتقاد داریم که باید، ورای سازمان، به بحث صنایع‌دستی، میراث‌فرهنگی و گردشگری فکر کنیم؛ سازمان صرفاً متولی سیاست‌گذاری و هماهنگی است.»

او با اشاره به اینکه قانون ظرفیت‌‌ها و وظایفی برای دستگاه‌های مختلف درنظر گرفته و ظرفیت‌های سایر نهادها باید در اختیار سازمان قرار می‌گرفت تا میراث‌بانی کند، توسعه گردشگری داشته باشد و صنایع‌دستی را رونق ببخشد، گفت: «از بخشی از این ظرفیت‌ها استفاده شده و از بخشی استفاده نشده است. بخشی از نگرانی سازمان درحال‌حاضر کاهش پیدا کرده است، زیرا نهادها و دستگاه‌های مختلف مثل شهرداری موظف شده‌اند در بافت‌های تاریخی با توجه به ملاحظات میراثی فعالیت داشته باشند. ما باید نظارت لازم را داشته باشیم و بتوانیم هم‌زمان از ظرفیت‌های سایر دستگاه‌ها استفاده کنیم.»

مسائل این سازمان به دغدغه استانداران تبدیل شود

احمدی‌پور، با اشاره به هماهنگی‌های بین‌دستگاهی و بین‌نهادی، گفت: «استانداران در استان‌ها قدرت بسیاری در اختیار دارند. اگر مسائل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری را برای استانداران به دغدغه تبدیل کنیم، می‌توانیم به‌خوبی از ظرفیت‌ها استفاده کنیم؛ درنتیجه باید این رویکرد مشارکتی را توسعه دهیم. استفاده از ظرفیت مناطق آزاد نیز با همین رویکرد قابل‌بررسی است.»

او با اشاره به برگزاری نشست‌های منطقه‌ای گفت: «تقسیم‌بندی‌ها برای این نشست‌ها به‌لحاظ مجاورت جغرافیایی انجام شد و تنها هدف سازمان صرفه‌جویی در منابع و سهولت دسترس بود. با نگاهی برنامه‌محور، رویکرد منطقه‌ای را و با توجه به بحث مشارکت برنامه سال 96 را پیگیری خواهیم کرد.»

معاون رئیس‌جمهوری ادامه داد: «امسال سال اول اجرای برنامه ششم توسعه، یکی از سال‌های مدنظر در سند چشم‌انداز 1404 و سال ”اقتصاد مقاومتی: تولید و اشتغال“ است. باید مشخص کنیم که قرار است فعالیت‌های خود را در سال 96 چگونه دنبال کنیم. باید ببینیم چگونه قرار است بخش راکد سال 95 را برای سال 96 جبران کنیم. باید برش‌های استانی را با نگاه به سال 95 و متناسب با اقتضائات سال 96 تنظیم کنیم.»

رونمایی از سامانه مستقلات به‌منظور شفاف‌سازی فعالیت‌ها

او با اعلام اینکه سامانه‌هایی مانند سامانه مستقلات و سامانه حقوقی ــ که فردا رونمایی می‌شود ــ برای شفاف‌سازی فعالیت‌های سازمان به‌زودی راه‌اندازی می‌شوند، گفت: «باید مدیریت متمرکزی روی اموال داشته باشیم.»

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری درباره طرح جامع گردشگری خطاب به حاضران خاطرنشان کرد: «با مشارکت شما در سال 96 می‌توانیم طرح جامع گردشگری را بروزرسانی کنیم. باید تا پایان سال 96 قالبی کلی و بنیادی برای سه حوزه تخصصی سازمان میراث‌فرهنگی ایجاد کنیم تا کمک کند سازمان برنامه‌هایش را با راهبردهای این برنامه‌های کلان پیش ببرد.»

تشکیل هیئت‌امنا با اختیارات کامل

او افزود: «تکلیف قانونی دیگری برای خود ایجاد کرده‌ایم و آن این است که هیئت‌امنا را با اختیارات کامل در سال اول برای بناها ایجاد کنیم تا بتوانیم از سرمایه‌ها و ظرفیت‌های بخش خصوصی استفاده کنیم. این اقدام کمک می‌کند استان بتواند از تمام ظرفیت‌ها استفاده کند و برنامه‌ریزی مناسب‌تری داشته باشد.»

معاون رئیس‌جمهوری، با اشاره به اینکه در سال 96 موضوع مراقبت از میراث‌فرهنگی برای سازمان اصل است، گفت: «تعرض‌هایی که به میراث‌فرهنگی صورت می‌گیرد نباید از نظارت ادارات‌کل دور بماند. امسال انجمن‌های میراث‌فرهنگی را فعال می‌کنیم. باید از ظرفیت این انجمن‌ها برای مراقبت از میراث در کنار یگان حفاظت استفاده کنیم و دغدغه‌های سازمان را به دغدغه‌ای برای مسئولان استان تبدیل کنیم.»

ضرورت تدارک برنامه‌های استانی براساس شعار سال

او خاطر‌نشان کرد: «سعی کنید براساس شعاری که هر استان برای سال 96 انتخاب کرده پیش بروید. ما اصرار داشتیم هر استان شعاری انتخاب کند تا دریابیم که با سرمایه‌گذاری روی کدام زمینه در استان بیشتر در حوزه گردشگری نتیجه می‌گیریم. شاید لازم نباشد از همه ظرفیت‌های گردشگری موجود در هر استان‌ استفاده کنیم و بهتر باشد که ظرفیت‌ها را اولویت‌بندی کنیم. درنتیجه، باید جشنواره‌ها، سمینارها و تورها را براساس شعار استان‌ها پیش ببریم.»

احمدی‌پور، با اشاره به بحث گردشگری دریایی به‌عنوان بخش مغفول گردشگری، ادامه داد: «ظرفیت‌های گردشگری زیادی داریم، اما چون به بسته گردشگری تبدیل نشده‌اند از آن‌ها آن‌طور که باید استفاده نشده است. اگر گردشگری دریایی با نگاه به هویت تاریخی‌فرهنگی در خلیج‌فارس توسعه پیدا کند، می‌توان از سایر ظرفیت‌های گردشگری دریایی استفاده کرد. باید این اتفاق برای استان‌های شمال هم بیفتد، زیرا ساحل در اختیار ما نیست. امروز باید برای جنوب برنامه‌ریزی کنیم تا دچار معضلات سواحل دریای خزر نشود. اقداماتی هم از قبل برای دریای خزر پیش‌بینی شده که آن‌ها را پیگیری می‌کنیم.»

او بیان کرد: «باید از ظرفیت‌هایی مانند اقامتگاه‌های بوم‌گردی که می‌تواند ارزش افزوده و مزیت برای استان‌ها خلق کند غافل نشویم و با مدیریت و نظارت درست آن‌ها را سامان‌دهی کنیم.»

لزوم پرداختن به مرمت بناهای نیمه‌مرمت‌شده

معاون رئیس‌جمهوری به طرح ضربتی «تولید و اشتغال در 73 روستای منتخب گردشگری» اشاره کرد و گفت: «500 روستا انتخاب و ظرفیت‌های سه حوزه در آن‌ها شناسایی شدند. ما باید بسته تولید و اشتغال را با مشارکت وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی به شورای عالی اشتغال عرضه کنیم. شورای عالی اشتغال هفته آینده جلسه دارد که بسته‌ای را به‌عنوان طرح در آن شورا عرضه خواهیم کرد. این کار به‌صورت پایلوت مطرح می‌شود و سپس قرار است به‌سراغ سایر روستاها برویم تا بتوانیم از نتایج به‌دست‌آمده در تمام 500 روستا استفاده کنیم. عمده‌ترین بحث برای این بسته ظرفیت‌هایی است که در قالب تفاهم‌نامه‌ها به آن دست پیدا کرده‌ایم. تفاهم‌نامه حتماً باید به مرحله بهره‌برداری برسد. هر استان باید از مزیتی که در هر کدام از تفاهم‌نامه‌های موجود به آن اشاره شده و در اختیار دارد استفاده کند.»

او با اشاره به اینکه سال گذشته اعتبار خوبی برای مرمت درنظر گرفته شده است، گفت: «البته عده‌ای می‌گویند تا کی قرار است بناهای تاریخی را در حصار داربست‌ها ببینیم. با توجه به همین موضوع، باید مراحل پیشرفت مرمت محسوس باشد. در نوروز امسال یکی از نارضایتی‌هایی که مسافران مطرح می‌کردند وجود این داربست‌ها بود. تا سال گذشته کل اعتباراتی را که در امکانمان بود به استان‌ها فرستادیم. از مدیران استانی می‌خواهیم که بناهایی را که مرمت آن‌ها شروع شده به‌ثمر بنشانند و بعد به‌سراغ سایر بناها بروند.»

استمرار نشست‌ها برای برنامه‌ریزی منسجم‌تر

احمدی‌پور خطاب به مدیران‌کل استان‌ها گفت: «احساس نکنید که بین صف و ستاد فاصله است. من این آمادگی را دارم که با همه مدیران تعامل داشته باشم و موارد مطرح‌شده را پیگیری کنم. سعی کنید این فاصله را با استفاده از شبکه‌های مجازی، تشکیل اتاق‌های فکر و نشست‌های منطقه‌ای کاهش دهید. این نشست‌ها تکرار می‌شود و سعی می‌کنیم از این نشست‌ها برای برنامه‌ریزی منسجم‌تر استفاده کنیم.»

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، ضمن اشاره به اینکه این نشست آخرین نشست در دولت یازدهم است، تصریح کرد: «ایران دوباره انتخاب خواهد کرد و با این انتخاب دوباره به ما اجازه خواهد داد تا بتوانیم مطابق نظام برنامه‌ریزی‌شده پیش برویم.»

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز