مدیرکل دفتر امور بین الملل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خبر داد؛

تدوین نقشه راه ۵ ساله حوزه سالمندی و جمعیت

۱۳۹۶/۰۱/۲۹ - ۱۵:۴۶:۱۹
کد خبر: ۵۴۶۴۹۳
تدوین نقشه راه ۵ ساله حوزه سالمندی و جمعیت
در تفاهم‌نامه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و صندوق جمعیت ملل متحد، نقشه راه 5ساله برای دست یابی به اهداف استراتژیک درباره سود جمعیتی یا پنجره جمعیتی و مسائل سالمندی تدوین می شود.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا، سیدحسن هفده تن، مشاور وزیر و مدیرکل دفتر امور بین الملل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این خصوص گفت: براساس تفاهم نامه ای که با صندوق جمعیت سازمان ملل متحد منعقد شده، قرار است، نقشه راه پنج ساله برای دست یابی به اهداف استراتژیک در موضوعات سود جمعیتی و حوزه سالمندی تدوین شود.

هفده تن افزود: ایران در حال حرکت به سوی پیر شدن جمعیت است و جمعیت شاغل رو به کاهش گذاشته است، واگرایی میان کاهش جمعیت شاغل و رشد جمعیت سالمندی، فرصتی را به نام پنجره جمعیتی یا سود جمعیتی به وجود می آورد.

وی، یادآور شد: چنانچه سیاست گذاران برنامه ریزی های علمی داشته باشند، می توانند تهدیدها و چالش های جمعیتی را به فرصت های طلایی در جهت افزایش اشتغال، رشد فراگیر، توسعه پایدار، توزیع عادلانه جمعیت، شکل گیری یک ساختار جمعیتی سالم، سرزنده و با هزینه بسیار پایین تبدیل کنند که می تواند به برنامه ریزی های آینده نیز کمک کند.

عیسی منصوری، معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این آیین گفت: سرمایه گذاری مستمر بر روی منابع انسانی که به یک رویکرد در دولت تبدیل شده است، بسیار مهم است.

منصوری با اشاره به اینکه در چند دهه اخیر با جریان واگرایی بین رشد جمعیت کل و رشد جمعیت شاغل روبرو هستیم، اظهارکرد: این پدیده می تواند به عنوان یک مزیت مطرح شده یا یک تهدید و چالش محسوب شود.

 وی افزود: مهم استفاده درست از سرمایه انسانی و استفاده از روش جدیدی از سیاست گذاری در این زمینه است و معتقدیم وزات تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیازمند مجهزشدن به روش های جدید برای سیاست گذاری و تفکر در این حوزه است.

منصوری تصریح کرد: خروجی این نوع سندها، نیازمند دست یابی به یک درک مشترک از مساله است که برای تحقق این امر، نشست های فشرده و مشترکی زیادی نیاز است.

لیلا جودان، نماینده صندوق جمعیت ملل متحد (UNFPA) نیز گفت: در این تفاهم نامه، توسعه اشتغال و کارآفرینی اولویت نخست است. تلاش می کنیم تا انتقال دانش بین المللی به ایران در حوزه های مورد نظر انجام شود.

جودان تاکید کرد: برای دست یابی به سود جمعیتی و کار در حوزه سالمندی نیاز به منابع متعددی است و این امر نیازمند همکاری دستگاه های مختلف است.

نظر شما