احمدی پور در نشست با سمن‌های استان فارس:

دولت یازدهم با همکاری سمن‌ها هم آواربرداری کرد هم ریل‌گذاری

۱۳۹۶/۰۱/۳۱ - ۰۹:۵۷:۱۶
کد خبر: ۵۴۷۱۱۵
دولت یازدهم با همکاری سمن‌ها هم آواربرداری کرد هم ریل‌گذاری
رییس سازمان میراث‌فرهنگی، در نشست با سمن‌های استان فارس، ضمن تأکید بر نقش سمن‌ها در آواربرداری دولت، افزود: «در سال 95، صادرات صنایع‌دستی به 237میلیون دلار رسید و فقط در بازارچه‌های نوروزی که سازمان میراث‌فرهنگی ایجاد کرده بود، شاهد فروش 45میلیاردتومانی صنایع‌دستی بودیم.»

به گزارش خبرگزاری برنا، زهرا احمدی‌پور، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری،در ادامه سفرش به استان فارس، در نشستی که با حضور نمایندگان سمن‌های این استان در هتل همای شیراز برگزار شد، گفت: «خوشحالم که با شما دوستداران، فعالان و صاحب‌نامان این عرصه دیدار می‌کنم که با تلاش خود کمک می‌کنید اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان در فعالیت‌هایش موفق باشد.»

او تصریح کرد: «اهمیت این استان بر هیچ‌کس پوشیده نیست و هر مسئولی که در کشور مسئولیتی دارد بر این امر واقف است که فارس، به‌عنوان استانی صاحب فرهنگ و تاریخ و تمدن، از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. استان فارس نماد و الگوی هم‌زیستی اقوام مختلف کشور است و ما می‌توانیم این الگو را به جهانیان معرفی کنیم.»

معاون رئیس‌جمهوری اضافه کرد: «متأسفانه در دنیای امروز فرصت گفت‌وگو و تعامل در بسیاری از کشورها فراهم نیست، اما این الگوی زیبای هم‌زیستی اقوام مختلف ایرانی در استان فارس وجود دارد و می‌توان این الگو را در جهان مطرح کرد.»

او خاطرنشان کرد: «یکی از اولین مباحثی که در دولت یازدهم مطرح شد رجوع به استفاده از ظرفیت‌های نهادهای مدنی و سمن‌ها بود؛ چراکه ما برای حل مشکلاتی که وارثشان بودیم به بهره‌گیری از این ظرفیت نیاز داشتیم.»

احمدی‌پور ادامه داد: «در زمان آغازبه‌کار دولت، به‌هم‌ریختگی در نظامِ برنامه‌ریزی محدودیت‌هایی ایجاد کرده بود درحالی‌که ما در هر جایگاهی مکلفیم براساس اسناد بالادستی وظایف خود را به‌انجام برسانیم؛ بااین‌حال، با وجود به‌هم‌ریختگی در نظامِ برنامه‌ریزی مشکلاتی ایجاد شده بود که باعث شده بود ندانیم دقیقاً کجا ایستاده‌ایم و برای دستیابی به اهداف درنظرگرفته‌شده در اسناد بالادستی چه مسیری را طی کنیم.»

او افزود: «این‌‌ها از مسائل و مشکلات جدی ما در آغازبه‌کار دولت یازدهم بود، و این دولت تلاش کرد تا با استفاده از بخش خصوصی و سمن‌ها، به آواربرداری بپردازد. دولت به سمن‌ها اعتماد کرد و از آن‌ها کمک‌های جدی گرفت، طوری‌که ما امروز در حوزه میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، سرمایه‌های بسیار خوبی در سمن‌ها داریم که بارها از آن‌ها استفاده کرده‌ایم.»

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اضافه کرد: «با استفاده از ظرفیت‌های خوبی که سمن‌ها دارند امروز ما افتخار داریم که بگوییم، نه‌تنها آواربرداری صورت گرفته، بلکه ریل‌گذاری‌ای هم که برای برنامه‌ریزی به آن نیاز داشتیم انجام شده است.»

معاون رئیس‌جمهوری ادامه داد: «در سال گذشته، کشور از محل ورود گردشگران خارجی 8میلیارد دلار درآمد کسب کرد. این‌ها فرصت‌های خوبی است که با کمک و همراهی سمن‌ها به‌وجود آمده است.»

استان فارس ایران کوچک و قلب تپنده فرهنگی کشور

همچنین در این نشست نمایندگان سمن‌های استان فارس نظرات و پیشنهادهای خود را با معاون رئیس‌جمهوری در میان گذاشتند.

مهران محمدی، از اعضای انجمن دوستداران حافظ، گفت: «فارس با دارا بودن حدود یک‌سوم از آثار میراث فرهنگی، طبیعی و تاریخی در کشور جایگاه خاصی دارد و تقاضا داریم بودجه اداره‌کل میراث‌فرهنگی این استان برای حفاظت و نگه‌داری از این آثار افزایش یابد.»

محمدی ادامه داد: «استان فارس درحال‌حاضر موزه ندارد و درخواست ما این است که برای بهره‌برداری و تأمین بودجه به‌منظور ساخت ”موزه مشاهیر“ اقدامات لازم انجام شود.»

محمد اسدپور، از انجمن دوستداران میراث‌فرهنگی، هم گفت: «موضوع تشکل‌ها و تعاملات ما با سازمان میراث‌فرهنگی در دو حوزه باید موردتوجه قرار گیرد. ما در استان فارس نشست ملی نداریم و توقع داریم که این رخداد انجام شود.»

محمدهادی ستایش، رئیس انجمن هنرهای سنتی استان فارس، هم اظهار کرد: «یکی از موضوعاتی که ما از چند سال قبل آن را پیگیری می‌کنیم بحث احداث موزه برای نگه‌داری آثاری است که نشان یونسکو دارند. این آثار باید در شیراز جایگاهی مخصوص‌به‌خود داشته باشند تا به‌نمایش عموم مردم درآیند.»

آریا عارف، از کانون معماران پارس، نیز گفت: «یک نکته اینکه اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان فارس تعامل و ارتباط بسیار خوبی با تشکل‌ها دارد، و نکته دیگر اینکه لازم است به نقش رستم و حفاظت بیشتر از این مجموعه توجه خاصی شود.»

عارف تصریح کرد: «عکاسان گردشگری، برخلاف عکاسان رشته‌های دیگر، از حمایت هیچ صنفی برخوردار نیستند. اگر سازمان میراث‌فرهنگی از تشکیل صنفی برای عکاسان گردشگری حمایت کند قدردان خواهیم بود.»

سلمان گورنگی، رئیس اتحادیه صنایع‌دستی استان فارس، هم بیان کرد: «از اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان فارس به‌خاطر همکاری‌هایی که با ما داشته قدردانی می‌کنم. چند معضل در بخش هنرمندان صنایع‌دستی وجود دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها بیمه هنرمندان است.»

گورنگی تصریح کرد: «بحث مالیات بر ارزش افزوده از دیگر معضلات ماست. درخواست ما این است که این موضوع با جدیت پیگیری شود.»

او افزود: «موضوع دیگری که مهم است و باید پیگیری شود ثبت شیراز به‌عنوان ”شهر جهانی خاتم“ است.»

الهه اکبری، از انجمن گردشگری استان فارس، نیز گفت: «تحصیل‌کردگان رشته‌های مرتبط با میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مشاغلی مرتبط با رشته خود ندارند و باید در این باره چاره‌اندیشی شود.»

اکبری تصریح کرد: «به بافت تاریخی شهرها باید بیش‌ازپیش توجه شود و حفاظت از آن‌ها در کانون توجه باشد. لازم است که از بافت تاریخی شهر شیراز به‌خوبی بهره‌برداری شود.»

مهدی پارسایی، از کانون مطالعات قوام‌الدین شیرازی، هم اظهار کرد: «ما اعتقاد داریم که فارس ایران کوچک است. فارس سرزمینی است که به دریا، کوه و کویر راه دارد و از تنوع اقلیمی بسیاری برخوردار است. ما در این استان با تنوع قومی کم‌نظیری مواجهیم.»

پارسایی افزود: «این ویژگی‌ها باید منجر به این شود که به استان فارس به‌عنوان قلب تپنده فرهنگی کشور نگاه شود. این مطالبه ما را به دولت منتقل کنید. خاستگاه مسئولان استانی باید استان فارس باشد. این استان قابلیت دارد که با یک برنامه‌ریزی براساس رویکردی ویژه، آمار بیکاری کشور را کاهش دهد.»

این عضو کانون مطالعات قوام‌الدین شیرازی تصریح کرد: «تقویت بودجه عمرانی فارس باید موردتوجه قرار گیرد و موزه ایران باستان باید در استان ایجاد شود. سازمان در سال‌های گذشته بخش معرفی و آموزش داشت که از اعتبارات خوبی هم برخوردار بود. با حذف این بخش، مجموعه میراث دچار فقدان شده و باید به ایجاد مجدد این بخش اقدام شود.»

نظر شما