ملت ایران تنها به اخبار بعثه و سازمان حج اعتماد کنند

۱۳۹۶/۰۲/۰۲ - ۱۲:۵۲:۰۰
کد خبر: ۵۴۷۸۸۸
ملت ایران تنها به اخبار بعثه و سازمان حج اعتماد کنند
روابط عمومی بعثه مقام معظم رهبری درخصوص اظهارات امام جمعه موقت تهران در خطبه‌های دیروز درباره مذاکرات مقامات ایرانی و سعودی و امضای تفاهم‌نامه حج برای اعزام زائران ایرانی به حج تمتع ۹۶ اطلاعیه‌ای منتشر کرد.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا به نقل از روابط عمومی بعثه مقام معظم رهبری؛ متن این اطلاعیه به شرح زیر است:
بسمه تعالی
در رابطه با اظهارات امام جمعه موقت تهران در نماز جمعه مورخ 01/ 02/ 1396 در زمینه مسائل مرتبط با حج امسال، ضمن احترام به معظم له چند نکته را برای اطلاع عموم ملت شریف ایران متذکر می‌شویم:
 
۱ - همانگونه که بار‌ها گفته‌ایم، مسئله حج را باید از روابط سیاسی دو کشور جدا بدانیم تا در نتیجه مشکلی برای حج گزاران کشورمان ایجاد نشود.
 
۲ - آنچه که امسال اتفاق افتاده، اکتفا به وعده شفاهی نبوده، بلکه طرفین پس از چند جلسه کارشناسی و دو دور گفتگوی طولانی در رابطه با مسائل حج ۹۶، به توافق رسیدند و توافق نامه به امضای وزیر حج عربستان آقای دکتر بنتن و ریاست سازمان حج و زیارت آقای حمید محمدی رسید، بنابراین طبق عرف بین المللی تا موارد توافق نقض نگردیده، طرفین نسبت به اجرای مواد آن باید ملتزم باشند.
 
۳ - ملت شریف ایران اطلاع دارند که علاوه بر ایران اسلامی، پیروان مکتب اهل بیت از عراق، پاکستان، هندوستان، لبنان و بسیاری از کشور‌ها در حج سال گذشته و عمره سال جاری حضور داشتند و تهدیدی متوجه آن‌ها نبوده است. ازطرف دیگر، عده‌ای درپی عدم حضور یا کمرنگ کردن حضورشیعیان درمناسک حج هستند و برخی با اهداف مغرضانه و... با انتشارمطالب کذب نه تنها هدف ضد دینی بلکه اغراض سیاسی وضد ملی را دنبال می‌کنند؛ لذا توصیه می‌کنیم به اخبار دروغی که درشبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود اعتماد نشود و تنها به اخباری که از سوی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت منتشر می‌شود اعتماد کنند.
 
۴ - استفتائاتی که از محضر مراجع معظم تقلید به عمل آمده همه بیانگر آن است که با آن چه امروز به عنوان خطر احتمالی یاد می‌شود، استطاعت سلب نمی‌شود و آنان که نوبت اعزام شان فرا رسیده حج بر آن‌ها واجب است و بدون عذر موجه شرعی نمی‌توانند آن را به تاخیر بیاندازند.
 
۵ - حضور کارشناسان اعزامی در مکه و مدینه و همکاری‌های خوب وزارت حج عربستان نشانگر آن است که طرفین به آن چه در توافق امضا شده وفا دارند و جای نگرانی برای حج امسال نیست.
 
۶ - مسئولان نظام جمهوری اسلامی ایران هیچ گاه طرفدار تعطیلی حج نبوده و نیستند و اگر سال گذشته نیز شرایط برای اعزام حجاج از سوی کشور میزبان فراهم می‌شد، حتما حجاج ما به حج اعزام می‌شدند.
 
۷ - ازحج گذشته تاکنون بعثه مقام معظم رهبری وسازمان حج وزیارت با تمام توان پیگیرحقوق مسلّم خانواده معظم شهدای مسجد الحرام و منی بوده و بر این باورند که از طریق گفتگوی مستقیم می‌توان به نتیجه رسید، لذا برقراری حج هیچ منافاتی با پیگریهای حقوقی آن دو فاجعه بزرگ ندارد.
 
۸ - ما بر این باوریم که با بهره گیری از دیپلماسی حج می‌توان در کاهش تنش میان امت اسلامی گام برداشت، و استفاده از الفاظ دشنام گونه مشکلی را حل نمی‌کند.
 
۹ - امام جمعه محترم موقت تهران چند ماه قبل این توصیه را داشتند و مسئولان حج نیز در مذاکرات دقت کافی را به عمل آورده اند، حال سوال این است، هم اکنون که توافق امضا شده و کارشناسان اعزامی نسبت به اجاره هتل‌ها در مدینه و مکه اقدام کرده اند و بسیاری از قرارداد‌ها منعقد گردیده است، آیا امام جمعه محترم موقت تهران می‌توانند بگویند از این راه رفته برگردید؟ این روش با کدام یک ازاصول مدیریتی سازگار است؟ خسارات مادی این گونه کار‌ها را چه کسی باید پرداخت کند؟ این در حالی است که نماینده، ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی از سوی مقام معظم رهبری منصوب گردیده و امور مربوطه با هماهنگی نماینده، ولی فقیه تصمیم گیری و انجام می‌شود.
 
۱۰ - مردم عزیز و فداکار ما همیشه از غربت بقیع گریسته اند و هم اینک که راه برای زیارت شش معصوم در مدینه و زیارت بیت الله الحرام فراهم شده بسیار خرسندند، مراقب باشیم این خوشحالی به تلخ کامی تبدیل نشود و مردم شهید پرورمان بتوانند از برکات حج که رکن دین است بهره‌مند گردند.
 
۱۱ - حفظ امنیت در حرمین شریفین فقط بر عهده کشور میزبان نیست. حجاج تمامی کشور‌ها وظیفه دارند حرمت حرمین را پاس بدارند و در حفظ امنیت مکه و مدینه و نیز حجاج بیت الله الحرام کوشا باشند، تا به بیان امام علی ابن ابیطالب (ع) این بیرق و علم اسلام برافراشته بماند.
 
ما امید داریم با عنایات خداوند تبارک و تعالی امسال حجی مطلوب و در کمال امنیت و آسایش داشته باشیم و حجاج کشورمان با عزت و عظمت در مراسم حج شرکت و با سلامتی و موفقیت هرچه تمامتر به کشور بازگردند.
 
والله المستعان
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز