قم، در سالروز شهادت امام موسی کاظم(ع) به سوگ نشست

۱۳۹۶/۰۲/۰۳ - ۱۱:۵۰:۱۴
کد خبر: ۵۴۸۴۴۴
قم، در سالروز شهادت امام موسی کاظم(ع) به سوگ نشست
شهر مقدس قم در سالروز شهادت ابن الصادق(ع) حضرت امام موسی کاظم(ع) هفتمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت، غرق در ماتم و عزاست.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، در این روز مردم با سیاه پوش کردن شهر در عزای پدر بزرگوار کریمه اهل بیت(س) به سوگ نشستند.

به مناسبت این روز برنامه‌های گوناگونی در حرم حضرت معصومه(س)، مساجد، تکیه‌ها و هیئت‌های مذهبی استان در حال برگزاری است و مردم قم با حضور در این عزاداری‌ها، ارادت خود را به مقام شامخ این امام همام نشان دادند.

مردم با پوشیدن لباس سیاه و سیاهپوش کردن منظره کوچه و خیابان‌ها، خود را در غم امام زمان(عج) شریک دانسته و بار دیگر به پیشگاه سلسله‌ی جلیله ولایت و امامت ادای احترام کردند.

دیشب پس از اقامه‌ی نماز مغرب و عشاء به مناسبت شب شهادت امام موسی کاظم(ع) گروه‌های مختلف عزاداری از شهرها و استان‌های مختلف کشور به قم آمدند تا در غم شهادت امام مظلوم(ع) عزاداری کرده و تسلیت خود را خدمت کریمه‌ی اهل بیت(ع) حضرت معصومه(س) اعلام کنند.

آیین سوگواری شهادت امام موسی کاظم(ع) در حرم مطهر کریمه‌ی اهل بیت(ع) دختر بزرگوار آن امام همام با قرائت ادعیه، قرآن و نوحه‌خوانی در حال برگزاری است.

شمار فراوانی از زایران و مجاوران حرم نورانی حضرت معصومه(س) و دسته‌های عزاداری نیز با تشرف به این مکان قدسی، شهادت امام موسی کاظم(ع) را به پسر گرامی ایشان حضرت علی ابن موسی الرضا(ع) و دختر گرامی‌شان تسلیت گفتند.

امام موسی کاظم(ع) هفتمین امام شیعیان در 25 رجب 183 هجری قمری در 55 سالگی به دستور هارون الرشید خلیفه عباسی به شهادت رسید. ایشان فرزند امام جعفر صادق(ع) و حمیده بانویی پاکدامن و پرهیزگار بود. «العبد الصالح، کاظم، امین و صابر» از لقب های امام(ع) و «ابوعلی، ابوالحسن، ابوابراهیم، ابواسماعیل و باب الحوائج» نیز از کنیه های آن بزرگوار به شمار می رود.

امام موسی کاظم(ع) در هفتمین روز صفر 128 هجری قمری در ابواء منطقه ای میان مکه و مدینه دیده به جهان گشود و پس از شهادت امام جعفرصادق(ع) پدر بزرگوار خویش در 20 سالگی رسالت سنگین امامت را برعهده گرفت. هفتمین امام شیعیان(ع) در این دوران در جهت دفاع از میراث خاندان اهل بیت(ع) به پاسداری و تقویت مکتب علمی والای امامان پیش از خود پرداخت و 35 سال از عمر ارزشمند خویش را برای اعتلای اسلام و جلوگیری از انحراف این دین الهی صرف کرد.

این امام همام برای نشر و گسترش اسلام به گردآوری حدیث های ششمین امام شیعیان(ع) همت گماشت و به روشنگری علیه اعمال حکومت پرداخت و سرانجام فعالیت های گسترده ایشان سبب خشم دستگاه خلافت شد و بدین ترتیب آن والامقام سال ها در تبعید و زندان به سر برد تا آنکه در نهایت به مقام والای شهادت نایل آید.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
تبلیغات متنی
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز