اجرای مرمت خانه تاریخی عمویی در شیراز

۱۳۹۶/۰۲/۰۶ - ۰۸:۳۷:۳۱
کد خبر: ۵۴۹۴۱۲
مسئول فنی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری فارس گفت: «مرمت خانه تاریخی عمویی، واقع در بافت تاریخی شیراز، در قسمت‌های اضطراری و استحکام‌بخشی بنا درحال اجراست.»

به گزارش خبرگزاری برنا، سیامک بصیری، مسئول فنی اداره‌کل میراث‌فرهنگی این استان، امروز چهارشنبه 6 اردیبهشت 96، با اعلام این خبر گفت: «خانه عمویی متعلق به دوره قاجاریه است و در بافت تاریخی شیراز، محله گودعربان، قرار دارد. ازجمله مشخصات آن می‌توان به ورودی بنا در سمت شرقی اشاره کرد که در این ضلع دو طبقه همکف و فوقانی در نما و فضای داخلی ساده است.»

او ادامه داد: «در ضلع شمالی تالار اصلی با در کوچک چوبی و در طرفین آن آجرکاری دیده می‌شود. فضای داخلی تالار شمالی آینه‌کاری است، ولی پوشش سقف از بین رفته و تیرآهن به‌کار رفته است. زیرزمین این سمت دارای پنجره فلزی فرنگی‌پیچ است. در سمت غربی دو سه‌دری موجود است که پله‌ای در وسطشان قرار گرفته است.»

بصیری تصریح کرد: «کف‌فرش حیاط سیمانی و حوض قدیمی در آن واقع است. همچنین می‌توان گفت آینه‌کاری در تالار شمالی، طرح‌های ساده آجرکاری در نما، حجاری در نورگیر زیرزمین و پنجره‌های فلزی فرنگی‌پیچ از عناصر تزیینی بنا هستند. این اثر در سال 81 به‌شماره 6063 در فهرست آثار ملی کشور به‌ثبت رسیده است.»

مسئول فنی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری فارس به اعتبار تخصیص‌یافته برای مرمت این خانه تاریخی اشاره کرد و افزود: «هزینه مرمت خانه عمویی از محل اعتبارات ملی با هزینه‌ای بالغ بر 320میلیون ریال تخصیص داده شده است.»

او اضافه کرد: «تخصیص اعتبارات ملی در قالب مشارکت به‌منظور حمایت مالکان و متصرفان بناهای تاریخی با مشارکت مالکان به مرمت بناهای تاریخی منجر می‌شود.»

بصیری گفت: «اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری فارس از مالکان خانه‌های تاریخی ثبت‌شده در فهرست آثار ملی کشور دعوت می‌کند به‌منظور تأمین بخشی از هزینه‌های مرمت و حفاظتی خانه خود با مراجعه به معاونت میراث‌فرهنگی این اداره‌کل ــ به‌آدرس شیراز، پشت ارگ کریم‌خانی، خیابان 22بهمن، خانه محتشم ــ به عقد تفاهم‌نامه اقدام کنند.»

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز