رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی خبرداد؛

اختصاص ۳۵ درصد اعتبارات صندوق شکوفایی به پارک‌های علم و فناوری

۱۳۹۶/۰۲/۰۶ - ۱۳:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۴۹۶۰۴
اختصاص ۳۵ درصد اعتبارات صندوق شکوفایی به پارک‌های علم و فناوری
دکتربهزاد سلطانی رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی از اعطای تسهیلات تا سقف ۴۵ میلیون تومان با سود ۴ درصد به شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا خبر داد.

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، دکتر بهزاد سلطانی در حاشیه افتتاح دفتر نمایندگی شورای عتف در پنجره واحد مجتمع نوآوری و شکوفایی با اشاره به فعالیت‌های این صندوق در حوزه وزارت علوم اظهار داشت: در حال حاضر ۱۸۶۹ طرح مصوب شده است که برای این تعداد طرح مصوب حدود ۱,۵۰۰ میلیارد تومان اختصاص یافته است که نیمی از آن پرداخت و نیمی دیگر به صورت تعهد پرداخت اختصاص یافته است.

وی افزود: تعداد پروژه‌های خاتمه‌یافته موفق ۴۰۲ طرح و تعداد پروژه‌های خاتمه‌یافته ناموفق ۲۲ طرح است که در مجموع ۴۲۴ طرح خاتمه یافته است.

به گفته وی، طرح‌های خاتمه‌یافته ناموفق طرح‌هایی هستند که یا درصدی از آن به هدف مورد نظر رسیده و یا به طور کلی به اهداف تعیین‌شده نرسیده‌اند و این شرکت‌ها باید تسهیلات دریافتی از صندوق نوآوری و شکوفایی را بازپرداخت کنند.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به حمایت‌های این صندوق از پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد خاطرنشان کرد: پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد از ۱۵ سال گذشته در کشور ایجاد شده و قرار بود این مراکز ابزارهای توسعه کشور باشند ولی به اندازه کافی نتوانستیم از این نهادها برای توسعه کشور بهره‌برداری کنیم.

دکترسلطانی با بیان اینکه صندوق نوآوری و شکوفایی به صورت مستقیم به شرکت‌های مستقر در پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد تسهیلات اعطا می‌کند، اضافه کرد: طبق آیین‌نامه اجرایی دولت، ۳۰ درصد منابع صندوق نوآوری و شکوفایی به پارک‌های علم و فناوری، مراکز رشد و مناطق ویژه اقتصادی و علم و فناوری اختصاص می‌یابد که تاکنون ۲۷ درصد آن محقق شده است.

وی از افزایش این میزان در سال جاری خبر داد و گفت: در سال ۹۶ این میزان به ۳۵ درصد افزایش می‌یابد و این افزایش در چارچوب مقررات صندوق اعطا خواهد شد.

به گفته وی، طرح‌های شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد در صورتی که توجیه اقتصادی داشته باشند مشمول حمایت‌های صندوق می‌شوند.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه شرکت‌های فناور مستقر در پارک‌ها به طور غیرمستقیم از حمایت‌های این صندوق برخوردار می‌شوند، توضیح داد: در حال حاضر در پارک‌ها حدود سه هزار شرکت مستقر شده‌اند که ۱۱۰۰ شرکت دانش‌بنیانی آنها احراز شده و مابقی شرکت‌های فناور هستند.

دکترسلطانی با تاکید بر اینکه طبق قانون شرکت‌های فناور نمی‌توانند به صورت مستقیم از اعتبارات صندوق بهره‌مند شوند، خاطرنشان کرد: به منظور حمایت از این نوع شرکت‌ها به صندوق‌های پژوهش و فناوری وام کرده‌ایم و این صندوق‌ها می‌توانند براساس اساسنامه از فعالیت‌های شرکت‌های فناور در پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد از طریق اعطای وام حمایت کنند.

وی تاکید کرد: براین اساس همه شرکت‌های فعال درحوزه فناوری می‌توانند از منابع صندوق به طور مستقیم و یا غیرمستقیم رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی بهره‌مند شوند.

دکترسلطانی با اشاره به اقدامات وزارت علوم برای ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاهی گفت: پایان‌نامه‌های دکتری و تحقیقات کاربردی دانشگاه‌ها مشروط بر اینکه دارای بازار باشند می‌توانند ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاهی کنند.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه استادان و دانشجویان و دانشگاه‌ها سهامدار چنین شرکت‌هایی هستند، افزود: در حال حاضر ما با معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در حال مذاکره هستیم تا این نوع شرکت‌ها بلافاصله بعد از تشکیل شدن به عنوان شرکت‌های دانش‌بنیان معرفی شوند.

وی با تاکید بر اینکه احراز دانش‌بنیان بودن این شرکت‌ها بدون انجام بوروکراسی خاصی است، اضافه کرد: صندوق نوآوری و شکوفایی نیز هزینه‌های تجاری‌سازی طرح‌ها را اعطا خواهد کرد.

به گفته وی، در صورتی که ۱۰ درصد پایان‌نامه‌های دانشگاه‌ها به محصول و تجاری‌سازی نزدیک شوند کشور توسعه خواهد یافت.

 

نظر شما