۶۵ شرکت خارجی به نمایشگاه بین‌المللی تهران آمدند

۱۳۹۶/۰۲/۰۶ - ۱۲:۵۳:۴۲
کد خبر: ۵۴۹۶۸۲
۶۵ شرکت خارجی به نمایشگاه بین‌المللی تهران آمدند
سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ایران در دولت تدبیر و امید، با استفاده از ابزارها و پارامترهای بازاریابی و تبلیغات توانست به رشد و ارتقای صنعت گردشگری کشور کمک کند.

به گزارش خبرگزاری برنا، از مجموعه اقدامات صورت‌گرفته در این زمینه می‌توان به چاپ کتاب «ایران سرزمین شکوه و زیبایی» به پنج زبان دنیا، برگزاری هفدهمین کنوانسیون جهانی راهنمایان گردشگری در شهرهای زنجان، همدان، تهران، شیراز، یزد، اصفهان و برگزاری باشکوه دهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران اشاره کرد.

به‌این‌ترتیب با اقدامات صورت‌گرفته در زمینه بازاریابی و تبلیغات در صنعت گردشگری، شاهد ورود بیش از 65 شرکت خارجی به نمایشگاه بین‌المللی تهران در سال 1395 بوده‌ایم که این تعداد نسبت به سال 1392 رشد بیش از 158 درصدی را نشان می‌دهد.

اهمیت بازاریابی و تبلیغات در صنعت گردشگری

ایران به‌دلیل داشتن پیشینه کهن و تمدن غنی جذابیت‌های بسیاری برای گردشگران دنیا دارد، در حال حاضر ایران جزء 10 کشور اول جهان از لحاظ جاذبه‌های گردشگری و جزء پنج کشور اول جهان از نظر تنوع گردشگری است. از این‌رو، سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ایران به این نتیجه رسید که برای گرفتن بازار جهانی و توسعه این صنعت باید از ابزارها و پارامترهای مؤثر بازاریابی و تبلیغات استفاده کند، چراکه تمام فعالیت‌های برنامه‌ریزی، تهیه محصولات گردشگری و جذب گردشگر نیازمند عملیات و فعالیت‌های بازاریابی و تبلیغات خواهد بود. به اعتقاد کارشناسان این صنعت، سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به‌دلیل اهمیت بازاریابی و تبلیغات در جامعه جهانی امروز، باید سالانه سه تا پنج درصد از بودجه خود را به تبلیغات گردشگری اختصاص دهد تا شاهد افزایش گردشگر خارجی به کشور باشیم. به همین منظور سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ایران در دولت تدبیر و امید با استفاده از نظر کارشناسان این صنعت به‌منظور توسعه گردشگری و افزایش ورود گردشگر خارجی اقداماتی را در این زمینه انجام داد، که می‌توان در این ‌بین به چاپ و انتشار کتاب «ایران سرزمین شکوه و زیبایی»به پنج زبان دنیا، برگزاری هفدهمین کنوانسیون جهانی گردشگری در شهرهای زنجان، همدان، تهران، شیراز، اصفهان و یزد اشاره کرد.

از دیگر اقدامات این سازمان در زمینه بازاریابی و تبلیغات گردشگری، امضای تفاهم‌نامه مشترک فی‌مابین این سازمان با وزارت ورزش و جوانان کشور به‌منظور توسعه گردشگری ورزشی بوده است. بازاریابی و تبلیغات مؤثر گردشگری این سازمان در دولت یازدهم موجب شد که در سال 1395، شاهد رشد 50 درصدی ورود گردشگر خارجی نسبت به سال 1394 باشیم. به همین منظور در دهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته به تهران تعداد کشورهای مشارکت‌کننده رشد قابل‌توجهی نسبت به سال 1392 داشته است. این اقدامات خبر از عزم راسخ سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ایران در دولت حسن روحانی برای به‌دست آوردن سهم قابل‌توجهی از بازار گردشگری دنیا دارد.

ایران سرزمین باشکوه

سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ایران، در راستای معرفی سرزمین غنی از جاذبه‌های گردشگری ایران و با توجه به ضرورت ایجاد مدیریت هدفمند مبنی بر سامان‌دهی برگزاری تورهای گردشگری داخلی، چاپ کتاب «ایران سرزمین شکوه و زیبایی» را در دستور کار خود قرار داد. این کتاب به پنج زبان، انگلیسی، عربی، ایتالیایی، فرانسوی و اسپانیایی در بهمن 1394 به‌چاپ رسید و با افزودن دو اثر ثبت جهانی (کویر لوت و قنات‌های ایرانی به آثار ثبتی قبلی) در سال 1395 تجدید چاپ شد. کتاب «ایران سرزمین شکوه و زیبایی» حاصل بررسی کارشناسان سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ایران بر اساس مؤلفه‌ها و مشترکاتی چون فرهنگ، اقلیم، آداب‌ورسوم، مسیرهای دسترسی و جاذبه‌های گردشگری کشور در یک تقسیم‌بندی منسجم و به‌منظور بازدید گردشگران از جاذبه‌های متنوع اقصی‌نقاط کشور بوده است.

هفدهمین کنوانسیون جهانی راهنمایان گردشگری در ایران

کنوانسیون جهانی راهنمایان گردشگری بزرگ‌ترین و مهم‌ترین گردهمایی راهنمایان گردشگری سراسر دنیا است. این‌رویداد به‌صورت دوسالانه توسط فدراسیون جهانی راهنمایان گردشگری (WFTGA) در یکی از کشورهای عضو برگزار می‌شود. تقریباً به‌طور متوسط حدود 350 تا 500 نفر از راهنمایان برجسته دنیا در یکی از کشورهای میزبان به معرفی، ارتباط و بررسی مسائل گردشگری می‌پردازند. هدف مهم کنوانسیون جهانی، ایجاد ارتباط میان راهنمایان گردشگری، افزایش دانش و ارتقای حرف‌های راهنمایان و بر اساس تعاملات بین‌المللی است.

با تلاش‌های سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ایران، هفدهمین کنوانسیون جهانی و راهنمایان گردشگری سال 2017 در شهرهای زنجان، همدان، تهران، شیراز، یزد، اصفهان از تاریخ 6 تا 18 بهمن 1395 در ایران برگزار شد.

افزایش 158 درصدی شرکت‌های خارجی در نمایشگاه گردشگری تهران

سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ایران پس از برجام دهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران از تاریخ 18 تا 21 بهمن 1395 در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران هرچه باشکوه‌تر از سال‌های پیشین برگزار کرد. این نمایشگاه در تقویم سازمان جهانی گردشگری (unwto) به‌طور رسمی به‌ثبت رسیده و با حمایت عملی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ایران در دولت تدبیر و امید از نمایشگاه مذکور از دوره (هشتم) شاهد تحول و توسعه قابل‌توجهی در میزان مشارکت شرکت‌ها و سازمان‌های داخلی و خارجی بوده‌ایم. میزان رشد و وسعت نمایشگاه در دوره اخیر رشد 110 درصدی داشته به‌نحوی‌که متراژ کلی نمایشگاه از 16هزار مترمربع در دوره هفتم به 40هزار مترمربع در دوره دهم افزایش یافته است. بر اساس آمار سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ایران، تعداد شرکت‌های داخلی از 184 شرکت در سال 1392 به 405 شرکت در سال 1395 افزایش یافته است. طبق این آمار تعداد شرکت‌های خارجی شرکت‌کننده در این نمایشگاه از 24 شرکت در سال 1392 به 65 شرکت در سال 1395 افزایش یافته که این تعداد رشد 158 درصدی را نسبت به سال 1392 نشان می‌دهد. طبق این آمار تعداد شرکت‌های مشارکت‌کننده از 11 کشور در سال 1392 به 20 کشور در سال 1395 رسیده است. که در این ‌بین می‌توان به کشورهای اسپانیا، فرانسه، سوئیس، آلمان، روسیه، کامبوج، هندوستان، یمن، ارمنستان، گرجستان، برزیل، یونان، مالدیو، ویتنام، تایلند، مالزی، کره جنوبی، ترکیه، قبرس، چین و قزاقستان اشاره کرد. مشروح این آمار تا سال 1394 به شرح ذیل است:

توسعه گردشگری ورزشی در دولت یازدهم

تلفیق صنعت گردشگری، به‌عنوان یکی از صنایع مهم و برتر جهان و ورزش به‌عنوان یکی از صنایع قدرتمند و بااهمیت دنیا، موجب می‌شود تا یکی از شگفت‌انگیزترین صنایع خدماتی، به‌نام صنعت گردشگری ورزشی پدید آید، به‌طوری‌که کارشناسان امر، این صنعت را به‌عنوان منبع اصلی در اشاعه فرهنگ ملل، اشتغال‌زایی، رشد اقتصادی و توسعه زیرساخت‌ها می‌دانند و کشورهای مختلف دنیا، همواره در تلاش‌اند تا با تدوین استراتژی‌های مختلف، بیشترین بهره‌برداری را از این صنعت بزرگ و ارزشمند کسب کنند. در این راستا پیش‌نویس تفاهم‌نامه مشترک بین سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و وزارت ورزش و جوانان کشور در تاریخ 14 آذر ماه، سال 1394، به‌امضا رسید. این تفاهم‌نامه یکی از مجموعه اقدامات سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ایران به‌منظور توسعه و ساماندهی گردشگری ورزشی و در راستای ارتقای همکاری‌های مشترک در زمینه‌های گردشگری ورزشی در سطح ملی و بین‌المللی بوده است.

نظر شما