ورود تشکل‌های مردم‌نهاد به حوزه گردشگری

۱۳۹۶/۰۲/۱۰ - ۱۲:۲۸:۰۴
کد خبر: ۵۵۱۳۹۳
ورود تشکل‌های مردم‌نهاد به حوزه گردشگری
سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور در زمان استقرار دولت تدبیر و امید، به‌منظور توسعه انجمن‌های مردم‌نهاد در حوزه گردشگری، اقدام به تشکیل انجمن‌های سرمایه‌گذاران مناطق نمونه گردشگری، انجمن بانوان فعال در حوزه گردشگری و صنایع‌دستی و انجمن خیرین فعال در زمینه گردشگری کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا، به‌گفته جلال تاجیک، مدیرکل دفتر مناطق نمونه گردشگری و زیرساخت‌ها، تشکیل انجمن‌ها در زمان دولت تدبیر و امید، اقدام بسیار مثبتی بود؛ زیرا با این اقدام، فعالان حوزه گردشگری می‌توانند مشکلات خود را با هم در میان بگذارند و از تجارب یکدیگر استفاده کنند. در مقابل دولتی‌ها، صدای واحد دارند و همچنین مشتریان، تورها و گردشگران را به یکدیگر معرفی کنند. مشروح این گفت‌وگو به شرح ذیل است:

سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ایران با چه رویکردی و در چه زمینه‌هایی اقدام به تأسیس انجمن‌های مردم‌نهاد کرده است؟

هر سه انجمن یعنی انجمن‌های سرمایه‌گذاران مناطق نمونه گردشگری، انجمن بانوان فعال در حوزه گردشگری و صنایع‌دستی و انجمن خیرین فعال با رویکردی واحد ایجاد شده‌اند. این رویکرد که هرچه بیشتر دست‌اندرکاران گردشگری به یکدیگر نزدیک‌تر شوند، می‌تواند رونق بیشتری به این صنعت دهد.

چه اقداماتی در زمان دولت یازدهم توسط سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ایران در زمینه تشکیل انجمن‌های مردم‌نهاد صورت گرفته است؟

تشکیل انجمن‌های سرمایه‌گذاران مناطق نمونه گردشگری از آبان 1394 آغاز شد. به‌دلیل این‌که تعداد این انجمن‌ها محدود بود و ما می‌دانستیم که در کل کشور 40 بخش خصوصی بیشتر وجود ندارد؛ در همین 40 بخش خصوصی، انجمن‌های سرمایه‌گذاران مناطق نمونه گردشگری را ایجاد کردیم.

انجمن بانوان پیش‌تر در سازمان گردشگری وجود داشته است، ولی این انجمن‌ها فقط مربوط به بانوان گردشگری و بانوان صنایع‌دستی بود. ما برای اولین بار بانوان گردشگری، صنایع‌دستی و آژانسی‌ها را متحد کردیم و تشکیل یک انجمن واحد بانوان را دادیم. این انجمن پس از یک‌سری اقدامات به‌نام انجمن بانوان فعال در صنایع‌دستی و گردشگری ایران تشکیل شد. به‌دلیل این‌که تعداد بانوان نامعلوم بود، ما مسئولان سازمانی به 22 استان کشور سفر کردیم و پس از یک‌سری نشست با بانوان توانستیم این انجمن واحد را تشکیل دهیم. در حال حاضر در کمیسیون تشکل‌های مردم‌نهاد وزارت کشور، انجمن‌های بانوان را ثبت کردیم و در مرحله استعلام هیئت مؤسس آن هستیم. گام بعدی گروه مناطق نمونه و زیرساخت‌های گردشگری سازمان میراث، برگزاری انتخابات هیئت‌مدیره این انجمن‌ها است.

همچنین دفتر مناطق نمونه و زیرساخت‌های گردشگری معاونت سرمایه‌گذاری و تأمین منابع، اقدام به تأسیس انجمن خیرین و مشخص کردن هیئت مؤسس آن کرد. دفتر تشکل‌های مردم‌نهاد وزارت کشور نیز این تشکل را تصویب کرده و ما در حال حاضر در مرحله استعلام هیئت مؤسس آن هستیم.

تشکیل انجمن خیرین فعال در زمینه گردشگری با چه اهدافی صورت گرفت و تشکیل این انجمن چه اثری بر صنعت گردشگری کشور خواهد داشت؟

انجمن خیرین با هدف بهره‌مندی از نیت خیرخواهانه سرمایه‌دارهای حوزه گردشگری ایجاد شده است. انجمن‌های خیّرین می‌توانند در عرصه‌های مختلف میراث‌فرهنگی و صنایع‌دستی فعال شوند. سعی کردیم از توان سایر دستگاه‌ها نیز استفاده کنیم. این اقدام با این هدف صورت گرفت که سازمان میراث بتواند به‌صورت جامعی انجمن‌های خیّرین را فعال کند. باید اشاره کرد که انجمن خیّرین موجب رفاه گردشگران در زمینه‌های خدماتی و بهداشتی می‌شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز