دانشگاهیان در تدوین سند گردشگری مشارکت کنند

۱۳۹۶/۰۲/۲۰ - ۱۳:۰۰:۱۳
کد خبر: ۵۵۶۵۶۲
دانشگاهیان در تدوین سند گردشگری مشارکت کنند
معاون رییس‌جمهوری گفت: «مشکلات اصلی صنعت گردشگری ناشی از تکان‌های سیاسی در فضای داخلی و خارجی است، اقتصاد گردشگری اقتصادی بلورین است که باید با خرد و دور از هیجان از آن حفاظت کنیم، هیجانات سیاسی در بسیاری از موارد به این صنعت آسیب زده که حمله به سفارت عربستان یک نمونه از این آسیب‌ها است.»

به گزارش خبرگزاری برنا، زهرا احمدی‌پور، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در نشست هم‌اندیشی مسائل و مشکلات حوزه گردشگری که در دانشکده مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی و با حضور استادان و دانشجویان رشته مدیریت گردشگری این دانشگاه برگزار شد، گفت: «این جمع صمیمانه‌ترین جمعی است که در پنج ماه اخیر در آن حضور داشته‌ام، چراکه احساس می‌کنم ما دغدغه‌های مشترکی برای توسعه صنعت گردشگری داریم.»

معاون رئیس‌جمهوری ادامه داد: «در اولین جلسه‌ای که پس از احراز پست ریاست سازمان میراث‌فرهنگی در اتاق بازرگانی حضور داشتم، حاضران در جلسه از من می‌پرسیدند که چرا توسعه گردشگری در کشور ما اتفاق نمی‌افتد. در آن جلسه گفتم که تا پیش از ریاست سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری من هم کنار شما بودم و همین سوال را داشتم که چرا دستگاه متولی گردشگری نمی‌تواند از ظرفیت‌ها استفاده کند؛ لختی و کرختی سیستم اداری به‌قدری زیاد است که اگر بخش خصوصی و دانشگاه‌ها هم کمک کنند نمی‌توانند از سنگینی این بار بکاهند.»

او تصریح کرد: «این یک مسئله جدی است. اگر بخواهیم گردشگری را توسعه بدهیم باید رویکرد جدید و راهبردهای جدید در حوزه نظر و قوانین داشته باشیم؛ باید با چالش‌ها مواجه شویم و برای آن‌ها برنامه‌ریزی داشته باشیم؛ باید بدانیم جامعه هدف ما در حوزه داخلی و خارجی کجاست و برای دستیابی به یک سند بالادستی چه‌کار باید انجام دهیم. ما در این مدت تلاش کرده‌ایم احکامی را در برنامه ششم توسعه برای صنعت گردشگری به‌تصویب برسانیم که این احکام کمک شایانی به توسعه این بخش خواهند کرد.»

توافق با بخش خصوصی در گردشگری تحرک و شادابی در پی دارد

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری یادآور شد: «توافق‌های خوبی با بخش خصوصی صورت گرفته است که به ایجاد تحرک و شادابی در حوزه گردشگری کمک می‌کند؛ همچنین در حوزه نظر، کارگروه‌هایی را به‌منظور دستیابی به سیاست‌های کلی توسعه صنعت گردشگری ایجاد کرده‌ایم. این سند به‌عنوان سندی بالادستی برای توسعه صنعت گردشگری تهیه و تدوین می‌شود و برای تهیه این سند از مطالعات و منابعی که در سال 81 انجام شده بود استفاده کردیم و تلاش می‌کنیم تا پایان سال 96 پس از تصویب سند، آن را در یکی از استان‌ها به‌صورت پایلوت اجرا کنیم.»

احمدی‌پور اضافه کرد: «اصلی‌ترین مشکل صنعت گردشگری ناشی از تکان‌های سیاسی در فضای داخلی و خارجی است. اقتصاد گردشگری یک اقتصاد بلورین است که باید با خرد و به‌دور از هیجان از آن حفاظت کنیم. هیجانات سیاسی در بسیاری از موارد به این صنعت آسیب زده است که حمله به سفارت عربستان ازجمله این آسیب‌هاست. اصل این است که ما بتوانیم از این صنعت خردمندانه حمایت و حفاظت کنیم و اجازه ندهیم ذائقه‌های سیاسی به آن خدشه و خلل وارد کند. ما برای سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری هم نیاز به امنیت داریم، چراکه سرمایه‌گذاران تا زمانی که از وجود امنیت مطمئن نباشند اقدام به سرمایه‌گذاری نمی‌کنند.»

فارغ‌التحصیلان گردشگری فردای این صنعت را می‌سازند

معاون رئیس‌جمهوری، با بیان اینکه اما و اگرهای حوزه گردشگری نیاز به واکاوی دارد تا امکان دستیابی به راه‌حل فراهم شود، اضافه کرد: «همه ما موانع و چالش‌ها را می‌شناسیم، اما اینکه برای رفع موانع و چالش‌ها چه باید کرد مهم است. امروز خوشحالم که در این جمع صمیمی هستم و اعتقاد دارم اگر شما خوب آموزش ببینید فردای صنعت گردشگری روشن خواهد بود.»

احمدی‌پور افزود: «رویکرد بسته اقتصاد مقاومتی در سال 95 توجه به صنعت گردشگری بود و امسال هم که به‌نام ”تولید و اشتغال“ نام‌گذاری شده است توجه به گردشگری موردنظر است. حدود یک ماه است که ما تلاش می‌کنیم راهنمایی گردشگری را به‌عنوان شغل تعریف کنیم و خوشبختانه موفق شده‌ایم وزارت کار را قانع کنیم، اعتقاد داریم که راهنمایان گردشگری باید از مزایای مشاغل بهره‌مند شوند.»

متوازن‌سازی سفر در دستورکار است

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گفت: «معرفی جاذبه‌ها و تنوع زمانی و مکانی از دیگر برنامه‌هایی است که ما در سازمان دنبال می‌کنیم و امیدواریم با کمک شما بتوانیم برنامه‌های بهتری در این زمینه اجرا کنیم. تلاش می‌کنیم تعطیلات دوروزه را به‌نتیجه برسانیم، چراکه در این زمان امکان گردشگری و روستاگردی برای مردم فراهم می‌شود. باید متوازن‌سازی زمان سفر را به‌انجام برسانیم.»

معاون رئیس‌جمهوری، با اشاره به اینکه تنوع‌بخشی سفر در کشور باید موردتوجه قرار گیرد، یادآور شد: «با فرصت‌های مغفول گردشگری کشاورزی، روستایی، دریایی و سلامت که در کشور داریم می‌توانیم این تنوع را ایجاد کنیم. ایران سرزمین تنوع و تمدن است و باید براساس همین دو عنصر شعار گردشگری را تدوین و تعریف کنیم و بازارهای هدف را شناسایی کنیم. مطالعه‌ای در این زمینه صورت گرفته و 40 کشور به‌عنوان کشورهای هدف شناسایی شده‌اند، اما باید برنامه‌ریزی مشخصی برای ارتباط و تعامل با این کشورها داشته باشیم. باید با فعال کردن نمایندگی‌های اطلاع‌رسانی در این کشورهای هدف، جاذبه‌ها و ظرفیت‌های موجود را به مردم جهان معرفی کنیم.»

در «تبریز 2018» ایران را معرفی می‌کنیم

احمدی‌پور، با اشاره به اینکه صنعت گردشگری با رویکرد سنتی و تقاضامحور توسعه نمی‌یابد، افزود: «سال 2017 به‌عنوان ”سال گردشگری پایدار“معرفی شده است؛ این در حالی است که ما برای استفاده از این ظرفیت در کشور هیچ برنامه و اقدامی نداشته‌ایم. البته تلاش می‌کنیم برای برنامه "تبریز 2018" این نقصان را جبران و ظرفیت‌های کشور را معرفی کنیم.»

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تصریح کرد: «تلاش می‌کنیم با استفاده از نظام جامع آماری در حوزه گردشگری که باید در سال اول برنامه ششم توسعه محقق شود، به آمار واقعی در این بخش دست پیدا کنیم تا بتوانیم برنامه‌ریزی درستی برای استفاده از ظرفیت‌های مغفول داشته باشیم.»

آثار ملی و جهانی باید پیوست گردشگری داشته باشند

او ادامه داد: «ما در تمام نقاط کشورمان آثار فرهنگی‌تاریخی داریم که بخشی از این آثار ثبت‌ملی و تعدادی هم ثبت‌جهانی شده‌اند، اما برای استفاده از این مزیت و تبدیل کردن آن به فرصت توسعه اقدامی نکرده‌ایم. نبودِ پیوست گردشگری برای این آثار تاریخی معضلی است که باید به آن توجه شود.»

معاون رئیس‌جمهوری اضافه کرد: «در سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری سه دستگاه کنار هم قرار گرفته‌اند که برای آن‌ها یک مأموریت مشترک تعریف نشده است. ما باید از داشته‌هایمان حفاظت کنیم و آن‌ها را به سرمایه و فرصت تبدیل کنیم؛ برای مثال، چه استفاده‌ای از ظرفیت‌های بسیاری شده است که در دریا و شهرهای مرزی کشور در حوزه گردشگری وجود دارند؟ با استفاده از ظرفیت‌های گردشگری می‌توانیم توسعه پایدار را در کشور داشته باشیم.»

در دولت قبل سازمان متلاشی شد

احمدی‌پور ادامه داد: «معرفی و تبدیل کردن این ظرفیت‌ها به فرصت و سرمایه وظیفه من و شماست. سازمانی که راهبردهای مشخصی برای اجرای مأموریت خود نداشته باشد مثل این است که مسلمانی نداند به کدام قبله نماز می‌خواند. این نبودِ راهبرد و مأموریت اشکال دوره ریاست آقای دکتر نجفی و دکتر سلطانی‌فر نیست؛ این سازمان در دولت قبل، ازهم متلاشی و هر بخش از آن در یک استان مستقر شد. فارغ از هزینه‌های مالی گزافی که این جابه‌جایی‌ها به‌بار آورد، بسیاری از منابع و مستندات این سازمان از بین رفت و سازمان دچار آسیب‌های بسیار جدی شد.»

معاون رئیس‌جمهوری تصریح کرد: «فقدان یک سند بالادستی مشکل اصلی و جدی حوزه گردشگری است و من از شما به‌عنوان کارشناسان و صاحب‌نظران این حوزه می‌خواهم که در تدوین این سند به ما کمک کنید. پس از تصویب این سند در مجمع تشخیص مصلحت، تلاش می‌کنیم ابلاغ این سند را از مقام معظم رهبری بگیریم تا بتوانیم از ظرفیت تمام دستگاه‌ها برای توسعه صنعت گردشگری استفاده کنیم.»

افزایش 20درصدی گردشگر ورودی به سیستان‌وبلوچستان

او ادامه داد: «در نوروز 96 تلاش کردیم برای متنوع‌سازی مقاصد سفر برنامه‌های اجرایی را در دستورکار قرار دهیم؛ به همین منظور تور رسانه‌ای را برای معرفی ظرفیت‌های سیستان‌وبلوچستان به این استان اعزام کردیم که به‌گفته استاندار سیستان‌وبلوچستان در نوروز سال جاری این استان 10‌تا 20درصد افزایش ورود گردشگر داشته است. همین اتفاقات مثبت باعث ورود سرمایه‌گذاران به این منطقه و توسعه اقتصادی استان می‌شود.»

معاون رئیس‌جمهوری، با اشاره به اینکه تصور شایع از شهرهای مرزی واقع‌بینانه نیست، تصریح کرد: «تور رسانه‌ای دوم به استان‌های کرمانشاه، کردستان و ایلام برگزار شد و دستاوردهای بسیار خوبی داشت. ما در کشورمان ظرفیت‌های بسیار زیادی داریم که ناشناخته‌اند. صنایع‌دستی‌ای داریم که می‌توانند باعث توسعه پایدار در کشور شوند. استفاده از بوم‌گردی یکی از بهترین راهکارها برای کاهش آسیب‌های اجتماعی است، چراکه با رونق این اقامتگاه‌ها، مردم در روستاها باقی می‌مانند و شاهد حاشیه‌نشینی بیشتر در شهرها نخواهیم بود.»

او با اشاره به طرح ضربتی تولید و اشتغال به استفاده از ظرفیت‌های میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در 76 روستا گفت: «بخش غیردولتی، سمن‌ها و فارغ‌التحصیلان در اجرای این طرح به سازمان میراث‌فرهنگی کمک می‌کنند. اگر شما دانشجویان این حوزه طرح و ایده‌ای در این مورد دارید سازمان از آن استقبال می‌کند، صنعت گردشگری می‌تواند از بسیاری از صنایع‌ پرهزینه درآمدزاتر باشد.»

نظر شما