روز جهانی پرندگان مهاجر در بوشهر

۱۳۹۶/۰۲/۲۴ - ۱۰:۵۲:۲۲
کد خبر: ۵۵۸۰۴۲
روز جهانی پرندگان مهاجر در بوشهر
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر اعلام کرد: همه ساله و در جهت افزایش توجه جهانی به اهمیت و نقش برجسته پرندگان مهاجر در طبیعت، یک روز را در سرتاسر دنیا بعنوان روز جهانی پرندگان مهاجر گرامی می دارند. در سال جاری این روز مصادف با 20 اردیبهشت بود و شعار امسال دنیای سالم برای پرندگان مهاجر و انسانها بود. در میهن عزیزمان نیز با توجه به شرایط جغرافیایی مساعد، انواع پرندگان مهاجرد چندین ماه از سال را در کشورمان می گذرانند

به گزارش خبرگزاری برنا، در این بین استان بوشهر با توجه به موقعیت خاص خود که بهره مندی از سواحل طولانی و مناطق تالابی و زیستگاه‌های کوهستانی است، سالانه پذیرای گونه های متعددی از پرندگان مهاجر است که به سه دسته اصلی مهاجرآبزی زادآور تابستان گذران، مهاجرآبزی و نیمه آبزی زمستان گذران و خشکی زی تقسیم می شوند. اعم پرندگان مهاجر که در 6 ماهه اول سال به استان عزیمت می کنند و در اواخر تابستان استان را ترک می کنند شامل پرستوهای دریایی کاکلی کوچک و بزرگ، پرستو دریایی گونه سفید، پرستو دریایی پشت تیره ، پرستو دریایی خزری ، پرستو دریایی نوک کلفت، سلیم خرچنگخوار و اگرت ساحلی است که عمدتا" در جزایر پارک ملی دیر- نخیلو زادآوری دارند. پرندگان مهاجری که درشش ماهه دوم سال مهمان استان ما هستند طیف وسیعی از پرندگان هستند که بیش از 120 گونه را شامل می شوند و انواع کاکایی ها، مرغابی ها، فلامینگو، پلیکان، سلیم ها، آبچلیک ها و ... است. اعم پرندگان خشکی نیز پرندگان شکاری هستند که در رأس آنها خانواده شاهینیان می باشد که گونه های شاهین، بحری و بالابان شاخص آنها هستند و بیشتر تراکم حضور آنها در فصل پاییز است.

همه ساله در کل ایام سال و به فراخور حضور این پرندگان، عملیات‌های پایش، گشت و کنترل و سرشماری آنها در استان انجام می شود و با برنامه ریزی بعمل آمده و در راستای افزایش توان و شرایط زیستگاهی پرندگان زادآور، هر سال تعدادی لانه مصنوعی در جزایر استان ساخته می شود که عمده آن برای گونه اگرت ساحلی است.

بدیهی است همکاری متقابل عموم مردم بویژه دوستداران محیط زیست با اداره کل محیط زیست نقش بسزایی در حفاظت از تنوع زیستی ارزشمند استان بخصوص این گونه های ارزشمند مهاجر خواهد داشت که خوشبختانه هر سال بنحو مؤثرتری انجام می شود و با تداوم آن تلاش می شود هم استانی‌های عزیز میزبانان مناسبی برای این مهمانان گرانقدر بوده و در تحقق شعار امسال بزرگداشت این روز که زمینه سازی برای ساختن دنیایی سالم و پاک هم برای پرندگان مهاجر و هم برای انسان‌های سرزمین باشد، موفق باشند.

نظر شما