بیماری تب کریمه کنگو در آذربایجان غربی مشاهده نشده است

۱۳۹۶/۰۳/۰۹ - ۱۲:۳۸:۵۳
کد خبر: ۵۶۵۹۸۲
بیماری تب کریمه کنگو در آذربایجان غربی مشاهده نشده است
مدیرکل اداره دامپزشکی آذربایجان غربی گفت: هیچ موردی از بیماری تب کریمه کنگو در آذربایجان غربی مشاهده نشده است.

به گزارش برنا آذربایجان غربی، کامیار داهیم با بیان اینکه تنها راه مبارزه با بیماری تب کریمه کنگو در دام ها، فقط سم پاشی جایگاه های دام، میادین خرید و فروش دام و سمپاشی بدن دام ها است، اظهارکرد: این بیماری در استان مشاهده نشده است و هیچ گونه مشکلی در این زمینه وجود ندارد .

داهیم با اشاره به اینکه واکسنی برای این بیماری در دام وجود ندارد، گفت: راه مبارزه با این بیماری واکسیناسیون نیست و سم پاشی هم به منظور مبارزه با انگلهای خارجی (کنه عامل انتقال بیماری ها) است.

وی اضافه کرد: در مبارزه با بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو همه ساله سمپاشی های زیادی در سطح جایگاه های نگهداری دام و سمپاشی بدن گاوها صورت می گیرد که در این راستا در سال ۹۵ در تعداد ۴۵ هزار و ۱۹۹ راس گاو مبارزه با با انگلهای خارجی از طریق سمپاشی صورت گرفته است و نیز بیش از دو میلیون متر مربع جایگاه های نگهداری دام سمپاشی شده است.

داهیم در ادامه گفت: این برنامه در سال جاری هم در حال اجرا است.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی در شرح تعمهیدات این اداره کل برای جلوگیری از شیوع و مبارزه با این بیماری گفت: انجام بازرسی قبل از کشتار به منظور پرداخت ویژه به دام های دارای آلودگی به کنه و معاینه دام ها به ویژه از نظر تب در روز قبل از کشتار، ضرورت تجهیز کشتارگاههای دامی به سالن های پیش سردکن و نگهداری حداقل ۲۴ ساعته لاشه های استحصالی در سالن های پیش سرد به منظور طی دوره تغییرات PH از نوع افت آن جهت امحای کانونهای نهفته متحمل آلوده به ویروس و همچنین اقدامات لازم جهت سم پاشی بدن و جایگاه های دامی از جمله اقدامات بوده است.

وی اضافه کرد: تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یکی از بیماری های ویروسی مشترک بین انسان و حیوان است که آلودگی با این ویروس در دام ها علائم بالینی ایجاد نمی کند و به صورت معمول از طریق گزش کنه های آلوده و یا از طریق تماس انسان با بافت های آلوده در زمان کشتار دام به انسان منتقل می شود.

داهیم گفت: تعدادی از حیوانات وحشی و اهلی مانند گاو، بز، گوسفند، خرگوش و شترمرغ میزبانان تکثیر کننده این ویروس هستند و کنه هایی که از این دام ها خونخواری می کنند می توانند آلوده شده و آلودگی را به نوزادان خود منتقل نمایند.

وی افزود: بافت های مختلف در دامهای آلوده از جمله خون و گوشت آلوده گردیده و می توانند ویروس را در محیط منتشر کنند و یا در صورت تماس به انسان منتقل نمایند لذا کشتار دامها در کشتارگاهها و رعایت اصول بهداشتی در هنگام کشتار نقش بسیار مهمی در پیشگیری از این بیماری دارد.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی در ارائه توصیه های لازم به مردم جهت پیشگیری از ابتلا به این بیماری به نکات زیر تاکید کرد:

-خودداری از ذبح خارج از کشتارگاه ها و عدم خرید گوشت حاصل از کشتارهای غیر مجاز

-خودداری از مصرف گوشت گرم تازه ذبح شده

-خوددرای از مصرف جگر به صورت خام

-استفاده از دستکش هنگام خرد کردن گوشت

-اجتناب دامداران از لمس کنه های مشاهده شده روی بدن دام و ممانعت از بازی بچه ها با دام و ملامسه دامها

- خودداری شیردوشان از جدا و له کردن کنه های مشاهده شده روی بدن دام

-اجتناب از استراحت در مراتع و کوهستانها بدون استفاده از وسایل ایمنی

-سمپاشی منازل و اصطبل های روستایی و گاوداری

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز