مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان:

نوآوری در تولید،راهکاری برای به چرخش درآوردن چرخه های تولید صنایع دستی گیلان

۱۳۹۶/۰۳/۲۲ - ۱۰:۳۳:۳۷
کد خبر: ۵۷۱۲۷۶
نوآوری در تولید،راهکاری برای به چرخش درآوردن چرخه های تولید صنایع دستی گیلان
مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان:در راستای رفع معضل واردات در حوزه صنایع دستی و به چرخش درآوردن چرخه های تولید صنایع دستی داخلی،ضروریست تا نوآوری در تولید و بازاریابی به شیوه نوین را در نقطه توجه برای صادرات این کالاها قرار دهیم.

 به گزارش خبرگزاری برنا ؛ رضا علیزاده صبح امروز در همایش "دستاوردهای صنایع دستی در دولت تدبیر و امید" که در راستای پاسداشت و قدردانی از هنرمندان برجسته هنرهای سنتی و صنایع دستی گیلان و بمناسبت هفته صنایع دستی  با حضور استاندار و برخی مدیران استانی برگزار شد،با تبریک بمناسبت هفته صنایع دستی به تبیین نقش هنرهای سنتی در ابعاد مختلف پرداخت و اظهار داشت:یکی از ارکان اقتصاد مقاومتی استفاده از تمام ظرفیت های دولتی و مردمی در راستای مقاوم سازی اقتصاد کشور است که در این بین صنایع دستی نقش ویژه ای را ایفا می نماید.

وی اذعان نمود:در حال حاضر بسیاری از کشورهای پیشرفته و درحال‌توسعه به مقوله صنایع دستی نگاه ویژه ای دارند و با برنامه ریزی صحیح در این حوزه توانسته اند ارزآوری و درآمد سرانه بالایی را نصیب خود کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان،وجود رقیبان خارجی در حوزه صنایع دستی با قیمت و کیفیتی پایین تر را آفت صادرات اقلام صنایع دستی خواند و گفت:در راستای رفع این معضل و به چرخش درآوردن چرخه های تولید صنایع دستی، ضروریست تا نوآوری در تولید و بازاریابی به شیوه نوین را در نقطه توجه برای صادرات این کالاها قرار دهیم.

علیزاده،توسعه و پیشرفت در صادرات صنایع دستی را مرهون همت و تلاش هنرمندان این حوزه دانست و یادآور شد:اقدام و عمل نگاهی نافذ بر تحقق اقتصاد مقاومتی را می طلبد.

وی ایجاد بازارچه های عرضه محصولات صنایع دستی،رفع مشکلات بیمه ای هنرمندان این حوزه ،حمایت های تسهیلاتی، اختصاص زمین برای ساخت مجتمع های صنایع دستی و نیز حمایت های گمرکی را مهمترین نیاز فعالین حوزه هنرهای سنتی و صنایع دستی دانست و افزود:تحقق این نیازمندی ها با تعامل و تامل جمعی مرتفع می گردد.

مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان بر لزوم توجه به علایق مشتریان و نیز بررسی روند بازارهای جهانی در حوزه فروش اقلام صنایع دستی تاکید کرد و گفت:گیلان مهد هنردوستان و علاقمندان به فرهنگ و هنرهای سنتی است،لذا باید تلاش شود تا نسل جوان را با این هنر اصیل آشنا نمود و در جهت توسعه این داشته های ارزشمند گام نهاد.

این مسئول با اشاره به افزایش صادرات و حضور گردشگران خارجی در استان تاکید کرد:تدبیر و امیدآفرینی دولت یازدهم،دروازه های گیلان را به روی دنیا گشوده است.

وی یاداور شد:طی سال های 92 تا 95،میزان صادرات آثار هنرهای سنتی و صنایع دستی استان چهار میلیون و 400هزار دلار بوده و پروانه تولید انفرادی از 12هزار و 505 نفر در سال 92، به 21هزار نفر در سال 95 رسیده است.

وی با بیان اینکه تعداد کارگاه ها از 46 باب در سال92 هم اکنون به 90 باب فزونی یافته ،تعداد غرفه های صنایع دستی و هنرهای سنتی در سال95 را 910 غرفه اعلام نمود که این رقم نسبت به سال 92رشد بسیار چشمگیری را نشان می دهد.

علیزاده همچنین آمار مربوط به تعداد بازارچه و فروشگاه های صنایع دستی در استان  را اعلام نمود و یادآور شد:در دولت تدبیر و امید 85میلیارد ریال منابع تسهیلاتی برای 660 طرح در طول چهار سال دولت یازدهم هزینه شده است.

این مسئول با اشاره به اینکه فروش 4میلیارد و هشتصد و پنجاه میلیون تومانی اقلام صنایع دستی گیلان در نوروز 96 سندی افتخاری در مسیر تعالی تولیدات سنتی استان است،از رشد 70درصدی میزان درآمد حاصل از فروش این محصولات نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد.

وی،خارج شدن از پوسته فعالیت های تکراری را بخش مهم فعالیت این اداره کل در سالهای اخیر خواند و گفت:ایجاد خانه صنایع دستی و برپایی مراکز خلاقیت و اجرای طرح روستاهای بدون بیکار از دیگر افتخارات این اداره کل بوده که با سرلوحه قرار دادن بندهای اقتصاد مقاومتی مسیر بالندگی صنایع دستی و احیای دوباره هنرهای بومی و سنتی استان را هموار ساخته است.

مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان با اشاره به اینکه صادرات نامرئی هیچ منطقه ای از جهان ارتقاء نمی یابد مگر اینکه استانداردسازی به صورت علمی و تخصصی مورد توجه قرارگیرد،بر لزوم جریان سازی علمی و عملی پیرامون هنر و فرهنگ بومی محلی تاکید کرد.

 
نظر شما