این ورزش‌ها دشمن «روده» هستند

۱۳۹۶/۰۴/۰۳ - ۱۸:۱۸:۳۸
کد خبر: ۵۷۷۸۹۳
این ورزش‌ها دشمن «روده» هستند
خطر آسیب‌دیدگی روده و اختلال در عملکرد روده، با توجه به دو عامل شدت و مدت تمرین‌های ورزشی افزایش می‌یابد. محققان از اصطلاح «سندرم گوارشی ناشی از ورزش» برای توصیف این مشکل استفاده می‌کنند.

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری برنا، یکی از مطالعات اخیر نشان می‌دهد که تمرینات ورزشی شدید و پُرفشار می‌توانند به روده آسیب برسانند. بنابراین، افرادی که فکر می‌کنند فشار شدید برای نتیجه گرفتن از فعالیت ورزشی ضروری است، باید این تصور غلط خودشان را کنار بگذارند. گزارشی از این مطالعه در Alimentary Pharmacology & Therapeutics منتشر شده است.

دکتر ریکاردو کاستا (مسئول مطالعه و از اعضای دانشگاه موناش در استرالیا) می‌گوید: «فشاری که بر اثر تمرین‌های ورزشی پُرفشار در بازه‌های طولانی ایجاد می‌شود، عملکرد روده را متوقف می‌کند. توزیع بیش از حد خون به‌سوی عضله‌های فعال و کم‌خون شدن روده به‌خاطر همین اتفاق، سلول‌های روده را دچار آسیب می‌کند. ادامه این روند می‌تواند به مرگ سلولی، نشتی روده و برانگیختگی واکنش‌های شدید سیستم ایمنی بدن درنتیجه وارد شدن باکتری‌های روده به جریان خون شود».

محققان براساس یافته‌های‌شان می‌گویند که خطر آسیب‌دیدگی روده و اختلال در عملکرد روده، با توجه به دو عامل شدت و مدت تمرین‌های ورزشی افزایش می‌یابد. آنان از اصطلاح «سندرم گوارشی ناشی از ورزش» برای توصیف این مشکل استفاده می‌کنند.

به‌گفته آنان، بدن بیشتر افراد فقط تا ۲ ساعت می‌تواند به ورزش‌های استقامتی مداوم (مانند دویدن یا دوچرخه‌سواری) بپردازد و پس از ۲ ساعت، ۶۰ درصد افراد با فشار شدید مواجه می‌شوند و آسیب‌های مختلفی را در سطح روده تجربه می‌کنند.

دکتر کاستا می‌گوید که فشار ناشی از گرما، مانند عامل تشدیدکننده تاثیر می‌گذارد. به‌علاوه، افراد مبتلا به بیماری‌ها و اختلالات روده، بیشتر از دیگران مستعد ابتلا به مشکلات ناشی از ورزش‌های شدید هستند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز