دیدگاه روانشناسانه توهین ها و فحاشی ها به اولین فرد اجرایی کشور؛

هتک حرمت به رییس جمهور کار مردم عامه نبود/ توهین کنندگان نمی دانند قانون در کجا قرار گرفته

۱۳۹۶/۰۴/۰۹ - ۱۰:۵۸:۲۹
کد خبر: ۵۷۹۷۱۸
هتک حرمت به رییس جمهور کار مردم عامه نبود/ توهین کنندگان نمی دانند قانون در کجا قرار گرفته
توهین کنندگان به رییس جمهور که به صورت سازمان یافته دست به این اقدام زدند، به مسایل و قوانین و مقررات آشنا نیستند و نمی دانند که قانون در کجا قرار گرفته است.

دکتر محمد رضا ایمانی، روانشناس، در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا، ضمن بیان اینکه متأسفانه در جامعه ما بنا به مشکلات مختلف اجتماعی و فرهنگی که درچندین سال گذشته پیش آمد، ناهنجاری در جامعه شکل گرفته و افزایش پیدا کرد تا جایی که موسسه گالوپ در نظرسنجی‌های انجام شده، مردم ایران را عصبانی ترین مردم دنیا معرفی کرده است. 

او افزود: وقتی که عصبانیت در جامعه ظهور و بروز پیدا کرده و قالب می شود، این عصبانیت موجب بروز رفتارهای پرچالش و پرایراد شده و افزایش پیدا می کند. این رفتارهای پرچالش را در رانندگی و در بحث و جدل هایمان به کرات می بینیم.

او با اشاره به اینکه این رفتارهای پرچالش و پر ایراد را حتی در مسایل سیاسی و اقتصادی نیز می بینیم، گفت: وقتی این گونه رفتارها مشاهده می شود، نمیتوان گفت که انجام دهندگان این رفتار تنها از طبقه عامه مردم هستند، زیرا این رفتارها همه جامعه را در بر می گیرد. در سیاستمداران تا حتی تیم فرهیختگان جامعه نیز شاهد یک خشونت، عصبانیت و ناراحتی هستیم برای اینکه نمی توانیم با یکدیگر به راحتی گفت و گو کنیم.

ایمانی با اشاره به ریشه عصبانیت گفت: ریشه عصبانیت به چند مسأله خیلی بزرگ برمی گردد: این عوامل عبارتند از: 1-تربیت 2-سواد و آگاهی 3-مکانیسم خودکنترلی 

همه این عوامل در کنار یکدیگر یک مفهوم کلی تحت عنوان شخصیت را می سازد و شخصیت برآمده از تربیت و دانش، آموزش و پروش و سواد و تحصیلات است. گاهی ما نسبت به یک قضیه آگاهی نداریم و از روی ناآگاهی کارهایی می کنیم که پرخطر است.

او ادامه داد: به عنوان مثال، شما می دانید که اگر کمربند خودرو را نبندید پلیس راهنمایی و رانندگی جریمه تان می کند اما این را می دانید که اگر شما امروز فکر کنید که می توانید به فردی توهین کنید یا فحش دهید و می توانید وارد صفحه اینستاگرامش شوید و در رسانه ها و روزنامه ها او را مورد تخریب قرار دهید، هیچ روال قانونی مشخصی برای آن وجود ندارد و نتایج آن این می شود که شما به راحتی می توانید حتی به شخصیت های کشور توهین کنید. این شخصیت می تواند رییس جمهور، وزیر، رییس مجلس، رییس قوه قضاییه و... باشد، بنابراین ما با این مسایل و قوانین و مقررات آشنا نیستیم و نمی دانیم که قانون در کجا قرار گرفته است.

این روان شناس تصریح کرد: نکته بعدی عدم سواد و آگاهی درست است، سواد یعنی اینکه ما بدانیم که رییس جمهوری، رییس قوه قضاییه و یا رییس مجلس در کجا قرار گرفته اند و عالی ترین مقامات کشور هستند یا نیستند. ما می خواهیم شخصیت های آن را مورد ترور قرار دهیم یا می خواهیم رفتار و گفتارشان را نسبت به یک قضیه بررسی کنیم که آن هم راه و روش و اصول و قرارداد اجتماعی دارد و ما هیچ کدام از آنها را درنظر نمی گیریم.

او خاطرنشان کرد: پاسخ این سوال که آیاعامه مردم به راحتی می توانند به مقامات کشور توهین کنند؟ منفی است، عامه مردم در مهمانی ها و جلساتی که با هم دارند نقطه نظراتشان را می گویند و بحث می کنند. اما اینکه یک سری جریان های خاص که مخالف جریان جامعه هستند دست به این اقدامات می زنند، این نشان می دهد که یک یکپارچگی و انسجام در کار است، یعنی سازمانی برای ساماندهی این موضوع وجود داشته است.

 

خبرنگار: پریسا محمدپور

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز