وقتی تفکیک جنسیتی باعث هیجانات غیر معقول می‌شود؛

فرار از این جنس مخالف‌های ترسناک!

۱۳۹۶/۰۴/۱۱ - ۰۹:۵۷:۱۳
کد خبر: ۵۸۰۵۳۷
فرار از این جنس مخالف‌های ترسناک!
تبعیض جنسیتی موضوعی است که سال‌های سال در کشور ما وجود داشته و بارها و بارها از منظرهای متفاوت به آن پرداخته شده است، اما این تبعیض این بار به شکل عجیبی سر از وسایل حمل و نقل عمومی در آورده است.

دکتر محمدرضا ایمانی، روانشناس در گفت‌وگو با خبرنگار زنان خبرگزاری برنا، در خصوص تبلیغات تبعیض آمیز میان زنان و مردان،  مبنی بر اینکه حضور مردان در وسایل حمل و نقل عمومی امنیت روانی زنان را بهم می‌زند، گفت: ما همیشه باید نسبت به این قضیه آگاهی داشته باشیم که خداوند زن و مرد را همزمان با هم آفرید. با وجود اینکه مرد و زن یک سری محدودیت ها دارند، هر کدام از آنها مشخصاتی نیز دارند، اما از نظر هوش، ساختار فکری، ذهنی و توانایی هایی که در آنها وجود دارد، هر کدامشان بسیار تفکر قدرتمندی دارند.

او افزود: طی سال‌های اخیر سطح مطالعاتی خانم ها افزایش پیدا کرده و میزان فارغ التحصیلی خانم ها بیشتر شده است، بنابراین به هیچ وجه نمی‌توانیم بگوییم که مردها تواناتر از زن‌ها هستند، هر کس بر اساس شایستگی بیشتری که دارد، می تواند از قدرت خود استفاده کرده و موفقیت‌های بیشتری کسب کند.

ایمانی ادامه داد: در کشور ما زن و مرد فرقی از نظر توانایی و شخصیت اجتماعی ندارند، بلکه در برخی مواقع اگر به پیشینه بنیاد فرهنگی خودمان برگردیم، می‌بینیم که زن ها بسیار ممتاز و قابل احترام بوده و بزرگ انگاشته می شدند. می توان گفت هنوز که هنوز است در فرهنگ ما، جاهایی که زن و مادرها نقش هایی را قبول کرده اند فرهنگ جامعه افزایش پیدا کرده و هر جا هم که نقش کمتری داشتند فرهنگ جامعه  افت کرده است.

او در پاسخ به این سوال که چرا در جامعه ما با تبلیغات و تفکرات تبعیض‌آمیز، جامعه را به سمت مرد گریزی پیش می‌بریم؟ تصریح کرد: در جامعه ما دخترها و پسرها با هم متولد می شوند، رشد می‌کنند، بزرگ می‌شوند، بازی می کنند، در مهدکودک هایمان شاهد این امر هستیم، اما چقدر می توانیم بگوییم که این رفتار ناپسند است یا پسندیده است؟ دختر و پسری که با هم در دوران کودکی بازی می کنند روح پاک و رفتار اجتماعی‌شان در برخورد با یکدیگر شکل پیدا می‌کند و این همان نقطه‌ای است که می توانیم از آن بهره برداری درست کنیم.

این روانشناس ادامه داد: در آموزش و پرورش تفکیک جنسیتی ایجاد کردیم و این را ادامه می دهیم تا 19 و 20 سالگی که دختر و پسر ما وارد دانشگاه می شوند؛ درست زمانی که پسر و دختر با هم آشنا می شوند، می بینید که عشق های زودگذر و رفتارهای عجیب و غریب از آنها سر می زند و منجر به این می شود که علاقه‌مند و عاشق شوند. این جوانان باید از قضیه بسیار مهم و مقدسی به نام ازدواج آگاهی و درک درستی داشته باشند اما متاسفانه می بینیم که به دلیل نا آگاهی، در نهایت این رابطه ها، دختران و پسران یا دچار مقوله ای به نام ازدواج بدون درک و شناخت درست می شوند یا مشکلاتی مانند افسردگی ناراحتی پریشانی و... برایشان به وجود می آید.

او اذعان کرد: یک مسأله عمیق تر این است که در فرهنگ ایرانی ما پسرانمان را پدر می بینیم و دخترانمان را مادر، چرا نیامدیم دختران و پسرانمان را برای همسر شدن آموزش دهیم؟ و به دلیل آموزش نادرست، جوانان ما مسئولیت را به درستی نمی شناسند. متعاقب این موضوع، آنها عاشق هم می شوند و ازدواج می کنند و می بینیم که از هر 10 ازدواج 3-4 مورد منجر به طلاق می شود و این روند رو به افزایش است.

ایمانی با بیان اینکه در جامعه ایرانی این همه زن و مرد مراوده اجتماعی تحت کنترل داشتند، مگر مشکلی ایجاد شد؟ اظهار کرد: حتی در شهر یزد که ما طلاق نداشتیم، در مقابل هر 5 ازدواج یک طلاق داریم که این خودش یک بحران و مشکل است و این مشکل از تفکیک جنسیتی شکل گرفته. ما این تفکیک‌ها را بدون فکر و مسئولیت انجام دادیم و متاسفانه به این عمل و تبعات آن فکر نکردیم. 

او در پایان افزود: می توان گفت اگر از ابتدا، تفکیک جنسیتی میان دختران و پسران وجود نداشته باشد یا به جای تفکیک، آموزش های لازم به آنها داد ه شود تا نسبت به جنس مخالف درک و شناخت درستی داشته باشند، در آینده وقتی که ناگزیر در محیط های اجتماعی، آموزشی، فرهنگی و ... با یکدیگر برخورد می کنند، دچار هیجانات غیر معقول یا انحرافات اخلاقی که متعاقب آن ازدواج های ناموفق، خیانت، طلاق و شکست است، نمی ‌شوند.

 

خبرنگار: پریسا محمدپور

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز