در جلسه بررسی پرونده های نامزدی میراث جهانی مطرح شد؛

ارسال پرونده محور ساسانی و ارسباران به مراجع جهانی

۱۳۹۶/۰۴/۱۱ - ۰۸:۴۳:۱۸
کد خبر: ۵۸۰۵۴۶
ارسال پرونده محور ساسانی و ارسباران به مراجع جهانی
دو پرونده نامزد در فهرست میراث جهانی «محور ساسانی» و پرونده میراث طبیعی «ارسباران» به کمیته میراث جهانی یونسکو (ایکوموس) و اتحادیه بین المللی حفاظت از میراث طبیعی (IUCN) ارسال شد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا، «محمدحسن طالبیان» معاون میراث فرهنگی کشور درخصوص دو پرونده نامزد قرار گیری در فهرست میراث جهانی گفت: پرونده نامزدی میراث جهانی منطقه حفاظت شده ارسباران پس از دو سال و نیم پیگیری کارشناسان و نمایندگان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان جنگل ها و مراتع به همراه پرونده محور ساسانی فارس، پس از آخرین اصلاحات کارشناسان به یونسکو ارسال شد.
وی یادآور شد: کلیات ساختار و تشکیلات مدیریتی پرونده میراث طبیعی ارسباران و پرونده محور ساسانی فارس با همکاری و مشارکت جمعی از برجسته ترین پژوهشگران، مسئولان دستگاه های مرتبط و همچنین مسئولان محلی تهیه شده است.
طالبیان به بازدید ارزیابان از دو پرونده محور ساسانی فارس و میراث طبیعی ارسباران اشاره کرد و افزود: در زمان حاضر پرونده محور ساسانی فارس به ایکوموس و پرونده میراث طبیعی ارسباران نیز به اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت ارسال شده است و ایکوموس و IUCN باید برنامه بازدیدشان به ایران را اعلام کنند. 
معاون میراث فرهنگی کشور ادامه داد: ارزیابان ایکوموس و اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت احتمالا در دو تاریخ متفاوت مرداد و شهریورماه امسال برای بازدید از این مناطق نامزد شده در فهرست جهانی وارد ایران می شوند و با حضور در کارگروه ها و نشست های تخصصی این دو پرونده را مورد بررسی قرار می دهند.
ارسباران (قره داغ) ناحیه کوهستانی وسیعی است در شمال استان آذربایجان شرقی، که از شمال کوه قوشا داغ در جنوب اهر تا رود ارس گسترده است.
در سال ۱۹۷۶، سازمان یونسکو 72 هزار و 460 هکتار از اراضی منطقه را به عنوان ذخیره‌گاه زیست‌کره ثبت کرد.
ارسباران در کوهستان‌های قفقازی ایران نزدیک مرز کشور با جمهوری آذربایجان و ارمنستان قرار دارد و از نظر پوشش گیاهی و جنگلی، چشمه های آب گرم و مناطق ییلاقی مورد توجه گردشگران وجود دارد.
«محور ساسانی» نیز آثار مربوط به دوره ساسانیان در سه شهرستان «فیروزآباد» استان فارس با بهره مندی از آثار قلعه دختر و آتشکده و نقوش برجسته، «کازرون» با آثار شهر باستانی «بیشاپور» در منطقه تنگ چوگان و سروستان با آثار کاخ ساسانی را شامل می شود.

نظر شما