جلوگیری از این بیماری کُشنده با زردچوبه

۱۳۹۶/۰۴/۱۲ - ۱۰:۴۸:۲۵
کد خبر: ۵۸۱۲۵۴
جلوگیری از این بیماری کُشنده با زردچوبه
یکی از ویژگی‌های زردچوبه این است که حساسیت به انسولین را بهبود می‌بخشد و قند خون را هم پایین می‌آورد. همچنین، مسئولان انجمن دیابت آمریکا اعلام کرده‌اند که این ادویه می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به بیماری دیابت نوع ۲ هم کمک کند.

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری برنا، زردچوبه، یکی از ادویه‌های باستانی است که بیشتر از هر چیزی به‌واسطه رنگ طلایی خاصش شناخته می‌شود. این ادویه از نوعی گیاه گلدار گرفته می‌شود که ساقه ریشه‌مانندی شبیه به زنجبیل دارد. زردچوبه از قرن‌ها پیش در غذاهای هندی، آسیایی و آمریکای مرکزی مورد استفاده قرار می‌گیرد و یکی از اجزای اصلی در کاری‌های هندی است.

زردچوبه از دیرباز، جایگاه ویژه‌ای در طب چینی و آیورودا داشته است و با این مقاصد استفاده می‌شده است: درمان مشکلات گوارشی، مشکلات کبدی، مشکلات پوستی و ترمیم زخم‌ها. بررسی‌های تاریخی نشان می‌دهند که قدمت استفاده دارویی از زردچوبه به بیشتر از ۴۵۰۰۰ سال پیش می‌رسد.

با رشد روزافزون مطالعات اخیر که فواید بالقوه کورکومین (ترکیب اصلی زردچوبه) را بیشتر از پیش مطرح کرده‌اند، استفاده از این ادویه خاص هم در سرتاسر جهان افزایش پیدا کرده است. درحالی که باید مطالعات تکمیلی دقیق‌تری برای تایید این فواید انجام بگیرند، اما مطالعات فعلی هم با وضوح قابل قبولی نشان می‌دهند که زردچوبه می‌تواند از منظرهای متفاوتی دارای فواید مهم باشد.

مجموعه‌ای از این مطالعات نشان می‌دهند که زردچوبه (در انواع قالب‌های معمولی، کپسولی یا عصاره‌‌ای) می‌تواند برای سلامتی قلب مفید باشد و حتی به تسکین التهاب کمک کند. به‌علاوه، این ادویه می‌تواند درد و تورم ناشی از آرتریت روماتوئید را هم کاهش بدهد. بعضی از مطالعات هم نشان داده‌اند که زردچوبه می‌تواند به تسکین مشکلات گوارشی کمک کند، مانع از عود کردن کولیت اولسراتیو شود و به‌عنوان نوعی تقویت‌کننده خلق‌وخو برای افراد مبتلا به افسردگی ماژور عمل کند. براساس بررسی مهمی که Phytotherapy Research در سال ۲۰۱۶۶ منتشر کرده است، زردچوبه می‌تواند از بدن در مقابل بعضی از بیماری‌ها پوستی نیز محافظت کند.

خوش‌بختانه، خبرهای خوبی هم برای افراد مبتلا به بیماری دیابت یا پیش‌دیابت داریم. طبق گزارش International Journal of Endocrinology and Metabolism ، یکی از ویژگی‌های زردچوبه این است که حساسیت به انسولین را بهبود می‌بخشد و قند خون را هم پایین می‌آورد. همچنین، مسئولان انجمن دیابت آمریکا اعلام کرده‌اند که این ادویه می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به بیماری دیابت نوع ۲ هم کمک کند.

مردم بسیاری از نقاط جهان مانند آمریکا، بیشتر از زردچوبه در قالب پودر استفاده می‌کنند، اما همه می‌توانند ریشه زردچوبه را مانند زنجبیل تازه تهیه کنند و از آن در دستورهای آشپیزی خودشان کمک بگیرند. به یاد داشته باشید که خواص ضدالتهابی کورکومین، در صورت مصرف همزمان با فلفل سیاه، افزایش پیدا می‌کند.

 

ترفندهایی برای برخوردار شدن از بیشترین فواید زردچوبه

۱. مصرف کلاسیک: زردچوبه، یکی از اجزای اصلی در بسیاری از غذاهای آسیایی و شرقی است. شما می‌توانید از این ادویه برای پختن همین غذاها یا انواع غذاهای دیگر استفاده کنید.

۲. اضافه کردن به انواع سوپ‌ها و غذاهای آبکی: شما می‌توانید از زردچوبه برای آماده‌سازی عدسی، انواع سوپ‌ها و غذاهای آبکی دیگر استفاده کنید.

۳. تهیه چاشنی مخصوص: شما می‌توانید زردچوبه پودرشده را با زنجبیل، پودر سیر، نمک و فلفل سیاه ترکیب کنید، و یک چاشنی بی‌نظیر بسازید. این چاشنی، طعم بی‌نظیری به انواع گوشت قرمز، مرغ و ماهی می‌دهد.

۴. مصرف همراه با تخم‌مرغ: زردچوبه می‌تواند طعم جذابی به تخم‌مرغ در قالب‌های مختلف بدهد. در این بین، املت و نیمرو معمولا با زردچوبه جذابیت بیشتری پیدا می‌کنند.

۵. اضافه کردن به سبزی‌های ریشه‌دار: انواع سبزی‌های ریشه‌دار مانند سیب‌زمینی، کدو، هویج و... با زردچوبه طعم بهتری پیدا می‌کنند و شما را در هوای سرد گرم می‌کنند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز